زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پرداخت خلافی خودرو به پرداخت مبلغ جرائم رانندگی گفته می‌شود که در آن راننده شاغل در حمل و نقل زمینی به دلیل سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی مانند تخطی از حداکثر تناژ بارگیری مجاز در سیستم پلیس این سازمان جریمه شده است. جریمه‌های مربوط به تخلفات رانندگی در سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده و راننده باید مبلغ آن را پرداخت کند.

در صورتی که رانندگان از قوانین رانندگی و جرایم مربوط به آن‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشند، روی خلافی خودرو نیز مؤثر بوده و همچنین در رانندگی احتیاط بیشتری خواهند داشت. در ادامه این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی خلافی خودرو، شیوه‌های کاربردی برای پرداخت آن را ارائه کنیم.

تعریف خلافی خودرو

زمانی که رانندگان قوانین مربوط به وسایل نقلیه را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها زیر پا می‌گذارند، تخلفات رانندگی رخ داده و جریمه‌های مربوط به آن نیز در سیستم پلیس این سازمان ثبت می‌شود. تخلفات و نقض قوانین رانندگی همراه با جریمه بوده و هر بار که راننده با وسیله نقلیه خود مرتکب خلافی شود، جرایم او نیز سنگین‌تر خواهد شد.

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و امکان ثبت جرایم رانندگی به صورت دقیق، کلیه فعالیت‌های پرخطر رانندگان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده و جرایم آن‌ها نیز به حساب فرد راننده گذاشته خواهد شد. این اطلاعات از طریق روش‌ها و با کمک اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند در اختیار رانندگان قرار داده شود.

 

نحوه پرداخت خلافی خودرو با گوشی

روش‌های مختلف پرداخت خلافی خودرو

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی دیگر خبری از سیستم سنتی پرداخت جریمه نیست و به جای آن سیستم‌های مکانیزه در ثبت جرایم رانندگی و نحوه پرداخت خلافی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل امکان دریافت سریع خلافی خودرو نسبت به گذشته وجود دارد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

منظور از استعلام و پرداخت خلافی خودرو نیز دریافت لیست خلاف‌های انجام شده توسط خودرو مورد نظر است که در آن جریمه‌های راهنمایی و رانندگی از قبیل جریمه منوعیت تردد کامیون‌های فرسوده و یا نداشتن معاینه فنی معتبر به به همراه جزئیات از قبیل زمان و مکان تخلف و همچنین میزان جریمه در آن ثبت شده است. هر زمان راننده توسط پلیس این سازمان جریمه شود، تا زمانی که قبض جریمه را پرداخت نکند، جریمه مورد نظر در لیست خلافی قرار داشته و در هر زمان قابل پرداخت خواهد بود.

انواع جریمه رانندگی

پیش از آنکه در مورد روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو و نحوه پرداخت اطلاعاتی به دست‌آورید، بهتر است در مورد انواع جریمه‌های پلیس راهنمایی رانندگی و مدارک مورد نیاز شغل رانندگی برای جلوگیری از اعمال جریمه شدن را نیز بدانید.

پرداخت خلافی خودرو با گوشی برای انواع تخلف

چند نوع جریمه رانندگی وجود دارد؟

در حالت کلی جریمه‌های رانندگی شامل جریمه تسلیمی، الصاقی، دوبرگی و یا جریمه‌هایی هستند که توسط دوربین و با دریافت نمره منفی در گواهینامه ثبت می‌شوند. در ادامه به اختصار در مورد هر یک از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  • جریمه تسلیمی همان جریمه نوع سنتی محسوب می‌شود که در آن فرد راننده در حین رانندگی توسط پلیس راهنمایی متوقف شده و قبض جریمه را به صورت فیزیکی دریافت می‌کند.
  • جریمه الصاقی نوع دیگری از جرایم پلیس راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شود که در آن فرد راننده درون خودرو حضور نداشته و به دلیل عدم حضور وی قبض جریمه صادر شده و روی خودرو قرار داده می‌شود.
  • جریمه دو برگی در صورتی صادر خواهد شد که فرد راننده به دستور توقف پلیس توجهی نداشته باشد و به صورت عمد یا غیر عمد از این دستور سرپیچی کند. در این حالت قبض جریمه دوبرگی برای راننده صادر می‌شود. به دلیل اینکه در آن واحد دو جریمه صورت گرفته است به آن دو برگی می‌گویند.
  • جرایم ثبت شده توسط دوربین‌های بین راهی نوع دیگری از جرایم جدید رانندگی هستند که معمولاً توسط دوربین‌های هوشمند و یا ثبت تخلف صادر می‌شوند. پرداخت خلافی خودرو برای تمامی جریمه‌ها یکسان است.
  • جریمه‌های نمره منفی در گواهینامه به نوعی از جریمه رانندگی گفته می‌شود که همراه با جریمه‌های مالی بوده و با هدف جلوگیری از جرایم رانندگی در حوادث و تخلف‌های خطرناک از قبیل سرعت غیر مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت و یا برای عبور از چراغ قرمز و… صادر می‌شود. جلوگیری از این تخلفات جز عوامل وقوع حادثه هستند  موجب بهبود رفتار رانندگان و  آرامش جامعه نیز می شوند.

برای پرداخت خلافی خودرو تا چند روز مهلت وجود دارد؟

پیش از آنکه در مورد استعلام خلافی خودرو اطلاعاتی ارائه شود، بهتر است نکاتی در رابطه با پرداخت فوری خلافی خودرو ارائه شود.

  • در جریمه‌های تسلیمی و الصاقی ۶۰ روز فرصت است تا مبلغ جریمه پرداخت شود. در صورتی که زمان پرداخت جریمه پایان یابد، مبلغ آن به دو برابر افزایش می‌یابد. در حالی که جریمه‌های دوبرگی و یا ثبت شده توسط دوربین‌های هوشمند چنین شرایطی را نداشته و در پایان مهلت مقرر مبلغ آن تغییری نخواهد داشت.
  • عدم پرداخت مبلغ جریمه و خلافی خودرو دارای یک سقف مشخص بوده و در صورتی که مبلغ آن به بیش از ۳ میلیون تومان برسد، اخطار پرداخت به صورت کتبی و یا پیامک برای شخص راننده ارسال می‌شود تا وی ظرف مدت حداکثر یک ماه مبلغ مربوط به جرایم را پرداخت کند. اگر با وجود اخطارنامه ارسال شده باز هم مبلغ خلافی پرداخت نشود، خودرو مورد نظر توقیف شده و تا زمان پرداخت خلافی نیز همچنان در توقیف باقی می‌ماند.

 

نحوه پرداخت خلافی خودرو با با استاندارد پلیس راهور

چطور جریمه خودرو را پرداخت کنم؟

در پاسخ به سؤال چطور جریمه خودرو را پرداخت کنم؟ باید گفت در حال حاضر امکان دریافت سریع خلافی خودرو و پرداخت جریمه خودرو با روش‌های مختلف وجود دارد که در ادامه مطلب به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • استفاده از پیامک برای دریافت سریع خلافی خودرو

ساده‌ترین روش برای دریافت سریع خلافی خودرو و پرداخت خلافی خودرو استفاده از روش پیامکی است. در این روش راننده باید شماره ۱۷ رقمی پشت کارت شناسایی خود را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کند. بدین ترتیب امکان دریافت مبلغ خلافی و زمان به روز‌رسانی آن به همراه مقدار جریمه‌های پرداخت نشده به صورت پیامک برای شخص ارسال می‌شود.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در روش پیامکی برای دریافت استعلام خلافی باید ۳۵۰۰ ریال هزینه پرداخت کنید. در سیم کارت‌های اعتباری به صورت شارژ از اعتبار سیم کارت دریافت می‌شود و در سیم کارت‌های دائمی نیز معمولاً مبلغ مورد نظر روی صورت حساب کارکرد سیم کارت اعمال خواهد شد. کد ۱۷ رقمی همان شماره شاسی خودرو است که به آن کد VIN نیز گفته می‌شود.

  • استفاده از کد ملی برای دریافت استعلام و پرداخت خلافی خودرو

در برخی موارد ممکن است دسترسی به کارت شناسایی خودرو امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل می‌توان برای دریافت دریافت سریع خلافی خودرو از کد ملی راننده نیز استفاده کرد.

در روش استعلام  خلافی مانند استعلام کارت هوشمند راننده با کمک کد ملی می‌توان به برخی از سایت‌های ارائه‌کننده این خدمات مراجعه کرده و در بخش استعلام خلافی با کد ملی استعلام مورد نظر را انجام داد. در صفحه مورد نظر نیز با ارسال کد ملی و شماره پلاک خودرو به همراه شماره تلفن همراه فرد راننده، می‌توان درخواست استعلام را ثبت و پرداخت جریمه خودرو را انجام داد. در این حالت به راحتی می‌توان به خلافی خودرو دسترسی داشته و لیست آن را دریافت کرد. سپس با خودپرداز اقدام به پرداخت نمود.

البته این روش نیز معمولاً با هزینه همراه بوده و برای دریافت استعلام باید مبلغ ۵۲۰۰ تومان پرداخت کنید. در زمان وارد کردن شماره موبایل باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتماً شماره وارد شده مربوط به شخص مالک خودرو باشد.

پرداخت خلافی خودرو برای تخلفات با روش های مختلف

  • استفاده از شماره سریال برای دریافت استعلام و پرداخت خلافی خودرو

روش دیگر برای پرداخت خلافی خودرو استفاده از شماره سریال است. منظور از شماره سریال شماره یکتای درج شده روی قبض جریمه‌های تسلیمی یا الصاقی است که معمولاً از آن برای پرداخت مبلغ جریمه‌ها با کمک دستگاه‌های عابر بانک و یا درگاه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌شود.

  • استفاده از کد USSD برای دریافت خلافی

یکی از روش‌های آسان دریافت استعلام خلافی خودرو به کارگیری کد USSD است. در این روش ابتدا باید کد ستاره ۱۱۰ مربع را با گوشی فرد راننده گرفته و یکی از دو گزینه خدمات قابل ارائه و خدمات در دست اقدام را انتخاب کرد. البته برای دریافت استعلام خلافی باید گزینه یک یا همان خدمات قابل ارائه انتخاب کرد. در این هنگام در منوی باز شده باید شماره شاسی ۱۷ رقمی خودرو وارد شود.

در این هنگام مجدداً از بین دو گزینه خلافی خودرو و گزینه خلافی خودرو، ‌شناسه قبض و‌ شناسه پرداخت باید یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. در صورتی که نیاز به لیست خلافی خودرو‌های خود داشته باشید، باید گزینه اول و در صورتی که به ‌شناسه قبض و ‌شناسه پرداخت نیاز باشد، باید گزینه دو را انتخاب کرد.

گیف موشن راننده

  • استفاده از اپلیکشن برای پرداخت جریمه خودرو

یکی از روش‌های پرداخت جریمه خودرو استفاده از اپلیکشن‌های مختلف است. با نصب این اپلیکیشن‌ها به راحتی می‌توان نسبت به استعلام و پرداخت جریمه‌های ماشین اقدام کرد. برخی از این اپلیکیشن‌ها شامل آپ، قبضینو و… هستند. در برخی از آن‌ها به‌شناسه قبض نیاز بوده و برخی دیگر به ‌شناسه نیاز نداشته و به راحتی می‌توان جرائم را پرداخت کرد. در این روش پرداخت قبض به راحتی می‌توان مبالغ را به صورت آنلاین با گوشی پرداخت کرد.

  • مراجعه حضوری به مراکز پلیس به علاوه ۱۰ برای دریافت استعلام و پرداخت فوری خلافی خودرو

روش قدیمی برای پرداخت خلافی خودرو همان روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ است که در واقع قدیمی‌ترین روش برای پرداخت جریمه خودرو محسوب می‌شود. افرادی که امکان استفاده از تکنولوژی‌های کنونی را ندارند، می‌توانند به راحتی با مراجعه حضوری و اعلام شماره پلاک خودرو، لیست خلافی‌های خودرو مربوطه را دریافت کرده و برای پرداخت فوری خلافی خودرو اقدام کنند.

  • مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی

این روش علاوه بر استعلام، برای پرداخت خلافی نیز به کار می‌رود. با کمک درگاه اینترنتی پلیس راهنمایی و رانندگی به آدرس rahvar120.ir به راحتی می‌توان به صورت اینترنتی خلافی خودرو را استعلام کرده و از طریق درگاه مخصوص این وب سایت نیز اقدام به پرداخت فوری خلافی خودرو کرد.

نحوه پرداخت خلافی خودرو برای تخلفات ثبت شده توسط دوربین

نحوه پرداخت خلافی خودرو به چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به سؤال چطور جریمه خودرو را پرداخت کنم؟ باید گفت پس از آنکه لیست خلافی‌های خودرو دریافت شد، نوبت به نحوه پرداخت خلافی خودرو می‌رسد. همانطور که پیش از این اشاره شد، برای پرداخت این مبلغ می‌توان از روش‌های مختلف از قبیل پرداخت اینترنتی یا پرداخت از طریق کد VIN اقدام کرد. روش‌های دیگری نیز به عنوان نحوه پرداخت خلافی خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز یا مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ اشاره کرد.

اگر‌ شناسه قبض و ‌شناسه پرداخت وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان جریمه خودرو را از طریق دستگاه‌های خودپرداز واریز کرد. در صورتی که ‌شناسه‌ها موجود نباشند، می‌توان از برخی راه‌های استعلام خلافی خودرو برای دریافت این‌شناسه‌ها نیز استفاده کرد.

نحوه پرداخت خلافی خودرو برای تخلفات ارسال شده

چرا به استعلام دوره‌ای خلافی و پرداخت خلافی خودرو نیاز است؟

دریافت استعلام دوره‌ای خلافی خودرو بسیار ضروری است. با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده از دوربین‌های نظارتی اتوماتیک پلیس برای ثبت جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، برخی افراد سودجو شماره پلاک خودرو خود را دستکاری کرده و به این ترتیب باعث گمراه شدن دوربین‌ها خواهند شد.

این موضوع باعث می‌شود تا در ثبت جریمه‌ها و پرداخت خلافی خودرو مشکلاتی ایجاد شده و برخی از خلافی‌ها برای خودرو‌های دیگران ثبت شود. به همین دلیل نیاز است تا به صورت دوره‌ای خلافی خودرو استعلام شده و مبلغ جریمه آن نیز پرداخت شود. همچنین در صورتی که اشتباهی در جریمه مورد نظر انجام شده باشد، برای حذف آن نیز باید هرچه سریعتر به مراکز مجاز مراجعه کرد.

همچنین برای اخذ بارنامه در ماشین های سنگین شاغل در شرکت های حمل و نقل سراسری پرداخت خلافی خودرو به سهولت کار کمک می کند.

نحوه پرداخت خلافی خودرو برای تخلفات ثبت شده توسط پلیس نامحصوص

حرف آخر

در این مطلب به نکات مهمی در زمینه استعلام خلافی و همچنین روش‌های پرداخت جریمه خودرو پرداخته شد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، روش‌های مربوط به استعلام خلافی ماشین بسیار زیاد بوده و هر کدام از آن‌ها با مزایا و معایبی همراه هستند. در هر صورت دریافت استعلام خلافی و پرداخت فوری خلافی خودرو باید از مراکز معتبر صورت گرفته و پرداختی آن نیز باید از درگاه‌های پرداخت مجاز انجام شود.

آسان بار، به عنوان در دسترس‌ترین سامانه حمل بار به صورت آنلاین به آدرس asanbar.ir ارتباط ویژه‌ای را بین رانندگان و صاحبان بار ایجاد کرده است. با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص رانندگان و صاحبان بار علاوه بر امکان دسترسی مستقیم به ۱۸۰ هزار راننده، دخالت هرگونه واسطه را نیز حذف کرده است.

سؤالات متداول

برای پرداخت خلافی خودرو چند روش وجود دارد؟

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی و پرداخت آن وجود دارد که مهمترین آن استفاده از وبسایت پلیس راهور، استعلام و پرداخت از طریق پیامک و دستگاه خودپرداز و همچنین مراجعه حضوری به مراکز پلیس + ۱۰ است.

کدام روش پرداخت خلافی خودرو نسیت به سایر روش‌ها مناسب‌تر است؟

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ و دریافت لیست خلافی‌ها به همراه پرداخت آن‌ها نسبت به سایر روش‌ها بهتر بوده و همین روش پیشنهاد می‌شود. ضمن اینکه در صورت ایجاد هرگونه مشکل می‌توان نسبت به نوع خلافی اعتراض کرد.