زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازارگاه اینترنتی حمل و نقل نوعی امکان جدید محسوب می شود که بر اساس آن امکان سفارش گذاری و انتخاب پذیرش سفارش ساده تر شده است. اگر بخواهیم مثال ساده و قابل لمسی از بازارگاه حمل و نقل و باربری داشته باشیم، می توانیم به عنوان پلتفرم های تاکسی های اینترنتی اشاره کنیم. البته با این تفاوت که در بازارگاه حمل و نقل و باربری عملا واسطه حذف می شود و این یکی از مهمترین مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل و باربری محسوب می شود.

آشنایی با مفهموم بازارگاه اینترنتی حمل و نقل

اگر بخواهیم کمی دقیق تر به مفهوم بازارگاه حمل و نقل و باربری نگاه کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که عملا این نوع بازارگاه ها به صورت فیزیکی و حضوری و البته غیر متمرکز از گذشته تا به امروز رواج داشته است. هرکدام از شرکت های حمل و نقل به عنوان یک بنگاه معاملاتی محسوب می شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در این حالت شرکت های حمل و نقل به عنوان بنگاه های معاملاتی به صورت یکپارچه و متمرکز عمل نمی کنند و به نوعی با یک دیگر ارتباط چندانی ندارند. تنها نقطه اشتراک این بنگاه ها مدیریت صنف یا اتحادیه ای است که مسئول مشخص کردن قوانین و ابلاغ آن است.

مفهموم بازارگاه اینترنتی حمل و نقل

همین عدم تمرکز و عدم ارتباط بین این شرکت های حمل و نقل باعث می شود که مشتریان و البته رانندگان دچار مشکلات مختلفی شوند. چرا که همه چیز به آن شرکت حمل و نقل بستگی دارد. بنابراین شرایط هم برای مشتری و هم برای راننده تنها و تنها وابسته به شرکت حمل و نقل مذکور است.

اما در بازارگاه اینترنتی حمل و نقل جدید که به صورت متمرکز طراحی و اجرا شده، عملا شرکت حمل و نقل نقش تعیین کننده خود را از دست داده است و همین موضوع باعث شده است که شرایط ساده تری برای مشتری و البته راننده ایجاد شود. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.

روش سنتی یا جدید؟! مسئله این است

شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که معنی تمرکزگرایی در بازارگاه حمل و نقل و باربری چیست و چرا به عنوان یک حسن شناخته می شود؟

در واقع شما تصور کنید که می خواهید یک وسیله خانگی مانند لباس شویی خریداری کنید. ده ها برند این وسیله را در انواع مدل ها و طرح ها تولید و روانه بازار کرده اند و احتمالا صد ها فروشنده در سطح شهر هرکدام تعدادی از این مدل ها را به فروش گذاشته اند. سوال اصلی این است که شما از کدام برند، کدام طراحی و کدام فروشنده خرید می کنید؟

شما زمانی می توانید یک لباس شویی خرید کنید که بتوانید به این سوالات سه گانه پاسخ بدهید. اما پاسخ به این سوالات چندان ساده نیست. چرا که هر کدام از برندها معتقد هستند که بهترین مارک در زمینه تولید لوازم خانگی و به خصوص ماشین لباسشویی هستند.

همچنین هر فروشنده ای نیز ادعا می کند با بهترین قیمت بهترین نوع لوازم را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. بر خلاف تصور انتخاب طرح و مدل ماشین لباسشویی احتمالا ساده ترین سوالی است که می توانید به آن پاسخ بدهید.

خریداران معمولا از دو روش برای پاسخ به سوال کدام برند و کدام فروشنده استفاده می کنند. راه حل اول که نسبتا سنتی تر محسوب می شود، اعتماد است. در واقع در این روش خریدار به فروشنده ای که می شناسد و بارها از او خرید کرده اعتماد می کند و برند و طرح معرفی شده توسط او را خریداری می کند. این روشی است که معمولا پدران ما از آن استفاده می کنند و احتمالا هنوز هم معتقد هستند که اجناس خریداری شده به این شیوه بهترین کارایی را در تمام زندگیشان داشته است.بازارگاه حمل و نقل و باربری

این اعتماد گاهی به اندازه ای شدید می شود که خرید عین همان برند و طرح و با همان قیمت از فروشنده ای دیگر به هیچ عنوان مقبول نمی افتد. اما این روش در روزگار امروز که ده ها فروشنده جدید به بازار اضافه شده و کم کم فروشندگان قدیمی از دور رقابت خارج می شوند چندان پاسخگو نیست. به نوعی نسل جدید باید بتواند فروشنده مخصوص خودش را پیدا کند.

از این رو نسل جدید قبل از این که بخواهد وارد مرحله اعتماد شود، شروع به جست و جو و استفاده از روش دوم یعنی مقایسه می کند. مقایسه برندها، کیفیت طراحی ها و قیمت های ارائه شده توسط فروشندگان می تواند خریداران به سمت یک خرید درست و منطقی راهنمایی کند. هر خریدار بر اساس فاکتورهایی که در ذهن دارد می تواند جست و جوی خودش را انجام دهد و این گونه بهترین محصول مورد نظر را پیدا کند.

اما مسئله ای که این نوع روش دارد این است که نتیجه مقایسه زمانی دقیق تر و کارآمدتر خواهد بود که درصد بالایی از بازار را جست و جو کرده باشید و این عملا یعنی صرف زمان بسیار زیاد و از دست دادن موقعیت های مناسب خرید. پس راه حل چیست؟

نقش تمرکز در بازارگاه حمل و نقل و باربری

حال تصور کنید به صورت فرضی یک پاساژ یا بازارگاهی وجود دارد که تمامی طرح ها و مدل های مختلف ماشین لباسشویی از برندهای مختلف را به شما نشان می دهد و شما می توانید با گشت و گذار چند ساعته در این پاساژ بهترین مدل با بهترین قیمت را برای خود انتخاب کنید.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

در این حالت نه تنها در زمان شما صرفه جویی شده است، بلکه عملا در این بین تنها و تنها فاکتورهایی که در ذهن شماست مهم و اثر گذار است و نقش فروشنده به اندازه فروش همان محصول کاهش پیدا می کند. در واقع دیگر فروشنده نمی تواند شما را ترغیب به خرید یک مدل خاص کند. چرا که شما علم بالایی نسبت به مدل ها و برندهای مختلف و همچنین قیمت های دیگر دارید و می توانید انتخاب منطقی تری داشته باشید.

این دقیقا همان مزیت اصلی تمرکز در بازارگاه اینترنتی حمل و نقل است. در واقع بازارگاه حمل و نقل و باربری با ایجاد تمرکز در این صنعت سعی کرده است انواع مشکلات مختلف ایجاد شده برای مشتریان و همچنین رانندگان همچون بارنامه را برطرف کند. آن چیزی که در این نوع بازارچه اهمیت دارد خود سفارش یا همان بار است.

تمرکز در بازارگاه حمل و نقل و باربری

این سفارش به تمامی رانندگان عضو این بازارگاه ارسال می شود و هر راننده ای بر اساس ویژگی و شرایط مشخص شده می تواند تصمیم بگیرد که آیا این سفارش را قبول کند یا خیر. این اتفاق آزادی عمل بیشتری به رانندگان می دهد و همچنین باعث می شود سفارش بار سریع تر از تصور توسط یک راننده پذیرفته و انجام شود در نتیجه به حمل و نقل جاده ای کمک بسزایی میکند

اگر بخواهیم دقیق تر و ملموس تر از مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل و باربری و نقش تمرکزگرایی در آن صحبت کنیم، می توانیم دوباره مثال پلتفرم تاکسی های اینترنتی را بزنیم. همانطور که در این پلتفرم ها مسافر درخواست خود را ثبت می کند و نزدیک ترین راننده ها این درخواست را دریافت و بر اساس شرایط مشخص شده آن را پذیرش می کنند. این کار باعث شده است که عملا راننده و مسافر در ساعات مختلف شبانه روز بدون وابستگی به هیچ آژانس یا بنگاهی نیاز خودشان را برطرف کنند.

اما بازارگاه حمل و نقل و باربری مزایای بسیار برتری نسبت به این پلتفرم های تاکسی های اینترنتی دارد. به عنوان نمونه در این بازارگاه عملا واسطه گری حذف شده است و هیچ کمیسیونی بابت پذیرش سفارش دریافت نمی شود همچنین

مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل و باربری

تا اینجا بیشتر به اصلی ترین مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل و باربری یعنی ایجاد یک تمرکز و در اختیار گذاشتن موقعیت های عالی و مقایسه پذیر برای مشتری و راننده صحبت کردیم. همچنین اشاره کردیم که این بازارگاه نقش واسطه گری ندارد و عملا کمیسیونی در این بین دریافت نمی شود. اما این تمام مزایای این بازارگاه نیست.

این بازارگاه امکان برقراری ارتباط مستقیم راننده و سفارش دهنده بار را برقرار می کند که می تواند منجر به صدور بارنامه هوشمند نیز شود. از این رو راننده و مشتری می توانند به صورت مستقیم با یک دیگر در ارتباط باشند. همچنین در این پلتفرم عملا توزیع بار به شکل هوشمند انجام می شود. یعنی قرار نیست تمام راننده های کشور اطلاعی از یک سفارش بار در تهران داشته باشند. تنها راننده هایی این سفارش را دریافت می کنند که امکان پذیرش آن را دارند. راننده می تواند با اعمال فیلترهای مختلفی این هوشمندی را دقیق تر و بهتر کند.گیف موشن راننده

همچنین راننده بر اساس این پلتفرم این امکان را دارد که بتواند برای مسیر بازگشت خود بار رزور کند و این گونه برنامه ریزی بهتری داشته باشد. اما شاید فارغ از همه این ها یکی از مهمترین مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل و باربری را صدور بارنامه الکترونیکی و موبایلی دانست. در واقع این حالت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شرکت های حمل و نقل نیست. این بارنامه به صورت الکترونیکی و البته کاملا معتبر صادر می شود و راننده و مشتری می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. این بارنامه توسط مراجع قضایی و راهنمایی و رانندگی تایید شده است و هیچ مشکل قانونی ندارد.

برخی از سوالات متداول

بازارگاه حمل و نقل و باربری چیست؟

یک نوع پلتفرم اینترنتی است که امکان سفارش گذاری ساده برای مشتری و امکان مقایسه و انتخاب راحت برای راننده را ایجاد می کند.

آیا بازارگاه حمل و نقل و باربری یک واسطه محسوب می شود؟

خیر- بازارگاه حمل و نقل و باربری نقش واسطه گری ندارد و هیچ کمیسیونی از این بابت دریافت نمی کند.

مهمترین مزایا و محاسن بازارگاه حمل و نقل چیست؟

  • ایجاد تمرکز و مقایسه پذیری ساده برای مشتری و راننده
  • حذف واسطه گری
  • صدور بارنامه الکترونیکی
  • توزیع هوشمند بار