زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بسیاری از ناخوشی‌های روحی و روانی، مانند افسردگی، منشاء ژنتیکی دارند و به همین خاطر اجتناب ناپذیرند. چیزی که اهمیت دارد این است که افرادی که از افسردگی رنج می‌برند بدانند که چه راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. در این قسمت به چند نکته اشاره می‌شود که به شما کمک زیادی خواهد کرد:

 

  • با یک پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند علائم افسردگی را بهتر تشخیص بدهید و بهترین راه حل‌ها را به شما توصیه کند. افرادی که داروهایی خاص مصرف می‌کنند نیز بهتر است درباره آن تحقیق کنند و همه عوارض جانبی آن را بشناسند.

 

  • برای خودتان مشغولیت درست کنید. در مواقع استراحت، کمی وقت بگذارید و کاری را انجام بدهید که باعث غرور شما می‌شود و با انجام آن حس خوبی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. می‌توانید به انجمن‌های خیریه محلی بروید و اگر کمکی از دست‌تان ساخته است انجام بدهید. مطمئن باشید این کار شما را راضی و خشنود می‌کند.

 

 

  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی ورزش می‌کنید. ورزش کردن نه تنها بدن شما را سالم‌تر می‌کند بلکه باعث می‌شود هورمون‌هایی ترشح شوند که شادی و نشاط را افزایش می‌دهند. درست است که پیدا کردن وقت آزاد برای ورزش کردن دشوار است ولی سعی کنید ورزش را در اولویت کارهای‌تان قرار بدهید، به ویژه زمانی که احساس می‌کنید دمغ هستید!

  • مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متناسب را دنبال می‌کنید. ممکن است هنگام رانندگی در جاده، به سادگی غذاهای ناسالم را جایگزین غذاهای سالم کنید ولی بهتر است بدانید که تغذیه خوب و سالم، خلق و خوی شما را بهتر خواهد کرد، علاوه بر این شما را پر انرژی نگه می‌دارد و بیشتر حس سالم بودن خواهید داشت.

 

  • اجتماعی باشید. شما به احتمال زیاد اغلب اوقات را به تنهایی در کابین کامیون خودتان می‌گذرانید ولی حتماً سعی کنید در توقفگاه‌ها با رانندگان دیگر در تماس باشید و با آن‌ها معاشرت کنید. تعامل انسانی باعث می‌شود شاد باشید و احساس ارزش کنید.

 

  • به اندازه کافی بخوابید. به عنوان یک راننده کامیون، شاید این کار غیرممکن به نظر برسد ولی اهمیت بسیار زیادی دارد. خوابیدن نه تنها به شما کمک می‌کند خستگی‌تان برطرف شود، بلکه توجه و دقت شما را بالا می‌برد و حال و هوای کلی‌تان را بهبود می‌بخشد. پس از این به بعد هرگاه به این فکر افتادید که چرت کوتاهی بزنید یا باز هم به رانندگی ادامه دهید، گزینه اول را انتخاب کنید.

  • از کمک خواستن واهمه‌ای نداشته باشید. افسردگی ساده نیست و شما هم مجبور نیستید به تنهایی با آن دست و پنجه نرم کنید. با خانواده و دوستان‌ درباره احساسات خودتان صحبت کنید و به یک پزشک حاذق سر بزنید. شاد باشید!