زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افسردگی در میان رانندگان بسیار شایع است، هرچند افراد زیادی از آن اطلاع ندارند و یا زیاد درباره آن صحبت نشده است. در ایالات متحده آمریکا، ۱.۵% از کل جمعیت به افسردگی مبتلا هستند و حدود ۱۳.۶% از رانندگان کامیون نیز از درجات مختلفی از افسردگی رنج می‌برند. شاید به همین خاطر است که باید حواس‌مان جمع باشد و از علائم افسردگی اطلاع داشته باشیم.

زندگی بر روی جاده باعث می‌شود احساس تنهایی کنید، به ویژه زمانی که از همسر، فرزند و حتی گل و گیاهان مورد علاقه‌تان دور هستید، با این حال، بسیاری از رانندگان حتی نمی‌توانند زندگی بدون جاده‌های بی انتها را تصور کنند، به نوعی می‌توان گفت رانندگی در خون‌شان است. ولی رانندگانی نیز هستند که چند هفته یا حتی چند روز دور بودن از خانه و خانواده می‌تواند باعث افسردگی‌شان بشود.

واژه افسردگی اغلب اوقات به غمگینی موقت اشاره می‌کند و ممکن است مسئله‌ای بسیار جدی باشد. در واقع، افسردگی بر جسم، ذهن و احساسات بسیاری از رانندگان تأثیر می‌گذارد ولی چرا این ناخوشی در بین رانندگان کامیون این قدر شایع است؟

بعضی افراد علت شیوع افسردگی در بین رانندگان را تنها بودن برای مدت‌های طولانی می‌دانند، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند علت اصلی آن کم خوابی است. صرفنظر از این که علت چه باشد، افسردگی در این صنعت یک مشکل جدی محسوب می‌شود و رانندگان، دوستان و خانواده آنان باید بتوانند علائم آن را تشخیص داده و برای غلبه بر این ناخوشی چاره‌ای بیاندیشند.

برای مطالعه در مورد تاثیر عجیب استفاده از نور مصنوعی خورشید بر خلق و خوی رانندگان  کلیک کنید.

چرا افسردگی در میان رانندگان شایع است؟

جمعیت رانندگان را بیشتر مردان تشکیل می‌دهند و مردها، از آن جایی که مرد هستند، اغلب در این باره حرفی نمی‌زنند و یا از کسی کمک نمی‌خواهند. گاهی اوقات نیز از این موضوع احساس شرمندگی می‌کنند. در واقع، رانندگان ممکن است احساس کنند که علائمی از افسردگی دارند ولی ترجیح می‌دهند درباره آن صحبت نکنند و در جستجوی کمک نباشند.

واقعیت این است که رانندگان اوقات زیادی را در تنهایی می‌گذرانند و وقت زیادی دارند که درباره مسائل و مشکلات فکر کنند و این کار برای سلامتی آنان زیاد خوب نیست. زیاد فکر کردن می‌تواند اضطراب‌آور باشد که به نوبه خود با افسردگی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

رانندگان وقتی دور از خانه هستند، دلشان برای اعضاء خانواده تنگ می‌شود و ممکن است کارها آن طور که انتظار دارند خوب پیش نرود. حتی ممکن است راننده از شغلش راضی نباشد و از این راه درآمد کافی به دست نیاورد. از طرفی، زمان ماندن در خانه و در کنار خانواده نیز ممکن است خیلی کوتاه باشد.

وقتی راننده به خانه می‌رسد، معمولاً از فرط خستگی می‌خوابد، سپس دوباره ساکش را می‌بندد و دوباره خانه را ترک می‌کند. به این ترتیب، زمانی برای ماندن در کنار اعضاء خانواده باقی نمی‌ماند. این فرایند بارها و بارها تکرار می‌شود، اوضاع پیچیده می‌شود و بهبود نمی‌یابد.

به این ترتیب، یک راننده به راحتی می‌تواند دچار افسردگی بشود. البته کم خوابی هم می‌تواند عامل افسردگی باشد. رانندگان کامیون شغلی دارند که در آن کم خوابی همیشه وجود دارد.

کارهایی که هنگام احساس افسردگی باید انجام بدهید:

-در فاصله‌های زمانی کمتری به اعضاء خانواده یا دوستان‌تان تلفن بزنید. یک بار در روز می‌تواند زمان مناسبی باشد.

-در پایان یک روز کار و رانندگی، زمانی را به توقف و استراحت اختصاص بدهید. اگر برنامه کاری به شما اجازه می‌دهد، در بین ساعات کار هم این کار را بکنید. در صورت امکان کامیون‌تان را بشویید یا یک کتاب خوب بخوانید.

-هنگام سفر با کامیون یک حیوان خانگی با خودتان ببرید. شاید به همین خاطر است که گاهی اوقات رانندگان کامیون را به همراه یک حیوان خانگی می‌بینیم. یک همراه داشتن در طول سفر، کمک زیادی به رفع تنهایی شما می‌کند.

-یک سرگرمی داشته باشید، هر چیزی که از آن لذت می‌برید. حتی تمرکز کردن بر روی سلامتی خودتان هم می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. به پیاده‌روی‌های کوتاه بروید و غذاهای سالم بخورید.

-تلاش کنید خواب با کیفیتی داشته باشید. خواب شبانه با کیفیت‌ترین خواب است. سعی کنید از رانندگی در شب بپرهیزید. این کار علاوه بر این که برای سلامتی‌تان مفید است، به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی کاری بهتری داشته باشید و بهتر بتوانید به آن عمل کنید.

 

چند علامت شایع افسردگی در رانندگان

  • از کوره در رفتن
  • خستگی مفرط. دوست دارید بیش از حد معمول بخوابید.
  • بی قراری
  • بی علاقگی به چیزهایی که یک زمان از آن‌ها لذت می‌برده‌اید
  • مشکل در تمرکز

اگر احساس می‌کنید این علائم در شما وجود دارند و از کنترل خارج شده‌اند به دنبال دریافت کمک از یک متخصص باشید. به هیچ عنوان خجالت نکشید و برای مدیریت کردن علائم افسردگی با یک متخصص مشورت کنید.

حتی ممکن است لازم باشد کار رانندگی را کنار بگذارید. شاید بهترین کار این باشد که مشغول به کاری بشوید که مدت زمان زیادی از منزل دور نباشید و خواب منظمی هم داشته باشید. توجه داشته باشید که سلامت جسمی و سلامت روانی برای رانندگان لازم و ضروری است و رانندگان حرفه‌ای باید توجه ویژه‌ای به این دو مورد داشته باشند.

 

تشخیص صحیح افسردگی

گاهی اوقات تفاوت گذاشتن بین غم و اندوه گذرا و افسردگی دشوار است و البته روش درمان آن‌ها نیز متفاوت است. علائم و نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کنند وجود افسردگی را در درون خودتان تشخیص بدهید و آن را از غم و اندوه گذرا متمایز کنید عبارتند از:

-استفاده از الکل و مواد مخدر

-پیوسته غمگین بودن

-به راحتی عصبانی شدن و از کوره در رفتن

-عدم علاقه به چیزهایی که زمانی دوست می‌داشتید

-دردهای جسمی غیر قابل توصیف

-کم خوابی یا خوابیدن بیش از حد

-کاهش یا اضافه وزن ناگهانی

 

برای خواندن راههای غلبه برافسردگی کلیک کنید