زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در تمامی کشورهای دنیا، مرسوم است که رانندگان کامیون باید حتماً گواهینامه مخصوصی داشته باشند تا بتوانند رانندگی کنند. در کشور ایران، رانندگان باید گواهینامه پایه یک داشته باشند. رانندگان کامیون معمولاً ساعت‌های طولانی و اغلب در شب رانندگی می‌کنند، بنابراین لازم است که از سلامت کامل برخوردار باشند تا هیچ مشکلی در این زمینه پیدا نکنند. بنابراین نیازمند کارت سلامت برای تکمیل مدارک لازم برای راننده کامیون هستند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد استعلام کارت سلامت رانندگان صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

ضرورت داشتن کارت سلامت

رانندگی یکی از شغل‌هایی است که می‌تواند به علت عدم تحرک، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها باشد. کار راننده همیشه به‌صورت نشسته است و همین موضوع می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی شود. حتی ارتعاشات ماشین ممکن است باعث بیماری اسکلتی-عضلانی شود.

ضرورت داشتن کارت سلامت

معمولاً همه این مشکلات به این دلیل ایجاد می‌شوند که رانندگان تحرک بدنی ندارند و به همین دلیل، دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. علاوه بر این موارد گفته شده، تصادفات جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر است و همین موضوع باعث شده که صدور و استعلام کارت سلامت رانندگان همچون استعلام کارت هوشمند راننده اهمیت زیادی پیدا کند؛ چراکه سلامت رانندگان محترم تا حدود زیادی می‌تواند سلامت جاده را تضمین کند.

همان‌طور که می‌دانید، رانندگان اکثر تایم خود را در جاده‌ها می‌گذرانند و عدم دسترسی به مراکز پزشکی برای آنان، باعث شده که الزاماً دارای کارت سلامت باشند تا خیال خودشان از بابت وضعیت جسمانی‌شان راحت باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که رانندگانی که برای اولین بار به مراکز طب کار و بیماری‌های شغلی برای صدور کارت سلامت مراجعه می‌کنند، باید حتماً در یک‌سری کلاس‌های آموزشی هم شرکت کنند؛ این کلاس‌ها در زمینه پایه شناسی و درمان بیماری‌های مختلف انجام می‌شود. اطلاعاتی که در این دوره‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد، توسط یک نرم افزار جامع اینترنتی، وارد سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور می‌شود.

آزمایش‌های صدور کارت سلامت

آزمایش‌های صدور کارت سلامت به دو دسته تقسیم می‌شوند

  1. افراد زیر چهل سال
  2. افراد بالای چهل سال

افراد زیر چهل سال

شرایط صدور کارت سلامت، برای افراد زیر چهل سال کمی متفاوت است. برای این دسته از افراد، معاینات غربالگری بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و تست‌های مختلف روان‌شناسی در نظر گرفته می‌شود. این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز طب سلامت در شهر یا استان خود این معاینات را انجام دهند و از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند.

گیف موشن راننده

افراد بالای چهل سال

علاوه بر موارد گفته شده برای افراد زیر چهل سال مانند غربالگری، تست روانشناسی، شنوایی‌سنجی و… برای افراد بالای چهل سال، باید آزمایش نوار قلب هم انجام شود.

استعلام کارت سلامت رانندگان از آسان خدمت در سریع‌ترین زمان

جهت استعلام کارت سلامت رانندگان می توانید از خدمان آسان خدمت در برنامه آسان بار استفاده نمایید.

در مرحله اول تنها کافیست در ابتدا برنامه آسان بار را با کلیک بر روی لینک نصب نمایید.

در مرحله دوم طبق تصویر زیر میتوانید برنامه رانندگان را به یکی از روش های موجود دانلود و نصب نمایید.

دانلود برنامه آسان بار

در مرحله بعدی پس از ثبت نام در برنامه به قسمت آسان خدمت مراجعه نمایید.

آسان خدمت در آسان بار

در این قسمت بر روی استعلام کارت سلامت کلیک کرده و از وضعیت آن مطلع شوید.

استعلام کارت سلامت رانندگان

پرونده کارت سلامت یک راننده باید شامل موارد زیر باشد تا به طور کامل نشان‌گر سلامت او باشد:

  • مشخصات راننده مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و تاریخ پرونده
  • شنوایی سنجی( که الزاماً باید برای هر دو گوش انجام شود.)
  • اطلاعات تست تنفس
  • درج کردن سوابق بیماری‌های مختلف راننده
  • درج کردن اطلاعات معاینات پزشکی فرد که در مراکز طب کار انجام شده است.
  • وارد کردن نتایج آزمایش‌های خون و ادرار
  • تست‌های روانشناسی مانند بدبینی، بیماری‌های افسردگی و…

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت سلامت رانندگان

تا به اینجای مطلب در مورد اهمیت صدور و استعلام کارت سلامت صحبت کردیم. اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید برای صدور کارت سلامت رانندگان اقدام کنید، بهتر است بدانید که به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل گواهینامه پایه یک رانندگی
  • اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی راننده و حتی کارت حمل و نقل بین شهری
  • داشتن ۲ قطعه عکس ۳*۴ با زمینه‌ی سفید
  • تصویر کارت پایان خدمت (البته این مورد فقط برای متقاضیان زیر ۵۰ سال است)
  • پرداخت هزینه‌ی آزمایش‌ها

پس از اینکه این مدارک تحویل داده شد، چند روز بعد در مدت زمان اندکی، کارت سلامت راننده صادر می‌شود و دیگر فرد با خیال راحت از سلامتی خود، می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد.

اهمیت کارت سلامت رانندگان

البته هزینه تمدید کارت سلامت رانندگان ممکن است هر سال، نسبت به سال قبل متغیر باشد. طبق آخرین تعرفه، هزینه‌ها به‌صورت زیر بوده است:

  • برای افراد زیر ۴۰ سال بدون نوار قلب: ۱۲۳ هزار تومان
  • برای افراد بالاتر از ۴۰ سال با انجام آزمایش نوار قلب: ۱۳۰ هزار تومان

اصل گواهینامه، اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت و داشتن ۲ قطعه عکس از مدارکی است که لازم است برای صدور کارت سلامت رانندگان به مرکز مربوطه تحویل دهید.

مراحل صدور کارت سلامت رانندگان

برای صدور کارت سلامت رانندگان مراحل زیر باید انجام شود:

  • مراجعه به مراکز طب و پرداخت هزینه تمامی آزمایش‌ها
  • تشکیل پرونده
  • ویزیت پزشک
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی که در زمینه شناسایی و درمان بیماری‌های مختلف است.
  • آزمایش بینایی و شنوایی سنجی
  • آزمایش‌های بیوشیمی خون
  • آزمایش روانشناسی
  • اختلال خواب شامل اطلاعات STOP-Bang تا MWT

روش های دیگر برای استعلام وضعیت کارت سلامت رانندگان

کارت سلامت رانندگان یکی از مواردی است که اگر اعتبار نداشته باشد، امکان صدور بارنامه برای ایشان ممکن نیست. مراجعه به سامانه جامع سیستم حمل و نقل جاده‌ای و راهداری نیز این امکان را فراهم میکند . این سامانه یک نرم‌افزار سفارشی است که بر اساس درخواست سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور طراحی شده است.

این سامانه از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد و بانک اطلاعاتی آن طبق گزارش گرفته شده تا آبان ماه ۱۳۹۳، دارای ۳۰ میلیون رکورد است. هرساله ۶ میلیون رکورد به این آمار اضافه می‌شود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

شما با وارد کردن شماره ملی در این سامانه، در کادر مشخص شده و همچنین درج کد امنیتی، به راحی می‌توانید وضعیت کارت سلامت خود را استعلام بگیرد. مواردی که در این سامانه قابل استعلام هستند، شامل موارد زیر است:

  • استعلام کارت هوشمند
  • استعلام کارت هوشمند ناوگان باری
  • استعلام کارت هوشمند راننده
  • استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافربری
  • استعلام کارت سلامت راننده
  • استعلام دوره‌های آموزشی رانندگان
  • استعلام پایش ناوگان
  • استعلام نیمه یدک
  • سامانه صورت وضعیت برخ

استعلام وضعیت کارت سلامت رانندگان

البته یک راه ساده‌تر دیگری هم وجود دارند برای آن دسته از افرادی که در وضعیت‌های خاص به اینترنتی یا اپلیکیشن دسترسی ندارند. این افراد برای وضعیت کارت سلامت می‌توانند شماره کارت هوشمند مورد نظر را به شماره ۳۰۰۰۱۴۱ پیامک نمایند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد استعلام کارت سلامت رانندگان صحبت شد. همان‌طور که گفته شد، به دلیل جلوگیری از انواع تصادفات جاده‌ای و خطراتی که وجود دارد، سلامت راننده اهمیت زیادی دارد زیرا راننده یک قهرمان است ؛ چراکه تا حدود زیادی، سلامت راننده، سلامت جاده را تضمین خواهد کرد و فرد راننده با خیال راحت می‌تواند به کار خود ادامه دهد و از بابت سلامتی خود مشکلی نداشته باشد.

رانندگان ارزش زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. بارنامه الکترونیکی مواد اولیه و یا هر موادی که برای صنایع مورد نیاز است، از مبدأ به مقصد، اهمیت زیادی در رونق اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین سلامت رانندگان موضوعی است که اهمیت ویژه‌ای دارد. برای دریافت کارت سلامت، باید به مراکز مجاز صدور این کارت مراجعه کرده و لازم است که آزمایش‌های مربوطه را انجام دهند.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقالات ” ۱۰ کانال اعلام بار همدان ” و ” مزایا و معایب حمل و نقل زمینی ” را نیز جهت مطالعه بیشتر مورد ملاحظه قرار دهید.

برخی از سوالات متداول

برای استعلام کارت سلامت رانندگان به کجا مراجعه کنیم؟

به منظور دریافت کارت سلامت رانندگان باید به سامانه جامع سیستم حمل و نقل جاده‌ای و راهداری کشور مراجعه کنید.

برای دریافت کارت سلامت رانندگان به چه مدارکی نیاز است؟

اصل گواهینامه پایه یک رانندگی، اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی راننده، کارت حمل و نقل بین شهری، ۲ قطعه عکس ۳*۴ با زمینه‌ی سفید، تصویر کارت پایان خدمت برای متقاضیان زیر ۵۰ سال.

آیا شرکت در کلاس‌های آموزشی برای همه رانندگانی که به مراکز طب کار مراجعه می‌کنند ضروری است؟

فقط رانندگان محترمی که برای نخستین بار به مراکز طب کار مراجعه می‌کنند باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.