محققان آلمانی با ایجاد یک منبع نور مصنوعی خورشید در کابین کامیونهای رانندگان کشور فنلاند که در فصل زمستان دارای روزهای کوتاهی است، دریافتند که این کار موجب بهبود خلق و خوی رانندگان و عملکرد آنها در رانندگی می شود.
رانندگان کامیون مدت زیادی را در کابینهای کوچک کامیون میگذرانند و ساعات خواب آنها نیز متغیر است. در ضمن این افراد ساعات زیادی را در شب به رانندگی مشغول هستند. این شرایط در روزهای زمستان مخصوصا در کشورهای اروپای شمالی به دلیل کوتاهتر شدن روزها شدیدتر هم میشود. اعضای گروه تحقیقاتی موسسه آلمانی Daimler در تحقیقات خود دریافتهاند که شبیه سازی نور خورشید به صورت مصنوعی و با طول موج مناسب در کابین کامیونها، میتواند تأثیر شگفت انگیزی بر عملکرد رانندگان کامیون داشته باشد.
جالب است بدانید که نور نقش بسزایی در سلامت روانی ما ایفا میکند. دانشمندان زمان بسیار زیادی را صرف تحقیق در مورد تأثیر نور بر زندگی افراد ساکن کشورهای اروپای شمالی کردهاند؛ زیرا طولانی بودن شبها در فصل زمستان در این کشورها باعث میشود که
- افراد خلق و خوی خوبی نداشته باشند
- راندمان عملکرد آنها کاهش پیدا کند و انگیزه کافی برای کار نداشته باشند.
نور درمانی یکی از راههای مقابله با این مشکلات است که جز علائم اختلال عاطفی فصلی یا (SAD )نوعی اختلال که فرد مبتلا به آن، در فصل تابستان یا زمستان دچار افسردگی میشود محسوب میشود.
محققان این موسسه آلمانی دریافته اند که شکل کابین کامیون به صورتی است که باعث میشود در طول روز میزان کمی از نور خورشید به رانندگان در حین رانندگی برسد. به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند تاثیر
نور مصنوعی بر عملکرد رانندگان را در یک آزمایش دو هفته ای که در کشور فنلاند(یکی از کشورهای اروپای شمالی) انجام شد، مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. آنها رانندگان را در حین رانندگی در معرض نور کم
وملایم قرار دادند؛ سپس آنها را قبل و بعد از رانندگی و در هنگامی که برای استراحت و خواب کوتاه روی صندلیهای کابین خود دراز می کشیدند، در معرض نور شدید قرار دادند. پس از این آزمایش دو هفته ای،
دوباره رانندگان را مورد آزمایش قرار دادند و از آنها خواستند، همان مسیر را بدون استفاده از نور مصنوعی طی کنند.
نور خورشید مصنوعی با طول موجی بین ۴۶۰ تا ۴۹۰ نانومتر، از طریق یک دستگاه مدولار به نام Daylight Plus محصول شرکت Mercedes در کابین کامیون تابانیده میشد و اطلاعات لازم از طریق گرفتن نوار قلب و
نوار مغز از رانندگان و همچنین ردیابی حرکت چشم آنها از طریق سیگنال EOG، جمع آوری شد. همچنین بزاق دهان رانندگان نیز مورد آزمایش قرار گرفت و وضعیت روانی آنها با استفاده از آزمایشهای مرتبط با
سلامت روانی استاندارد مورد آزمایش قرار گرفت. عملکرد آنها در رانندگی و مکان دقیق آنها نیز توسط یک سیستم ارتباطی از راه دور که در آن از GPS استفاده شده بود و در کامیون نصب شده بود، مورد بررسی قرار میگرفت.
رانندگان اذعان کردند که این نور خورشید مصنوعی تاثیر بسیار خوبی بر خلق و خوی آنها داشته است. علاوه بر این، اطلاعات سیستم ارتباطی از راه دور نصب شده در کامیون نشان داد که عملکرد رانندگان در
مقایسه با زمانی که نور زیادی در طول روز به آنها نمیرسیده است، به میزان قابل توجهی بهتر بوده است.
البته تحقیق در مورد این موضوع هنوز در مراحل اولیه است و ممکن است تحلیل و بررسیهای بیشتر اطلاعات به دست آمده از آزمایشات و دستیابی به نتایج قطعی، چندین ماه طول بکشد.