زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حتماً تا به حال چیزی در مورد استعلام کارت هوشمند راننده شنیده‌اید. Smart Card یا همان کارت هوشمند، یک کارت الکترونیکی مجهز به تراشه است که برای دسترسی به منابع استفاده می‌شود. از سال ۱۳۸۳ بود که این کارت‌ها برای رانندگان در سیستم حمل و نقل صادر شد جز مدارک لازم برای راننده کامیون قرار گرفت. شاید در مورد استعلام کارت هوشمند راننده، اطلاعات کاملی نداشته باشید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی استعلام کارت هوشمند راننده بپردازیم.

ضرورت داشتن کارت هوشمند راننده

ضرورت داشتن کارت هوشمند راننده

سازمان حمل و نقل جاده‌ای، در سال ۱۳۸۳ دست به ابتکار زد و برای هر راننده، یک کارت هوشمند صادر کرد. این کار به دلایل مختلفی همچون امکان ارسال بارنامه هوشمند و … انجام شد.عواملی همچون عدم کنترل و نظارت بر سال تولید خودرو، حذف نشدن رانندگان سالخورده از اطلاعات هویتی، عدم دسترسی به اطلاعات کلی به خاطر از رده خارج شدن خودروها و… ؛ بنابراین به‌ طورکلی می‌توان گفت تمامی این موارد گفته شده، باعث شد که کارت هوشمند رانندگان ضرورت پیدا کند.

تمامی رانندگانی که پایه ۲ یا ۱ دارند، باید ثبت‌نام کرده و کارت هوشمند داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت مجاز به تردد در جاده و گرفتن بارنامه الکترونیکی نخواهند بود. اصلی‌ترین دلیل برای دریافت کارت هوشمند این است طبق اعلام سازمان حمل و نقل، کلیه‌ رانندگان وانت بار برای باربری بین شهری، کارت هوشمند داشته باشند.

مزایای صدور و گرفتن کارت هوشمند

موارد زیر از مهم‌ترین مزایای داشتن کارت هوشمند رانندگان است:

  1. رانندگانی که دارای کارت هوشمند هستند، مجاز به باربری بین شهری و تحت پوشش بیمه‌اند.
  2. با داشتن کارت هوشمند، پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌های بیمه توسط دولت انجام می‌شود.
  3. بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری، بیمه از کار افتادگی و یا حتی بیمه تکمیلی برای افرادی که دارای کارت هوشمند هستند، لحاظ می‌شود.
  4. امکان گرفتن بار از باربری‌ها و بارنامه سراسری برای رانندگان وجود دارد.
  5. همچنین رانندگانی که کارت هوشمند دریافت می‌کنند، ۵ سال بازنشستگی زود هنگام خواهند داشت.
آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

کارت هوشمند راننده‌ها چه کاربردهایی خواهد داشت؟

گیف موشن راننده

از مهم‌ترین کاربردهای کارت هوشمند رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دسترسی آسان به اطلاعات هویتی راننده و امکان شناسایی دقیق رانندگان
  2. دسترسی کلی به رانندگان فعال و غیر فعال و جداسازی آنان؛ همچنین حذف رانندگان غیر فعال از سیستم
  3. آنلاین بودن تمامی مراحل کار
  4. ثبت و حذف تخلفات رانندگان در سیستم
  5. فراهم کردن امکان نوبت دهی در پایانه

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت کارت هوشمند رانندگان

شرایط لازم برای کارت هوشمند

اولین نکته حائز اهمیت این است که رانندگان برای ثبت‌نام اولیه کارت هوشمند باید به وب‌سایت www.smartcard.rmto.ir وارد شوند و بعد از ورود، در قسمت ثبت‌نام وانت بارهای شهری، اطلاعات خود را ثبت کنند. البته به غیر از ثبت‌نام اینترنتی، امکان ثبت‌نام حضوری نیز وجود دارد. برای این کار، لازم است رانندگان به مراکز صدور کارت هوشمند در شهر یا استان خود مراجعه کنند.

مدارک لازم برای تقاضای صدور کارت هوشمند رانندگان وانت بار و کارت هوشمند رانندگان پایه ۲ و پایه ۱ به صورت زیر است:

  • برای رانندگان پایه ۲ برای حمل بار با کامیون ۲، حداقل سن ۲۳ سال است؛ این در حالی است که رانندگان پایه ۱، باید حداقل ۲۵ سال داشته باشند. به‌طورکلی هم، حداکثر سن برای تمامی راننده‌ها ۵۵ سال است.
  • داشتن گواهینامه معتبر متناسب با نوع وسیله نقلیه برای دریافت کارت هوشمند ضروری است.
  • رانندگان برون‌ شهری باید حداقل مدرک تحصیلی سوم راهنمایی (سیکل) داشته باشند.
  • برای راننده‌های حمل ‌و نقل روستایی، پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی ضروری است.
  • لازم است که تمام راننده‌ها، در زمان ثبت کارت هوشمند، گواهی صحت سلامت روان و جسم داشته باشند.
  • ضروری است که حتماً رانندگان محترم تابعیت ایرانی داشته باشند.
  • همچنین رانندگان باید عدم سابقه کیفری و محکومیت داشته باشند.

مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • تقاضای صدور کارت همراه با شماره تلفن همراه، آدرس و کدپستی محل سکونت
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه معتبر متناسب با نوع وسیله نقلیه
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد و همچنین مدرک تحصیلی
  • ارائه کارت پایان خدمت (اصل و کپی) یا کارت معافیت دائم
  • ارائه ۲ قطعه عکس ۴*۳ رانندگان محترم با زمینه روشن
  • واریز مبلغ مربوط به صدور برگ فعالیت و ارائه اصل و کپی فیش
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری راننده
  • داشتن گواهی سازمان تأمین اجتماعی یا صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان
  • ارائه گواهی سلامت رانندگان
  • تحویل دادن گواهی دوره‌های آموزشی
  • معرفی‌نامه انجمن‌های صنفی رانندگان باری
سهمیه بنزین وانت و نیسان در سال 1402 چقدر است؟ (آموزش ثبت نام سهمیه سوخت)

استعلام کارت هوشمند راننده

برای استعلام سریع کارت هوشمند میتوانید از برنامه آسان بار استفاده نمایید برای این منظور میتوانید با کلیک روی لینک برنامه را نصب نمایید و پس از ورود مراحل زیر را دنبال نمایید .

آموزش سریع استعلام کارت هوشمند راننده در آسان خدمت

پس از ورود به برنامه روی آسان خدمت کلیک نمایید .
برنامه آسان بار برای رانندگان

در قسمت خدمات آسان خدمت می توانید بر روی استعلام کارت هوشمند کلیک نمایید. در این قسمت از سایر خدمات همچون صدور بارنامه موبایلی ، استعلام بارنامه ،کارت سلامت و … می توانید به راحتی استفاده نمایید.

صدور کارت هوشمند ناوگان باربری

کارت هوشمند ناوگان با کارت هوشمند راننده باید در باربری و سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای ارائه شود. برای صدور کارت هوشمند ناوگان، باید مدارک زیر را به مراکز اعلام تحویل دهید:

  • کارت سبز زنگ ناوگان
  • ارائه اصل کارت ناوگان و کپی آن

کلام آخر

در این مطلب در مورد اهمیت کارت هوشمند راننده، ضرورت داشتن این کارت برای رانندگان، مدارکی که برای کارت لازم است تحویل دهید و همچنین استعلام کارت هوشمند راننده به‌طور کامل صحبت شد.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از این کارت، دسترسی به اطلاعات در سیستم حمل‌ و نقل را آسان‌تر کرده و رانندگان برای تسهیل فرایند حمل ‌و نقل کالا، لازم است که به ادارات راهداری شهر و استان محل سکونت خود و انجمن صنف وانت‌بار جاده‌ای مراجعه کنند و کارت هوشمند راننده را دریافت نمایند.

در پایان به یاد داشته باشید که : ” راننده یک قهرمان است

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

برخی از سؤالات متداول

برای ثبت‌نام کارت هوشمند راننده باید به کجا مراجعه کنم؟

برای ثبت‌نام کارت هوشمند راننده، می‌توانید به ادارات راهداری شهر و استان محل سکونت خود و انجمن صنف وانت‌بار جاده‌ای مراجعه کنید.

آیا کارت هوشمند رانندگان نیاز به تمدید دارد؟

بله. انقضای همه کارت‌های هوشمند به صورت یکساله است و راننده محترم باید حداقل یک‌ ماه قبل از انقضای مدت اعتبار گواهی، آن را تمدید نماید.

برای تمدید کارت هوشمند راننده به چه مدارکی نیاز است؟

اصل و کپی کارت سلامت و اصل و کپی گواهینامه معتبر رانندگی، از مدارکی هستند که لازم است قبل از تمدید کارت هوشمند، آن‌ها را تحویل دهید.