زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در مورد اخذ گواهینامه پایه یک چه می دانید؟ آیا شما نیز جزء آن دسته از کسانی هستید که می خواهید اطلاعات لازم را در مورد مراحل دریافت گواهینامه پایه یک بدست آورید؟

مسلما برای همه پیش امده است که ماشین های سنگینی را در خیابان های شهر ببینیم که در حال جابجایی مسافر هستند یا آنکه به عنوان ماشین باربری در جاده ها مشغول رفت و آمد هستند. همانطور که از ظاهر این ماشین های سنگین مشخص است، جابجایی آنان کار نسبتا سختی است و نیاز به راننده ای دارد که دارای تخصص و مهارت کافی در این زمینه باشد. پس کاملا طبیعی است که برای داشتن مجوز رانندگی با ماشین های سنگین باید دوره آموزشی جداگانه ای را گذراند تا بتوان مهارت و تخصص لازم را بدست آورد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

میزان حساسیت شغلی که رانندگان ماشین های سنگین دارند، بسیار بیشتر از دیگر لوازم نقلیه است و همین موضوع باعث شده است که قانونگذار شرایط خاصی را برای رانندگانی که قصد رانندگی با ماشین های سنگین را دارند، در نظر بگیرد. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که می خواهید اطلاعات کافی را در مورد چگونگی اخذ گواهینامه پایه یک در سال جدید را بدست آورید به شما توصیه می کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع گواهینامه رانندگی را بشناسید

قبل از آنکه بخواهیم به صورت کالا جزیی و دقیق در مورد مراحل دریافت گواهینامه پایه یک صحبت کنیم، بهتر است در ابتدا آشنایی مختصری با انواع گواهینامه رانندگی آشنایی پیدا کنیم. شما قبل از آنکه بخواهید برای گرفتن گواهینامه اقدام کنید، در ابتدا باید بدانید که دقیقا می خواهید راننده چه نوع وسیله نقلیه ای باشید. آن دسته از افرادی که قصد دارند راننده انواع ماشین سنگین شوند باید برای اخذ گواهینامه پایه یک اقدام نمایند.

دریافت گواهینامه پایه یک

در سال های گذشته، انواع گواهینامه در ایران به شش دسته تقسیم می شد اما امروزه شاهد آن هستیم که کلا ۳ نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد:

  1. گواهینامه پایه ۱: برای رانندگی با ماشین های سنگین و جابجایی بیش از ۶ تن بار، حمل بیش از ۲۶ نفر کاربرد دارد.
  2. گواهینامه پایه ۲: برای جابجایی ۶ تن بار و حمل حداکثر ۲۶ نفر کاربرد دارد.
  3. گواهینامه پایه ۳: برای رانندگی کردن با لوازم نقلیه، حمل حداکثر ۳.۵ تن بار و جابجایی ۹ نفر مسافر کاربرد دارد.

شرایط اخذ گواهینامه پایه یک

اگر با کسانی که اقدام به اخذ گواهینامه پایه یک کرده اند صحبت کنید، متوجه این نکته خواهید شد که حساسیت های دریافت گواهینامه پایه یک در مقایسه با دیگر گواهینامه ها نسبتا بیشتر است و شرایط جدی تری دارند؛ چرا که رانندگی با ماشین های سنگین و حمل و نقل زمینی و حمل بارهایی که دارای وزن زیادی هستند و جابجایی مسافران بیش از ۲۶ نفر نیاز به دقت و مهارت دارد.

اکنون می خواهیم در رابطه با شرایطی که برای اخذ گواهینامه پایه یک نیاز است صحبت کنیم تا با آنها اشنا شوید. دقت کنید که برای اخذ گواهینامه پایه یک باید تمامی این شرایط را داشته باشید و صرفا با داشتن یک یا دو عدد از این شرایط نمی توان برای اخذ گواهینامه اقدام کرد. به طور خلاصه می توان شرایط اخذ گواهینامه پایه یک را به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. شرایط سنی: یکی از مهم ترین شروط اخذ گواهینامه پایه یک آن است که متقاضیان دارای حداقل ۲۵ سال تمام یا بیشتر از ۲۵ سال داشته باشند. همانطور که اشاره کردیم رانندگی با ماشین های سنگین نیاز به دقت و تجربه بسیار زیادی دارد و به همین دلیل قانونگذار کشور ما شرایط سنی بالای ۲۵ سال را برای آن در نظر گرفته است.
  2. اخذ نمره قبولی در آزمون آیین نامه و رانندگی: تمامی افرادیی که در دوره های اموزشی اخذ گواهینامه پایه یک شرکت می کنند باید برای اینکه میزان توانایی و تسلط آنان مشخص شود در ازمون ایین نامه و رانندگی شهری شرکت کنند. بنابراین دقت داشته باشید در صورتی که در ازمون ایین نامه یا رانندگی رد شدید، باید مجددا در آزمون شرکت کنید تا زمانی که بتوانید نمره قبولی را دریافت کنید.
  3. قبولی در ازمایش رانندگی: قبولی در ازمایش رانندگی نیز یکی دیگر از شروط اساسی است که برای اخذ گواهینامه پایه یک به آن نیاز است. در ازمایش رانندگی ماشین های سنگین معمولا به طور عملی راننده را در سطح جاده ها شهر قرار می دهند تا میزان آموخته های او را محک بزنند. آزمایش رانندگی تنها برای متقاضیان ماشین های سنگین نیست و ماشین های معمولی را نیز شامل می شود، به همین علت نیز برای دریافت گواهینامه پایه سه نیز مشابه این آزمایش را که با ماشین های معمولی مشاهده می کنید.
  4. داشتن اطلاعات فنی توسط راننده: یکی دیگر از مهم ترین شرایط اخذ گواهینامه پایه یک، داشتن اطلاعات فنی کافی در مورد ماشین های سنگین است. همانطور که میدانید، امکان خرابی یا اختلال در شرایط جاده ای و بحران های مختلف برای رانندگان لوازم نقلیه (به خصوص رانندگان ماشین های سنگین) وجود دارد و در چنین شرایطی معمولا نمی توان یک مهندس مکانیک را پیدا کرد که کوچکترین اختلالت لوازم نقلیه را بررسی کند، کاملا طبیعی است که تنها کسی که می تواند در شرایط اضطراری به راننده کمک کند، خودش است.
  5. گواهینامه پایه دو؛ لازمه اخذ گواهینامه پایه یک: برای اخذ گواهینامه پایه یک رانندگی باید در ابتدا برای گرفتن گواهینامه پایه دو اقدام کرد و حدود ۲۴ ماه از دریافت آن بگذرد. توجه داشته باشید که برای گرفتن گواهینامه پایه دو نیز در ابتدا باید گواهینامه پایه سه را اخذ کرد.
  6. معاینات جسمی: سلامت بودن و احساس سلامتی در راننده ماشین هاین های سنگین ارتباط مستقیمی با نوع رانندگی آنان دارد. بنابراین قبل از صدور گواهینامه باید برای معاینات جسمی اقدام کرد. همچنین پس از معاینات برای گرفتن کارت سلامت باید اقدامات لازم صورت گیرد که میتوانید برای استعلام کارت سلامت رانندگان از برنامه آسان بار استفاده نمایید.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه پایه یک

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در رابطه با اخذ گواهینامه پایه یک رانندگی باید در مورد آن صحبت کنیم، مدارک لازم برای دریافت این گواهینامه است. به طور خلاصه ماین مدارک را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:اخذ گواهینامه پایه یک

  • اصل گواهینامه رانندگی پایه دو

همانطور که اشاره کردیم قبل از دریافت گواهینامه پایه ۱ شما باید گواهینامه پایه دو را دریافت کرده باشید و حدود دو سال از تاریخ اخذ آن نیز گذشته باشد.

  • اصل کارت ملی

در صورتی که کارت ملی هوشمند شما هنوز به مرحله صدور نرسیده است، باید تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال را ارائه دهید.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • گواهینامه دیگر

در صورتی که شما دارای مدرک گواهینامه دیگری هستید باید آن را به عنوان یکی از مدارک لازم برای اخذ گواهینامه پایه یک ارائه دهید، مانند گواهینامه موتورسیکلت و….

  • اصل شناسنامه عکس دار و یک برگ کپی از صفحه اول آن

  • ۸ قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ

عکس های تمام رخی که برای اخذ گواهینامه به آنها نیاز دارید باید جدید باشند و با چهره کنونی شما هماهنگ داشته باشند. از طرفی دیگر دقت داشته باشید که زمینه این عکس ها روشن باشد و لباسی که برای پوشیدن انتخاب کرده اید، تیره باشد.

نکات دیگری که باید در مورد مدارک لازم برای اخذ گواهینامه پایه یک بدانید

  • عکس آقایان باید بدون استفاده از لباس های متفرقه مانند لباس نظامی، کراوات، پاپیون و… باشد.
  • عکس روحانیون باید به گونه ای باشد که علاوه بر داشتن عمامه گردی صورت آنها و دو گوش انان به طور واضح مشخص باشد.
  • آقایانی که دارای بیماری طاسی هستند می توانند در هنگام ارائه عکس از کلاه گیس استفاده کنند. اما دقت داشته باشید که بیماری انان باید به عنوان یکی از اطلاعات پزشکی شخصی در قسمت اطلاعات فرد ثبت گردد.
  • بانوان نیز باید عکسی را ارائه کنند که در آن حجاب کامل داشته باشند و گردی صورت انان نمایان باشد.

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک

شما باید در ابتدا دقت داشته باشید که تمامی شرایط لازم برای ثبت نام را دارید.تمامی مدارک لازم برای ثبت نام را آماده کنید.برای گذراندن دوره عملی و نظری به آموزشگاه مربوطه مراجعه نمایید.

انواع گواهینامه رانندگی

پس از گذراندن دوره های آموزشی، نوبت آن است که در امتحان عملی و نظری شرکت کنید. پس از کسب نمره قبولی لازم در امتحان نظری و آزمون عملی، گواهینامه پایه یک شما پس از مدتی صادر خواهد شد.

در صورتی که علاقمند به مطالعه مقالات بیشتر در حوزه حمل و نقل می باشید پیشنهاد میکنیم مقالات “لجستیک چیست؟” و ” انبارداری چیست ؟ آشنایی ۰ تا ۱۰۰ با اصول انبارداری ” و “بازارگاه حمل و نقل و باربری چیست ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

هزینه اخذ گواهینامه پایه یک چقدر است؟

در رابطه با هزینه اخذ گواهینامه پایه یک نمی توان قیمت دقیقی را ارائه داد اما می توان به این موضوع اشاره کرد که این هزینه با توجه به موارد زیر تعیین می گردد:

  • آموزش تئوری و عملی
  • معاینات پزشکی
  • کتاب آموزشی
  • فاکتورهای صدور کاردِکس
  • تست عدم اعتیاد

آیا بانوان نیز می توانند برای اخذ گواهینامه پایه یک اقدام کنند؟

همه بانوانی که دارای شرایط و مدارک قانونی ( مواردی که به انها اشاره کردیم) باشند، این اختیار قانونی را دارند که برای دریافت گواهینامه پایه یک اقدام کنند و هیچ محدودیتی در رابطه با این موضوع برای آنان وجود ندارد.

برای اخذ گواهینامه پایه یک باید کارت پایان خدمت داشته باشیم؟

بر اساس قانون جدید، متقاضیانی که قصد گرفتن گواهینامه پایه یک را دارند حتی اگر کارت پایان خدمت هم نداشته باشند، می توانند اقدامات لازم را در جهت اخذ این گواهینامه انجام دهند و به این صورت مدارک لازم برای راننده کامیون را تکمیل نمایند.