زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بیمه تکمیلی رانندگان کامیون یکی از مهمترین مسائلی بود که طی سال های گذشته مسکوت باقی مانده بود. در اواسط تابستان سال ۱۴۰۰ – سال جاری – بالاخره اتحادیه رانندگان توانست با یکی از شرکت های بیمه به توافق برسد و عملا یکی از مهمترین ارکان کسب و کار خطرناک رانندگی به سرانجام برسد.

در ادامه قصد داریم بدانیم مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کامیون چیست؟برای بیمه تکمیلی رانندگان به کجا مراجعه کنیم؟بیمه تکمیلی رانندگان شامل چه خدماتی می شود؟ چگونه بفهمیم بیمه تکمیلی رانندگان هستیم؟ و در نهایت می خواهیم بدانیم که نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کامیون چگونه است؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در مورد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون ۱۴۰۰ وجود دارد با ما همراه باشید تا بدانیم اساسا شرایط بیمه تکمیلی تامین اجتماعی رانندگان چگونه است.

بیمه، رکن اساسی هر کسب و کار

بیمه به معنی تامین امنیت شغلی محسوب می شود. به بیان ساده تر بیمه ابزاری است که به واسطه آن فرد شاغل می تواند در برابر اتفاقات غیر مترقبه تا حدودی خودش را امن نگه دارد و برای بازنشستگی رانندگان در زمان لازم و مقرر الزامی اسن. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم.

شرایط بیمه تکمیلی

یکی از ویژگی های مهم دنیا این است که نسبت که غیر قابل پیش بینی است. به بیان ساده تر شما نمی توانید زندگی را تحت هر شرایطی در اختیار خود بگیرید و بتوانید به طور کامل آن را کنترل کنید. بنابراین همواره اتفاقاتی می تواند در جهان هستی رخ بدهد که در ذهن شما نگنجد و اساسا زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این عدم اطلاع از آینده رفته رفته منجر به عدم اطمینان به آینده می شود. یعنی وقتی ما نمی دانیم چه اتفاقاتی در آینده رو به رو خواهیم شد چگونه می توانیم برای آن آماده شویم؟

در این چنین شرایطی به نظر می رسد بهترین انتخاب، تصور بدترین اتفاقات است. به طور مثال ما باید همواره اینگونه تصور کنیم که شاید روزی بدترین و پرهزینه ترین اتفاقات برای ما رخ بدهد. در این صورت ما باید هزینه ای نسبتا بالایی را از قبل داشته باشیم و یا امکان تامین آن را برای خود فراهم کرده باشیم تا بتوانیم در این چنین شرایط بحرانی از آن استفاده کنیم.

اما نکته مهم اینجاست که بسیاری از ما امکان تهیه این چنین شرایطی را نداریم. از طرف دیگر ما اساسا می خواهیم در آینده از چیزی محافظت کنیم که امروز داریم. بنابراین باید دارایی برابر با داریی امروز خود داشته باشیم تا بتوانیم اطمینان از آینده را احساس کنیم. به بیان ساده تر اگر خانه ای به ارزش یک میلیارد تومن داریم، باید حسابی به اندازه یک میلیارد تومن هم داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به اتفاقات احتمالی آینده مانند سیل و زلزله مطمئن شویم.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

اما سوال اینجاست؟ آیا منطقی است ما سال ها یک میلیارد تومان را در جایی نگهداری کنیم به این امید که قرار است روزی اتفاق بدی برای ما بیفتد؟! این ایده چندان جالبی به نظر نمی رسد. در این چنین شرایطی بیمه می تواند انتخاب خوبی باشد. بیمه شرایطی را ایجاد می کند که بر اساس آن می توان نسبت به اتفاقات آینده مطمئن بود. بیمه با دریافت یک حق بیمه معقول شما را امنیت شما را نسبت به اتفاقات تحت پوشش آینده تضمین می کند.

در ایران دو نوع بیمه کلی وجود دارد. نوع اول بیمه به صورت بیمه شرایط عادی پزشکی و … را تا درصدی نسبتا پایین تحت پوشش قرار می دهد. اما بیمه تکمیلی سعی کرده است تقریبا تمامی موارد پزشکی را تحت پوشش خود قرار دهد. بر اساس قانون هر فردی می تواند با مراجعه به یکی از شرکت های بیمه گذاری این بیمه را در ازای پرداخت حق بیمه دریافت کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا حق بیمه این نوع بیمه بسیار بالاست و برای بسیاری از ما این امکان وجود ندارد که از آن استفاده کنیم.

بیمه تکمیلی رانندگان کامیون، نیاز خفته این کسب و کار

رانندگی یک کسب و کار و شغل پر خطر محسوب می شود. رانندگان کامیون همواره خودشان را در معرض خطر تصادفات جاده ای و ده ها نوع خطر دیگر قرار می دهند. همچنین به سبب نشستن های طولانی و انجام کارهای بدنی سنگین مشکلات ستون فقرات از شایع ترین بیماری ها در بین رانندگان کامیون محسوب می شود. اما مسئله ای که وجود داشت این بود که تا امسال اتحادیه رانندگان از ارائه بیمه تکمیلی به رانندگان خودداری می کرد.

بیمه تکمیلی رانندگان

در واقع رانندگان تنها امکان استفاده از بیمه با شرایط عادی را داشته اند. اما در اواسط مرداد ماه سال جاری اتحادیه رانندگان با شرکت بیمه دانا وارد قرارداد شد و بر اساس این قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون قرار است خدمات متنوعی را در اختیار این گروه شغلی قرار دهد.

بیمه تکمیلی رانندگان شامل چه خدماتی می شود؟

  1. تامین خسارات عمل های جراحی تخصصی از جمله جراحی ستون فقرات تا سقف ۲۰ میلیون تومان
  2. جبران هزینه عمل های سرپایی و عمل های عمومی تا سقف ۱۲ میلیون تومان
  3. تامین خسارت هزینه های زایمان یا سزارین تا سقف ۵ میلیون تومان
  4. جبران هزینه های آزمایشگاهی و … در همه گروه ها مجموعا تا سقف ۲ میلیون تومان
  5. جبران هزینه چشم پزشکی، عمل جراحی چشم و تامین عینک حداکثر تا سقف دو میلیون تومان
  6. جبران هزینه های آمبولانس یا فوریت های پزشکی حداکثر تا سقف ۱۳۰ هزار تومان

برای مطالعه و آشنایی با مراکز طب نیز میتوانید مقاله ” مشخصات مجریان و مراکز طب کار طرف قرارداد سازمان راهداری ” را مطالعه نمایید.

بنابراین رانندگان تا حدودی می توانند بر اساس این بیمه تکمیلی رانندگان کامیون نسبت به آینده سلامت خود و خانواده تحت تکفل خودشان مطمئن شوند. اما با یک نگاه با این بیمه می توان نقاط ضعف مهمی در آن دید. اول این که جای خالی موارد مربوط به دندان به خوبی احساس می شود. مشکلات مربوط به دندان یکی از پرهزینه ترین مشکلات پزشکی در ایران محسوب می شود. بنابراین به نظر می رسد بیمه دانا نخواسته زیر بار این هزینه نسبتا روتین و پرتکرار برود.

گیف موشن راننده

به بیان ساده تر به هر حال در بین رانندگان احتمال نیاز به درمان دندان درد بسیار بیشتر از احتمال عمل جراحی های تخصصی است. از این رو به نوعی برای بیمه این مسئله صرفه اقتصادی ندارد.

از طرف دیگر با توجه به افزایش تعرفه های پزشکی اساسا به نظر نمی رسد این قیمت ها چندان واقعی به نظر برسد. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، این بیمه تنها می تواند هزینه درمان شما در بیمارستان های دولتی با شرایط خیلی معمولی را فراهم کند. این ها نقاط ضعف مهمی است که در این بیمه تکمیلی رانندگان کامیون وجود دارد.

بیمه تکمیلی رانندگان کامیون را چگونه تهیه کنیم؟

در ایران همیشه این مسئله و معضل وجود دارد که به طور دقیق و واضح مشخص نمی شود که چگونه می توان از خدماتی مانند بیمه تکمیلی رانندگان کامیون استفاده کرد و یا چگونه بفهمیم بیمه تکمیلی رانندگان هستیم یا نه؟ در همان اوایل شهریورماه سال جاری دولت سامانه ای در اختیار کاربران قرار داد تا رانندگان کامیون و به طور کلی رانندگان ناوگان عمومی بتوانند با مراجعه به این سامانه اقدام به ثبت نام کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا این سامانه امروز از دسترس خارج شده است و شما نمی توانید وارد این سایت شوید!

از این رو به نظر می رسد تنها راه برای نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کامیون و سایر رانندگان ناوگان عمومی کشور مراجعه به نمایندگی های بیمه دانا ست. رانندگان می توانند با در دست داشتن مدارکی که الان بیان می کنیم به این بیمه مراجعه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کامیون

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کامیون

  • شماره شبا بانکی بیمه شونده
  • کارت ملی راننده کامیون
  • شناسنامه راننده کامیون
  • شناسنامه و کارت ملی همسر راننده

نکته بسیار مهمی که در این جا باید بدانید این است که اساسا راننده باید دارای کارت هوشمند رانندگان باشد. در صورتی که راننده این کارت را نداشته باشد اساسا به او بیمه تکمیلی تعلق نخواهد گرفت.

نکته مهم دیگر هزینه بیمه تکمیلی رانندگان کامیون است. در این مورد نیز سخن چندان صریحی وجود ندارد. به ادعای اتحادیه رانندگان این بیمه به صورت تسهیلات رایگان در اختیار رانندگان قرار گرفته است و این افراد می توانند بدون پرداخت هیچ حق بیمه اضافی خود و افراد تحت پوشش خودشان را بیمه تکمیلی کنند. اما بر اساس مشاهدات میدانی به نظر می رسد حق بیمه این بیمه تکمیلی چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است.

اما با این وجود هم می توان گفت که همچنان بیمه تکمیلی رانندگان کامیون امکان خوبی برای بسیاری از رانندگان ناوگان عمومی در کشور محسوب می شود. این کار می تواند تا حدودی خیال آن ها را از آینده درمانی خود و خانواده خود راحت کند.همچنین این بیمه خدمات دیگری مانند سیل و زلزله و آتش سوزی و … دارد که در صورت تمایل می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم جهت مطالعه بیشتر مقالات ” سامانه اعلام بار لحظه ای ” و ” بازارگاه حمل و نقل و باربری ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

بیمه تکمیلی رانندگان کامیون چیست؟

این بیمه در سال جاری به حمت اتحادیه رانندگان بعد از سال ها به نتیجه رسید. امروز شما می توانید با در دست داشتن مدارک گفته شده به یکی از شعبه های بیمه دانا مراجعه کنید. اطلاعات دقیق تر را می توانید از بیمه دانا دریافت کنید.

شرایط پرداختی بیمه چگونه است؟

هر بیمه شرایط خاص خود را برای پرداخت در نظر می گیرید. در صورتی که بیمه با محل درمان مورد نظر شما طرف قرارداد باشد اساسا نیازی به پرداخت شما نیست. اما اگر بیمه با بیمارستان یا پزشک مورد نظر شما طرف قرارداد نباشد. شما باید هزینه آن بیمارستان یا پزشک را پرداخت کنید و با در دست داشتن مدارک معتبر پزشکی به یکی از شعبه های بیمه دانا مراجعه کنید. با ارائه این مدارک پزشکی کارشناسان آن ها را بررسی می کنند و بر اساس بررسی های انجام شده هزینه مورد نظر را به حساب شما پرداخت خواهند کرد.