زمان مطالعه: ۶ دقیقه

گواهینامه بین المللی ترانزیت در زمان سفر به خارج از مرز‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که به یک کشور خارجی سفر می‌کنید و در این سفر یک خودرو را نیز به همراه دارید، باید یک سند شناسایی نیز برای خودروی خود به‌همراه داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند خودروی مورد نظر یک سدان باشد یا یک ترانزیت که می‌خواهد به پایانه باربری برسد. از این رو داشتن گواهینامه بین‌المللی در خارج از مرز‌های کشور مهم و ضروری است. در ادامه این مطلب ضمن معرفی این سند مهم، شرایط دریافت، میزان هزینه و مدارک مورد نیاز آن شرح داده شده است.

گواهینامه بین المللی ترانزیت چه نوع گواهینامه‌ای است؟

این گواهینامه یا سند بین‌المللی به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک راننده در کشور‌های دیگر از وسائل نقلیه موتوری استفاده کنید. با استفاده از این گواهینامه، رانندگی در کشور‌های دیگر غیر از کشور خودمان امکان‌پذیر بوده و می‌توان از خودروی شخصی در این کشور‌ها استفاده کرد.

همچنین با دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی از نوع ترانزیت، امکان بهره‌مندی از خدمات حمل و نقل و خودرو از قبیل امکان اجاره خودرو در کشور مقصد نیز وجود خواهد داشت. در بیشتر موارد برای رانندگی در کشور‌های دیگر علاوه بر گواهینامه رانندگی بین‌المللی، به گواهینامه ملی نیز نیاز خواهد بود. همچنین تجربه رانندگی برای رانندگان ماشین‌های سنگین مثل کامیون‌های جدید سال ۲۰۲۳ بسیار مهم بوده و این رانندگان باید به تمامی مسیر‌ها و مشکلات جاده و مشکلات رانندگی با ماشین‌های سنگین آگاه باشند.

گواهینامه بین المللی ترانزیت برای خروج

شرایط دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت چیست؟

این نوع گواهینامه همانند گواهینامه‌های ملی برای ارائه به شرایط خاصی نیاز دارد. در صورتی که شرایط دریافت گواهینامه بین ‌المللی را داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای درخواست آن اقدام کنید. در ادامه این شرایط عنوان شده است.

  • دارا بودن گواهینامه ملی

پیش از دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت باید گواهینامه ملی دریافت کرده باشید. بنابراین داشتن گواهینامه داخلی پیش نیاز برای دریافت گواهینامه بین ‌المللی خواهد بود. دریافت گواهینامه داخلی نیز شامل پشت سر گذاشتن آزمون تئوری و عملی است.

  • داشتن شرایط سنی

شرایط سنی یکی دیگر از شرایط مورد نیاز برای دریافت گواهی نامه بین‌المللی است. در دیگر کشور‌ها نیز همانند ایران، کودکان و نوجوانان اجازه رانندگی نداشته و پس از رسیدن به سن قانونی می‌توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند. از این رو داشتن حداقل سن ۱۸ سال برای دریافت این گواهینامه الزامی است. در صورتی که بیش از ۱۸ سال داشته و پیش از این گواهینامه ملی خود را دریافت کرده باشید، می‌توانید برای گواهی نامه بین‌المللی نیز اقدام کنید.

گرفتن گواهینامه بین المللی ترانزیت

  • دارا بودن تجربه رانندگی برای دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت

یکی دیگر از شروط ارائه گواهینامه بین‌المللی که در اکثر کشور‌ها مد نظر قرار گرفته، دارا بودن تجربه رانندگی است. فرد مورد نظر باید ابتدا تجربه لازم در زمینه رانندگی برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی را کسب کرده باشد. بنابراین داشتن حداقل تجربه یکسال رانندگی درون کشور و یا در دیگر کشور‌ها الزامی است. توجه به قوانین رانندگی مربوط‌ به کشور‌های دیگر نیز بسیار مهم بوده و در حین رانندگی در این کشور‌ها حتماً باید قوانین رانندگی مورد توجه قرار بگیرد.

هزینه گواهینامه بین المللی ترانزیت چقدر است؟

خوشبختانه هزینه گواهینامه بین ‌المللی هزینه بالایی نیست. افرادی که برای سفر‌های تفریحی و یا کاری همراه با خودرو به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، با هزینه بسیار اندک می‌توانند گواهینامه بین‌ المللی دریافت کنند.

البته دریافت این گواهینامه بدون هزینه نبوده و برای صدور آن بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان نیاز خواهد بود. این مبلغ علاوه بر هزینه صدور گواهینامه، برای ترجمه آن به ۸ زبان زنده دنیا نیز استفاده می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که گواهینامه بین المللی ترانزیت دارای اعتبار بسیار کمی بوده و تنها یک سال می‌تواند توسط رانندگان مورد استفاده قرار بگیرد.

دریافت گواهینامه با اعتبار بیشتر

البته امکان دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی با اعتبار طولانی‌تر مثلاً ۳ ساله نیز وجود دارد و افرادی که رفت و آمد بیشتری به کشور‌های خارجی دارند، می‌توانند با هزینه سه برابری آن را برای مدت ۳ سال دریافت کنند. همچنین افرادی که با خودرو‌های خود به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، باید علاوه بر هزینه گواهینامه بین ‌المللی، مبالغ دیگری نیز بابت تعویض پلاک بپردازند.

گواهینامه بین المللی ترانزیت چیست

برای دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت به چه مدارکی نیاز است؟

همانند مدارک لازم برای راننده کامیون برای دریافت این مدرک بین‌المللی به مدارک زیر نیاز است. توجه به این نکته ضروری است که نقص در مدارک می‌تواند روند صدور این گواهینامه را با مشکل مواجه کند.

  • اصل گواهینامه داخلی
  • اصل شناسنامه با کارت ملی درخواست‌کننده
  • دو قطعه عکس پرسنلی سایز سه در چهار
  • فیش پرداختی مربوط به هزینه گواهینامه بین المللی

گیف موشن راننده

چطور می‌توان گواهینامه بین ‌المللی دریافت کرد؟

افرادی که متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی هستند، باید به مراکز دریافت این مدرک در کشور مراجعه کنند. این مراکز شامل مراکز سازمان گردشگری و اتومبیل رانی در کشور و اتحادیه‌های رانندگان حرفه‌ای و یا نمایندگان آن‌ها در شهرستان‌ها است. با مراجعه به این مراکز و ثبت درخواست، به همراه ارائه مدارک، فرایند اداری دریافت این گواهینامه طی خواهد شد. دریافت این مدرک در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و به راحتی می‌توان به گواهینامه بین ‌المللی رسید.

برای دریافت این مدرک به هیچ گونه آزمون عملی نیاز نیست و تنها ارائه مدارک به کانون‌های اتومبیل رانی و گردشگری کافی است. شرایط دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت بسیار آسان است و در کوتاهترین زمان ممکن می‌توان به آن دسترسی داشت.

برای خروج خودرو‌های شخصی به خارج از مرز‌ها چه مدرکی نیاز است؟

در صورتی که رانندگان از جمله رانندگان ترانزیت قصد داشته باشند وسیله نقلیه خود را به خارج از مرز‌های کشور ببرند،بر اساس سایت گواهینامه بین المللی ترانزیت به مدارک زیر نیاز خواهد بود.

  • اصل سند مالکیت خودروی مورد نظر
  • اصل گذرنامه راننده
  • برگه اصلی پروانه خروج از کشور به صورت موقت که توسط گمرک صادر شده است
  • دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی
  • فرم درخواست سفر همراه با خودروی مورد نظر
  • دریافت پلاک بین‌المللی بهمراه فیش پرداخت هزینه ۸۰۰ هزارتومانی

مدارک گواهینامه بین المللی ترانزیت

قابلیت تمدید گواهینامه بین المللی ترانزیت

در صورتی که اعتبار گواهینامه بین‌ المللی پایان یابد، نمی‌توان به راحتی آن را تمدید کرد. طبق قوانین مربوط به گواهینامه بین ‌المللی از نوع ترانزیت، با تمام شدن زمان اعتبار این سند مهم باید تمامی مراحل مربوط به صدور آن را مجدداً طی کرد. بنابراین با پایان یافتن اعتبار گواهینامه، باید درخواست صدور آن همراه با مدارک گفته شده ارائه کرد. این امکان وجود دارد که ثبت درخواست به صورت اینترنتی و توسط سایت‌های مربوط به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی انجام شود.

چه کسانی می‌توانند گواهینامه بین‌المللی شما را دریافت کنند؟

در صورتی که خود فرد برای دریافت گواهینامه حضور نداشته باشد، بستگان درجه یک او می‌توانند این سند را دریافت کنند. البته توجه داشته باشید وجود مدرک شناسایی برای اثبات نسبت  ‌فامیلی الزامی است. بنابراین چنانچه به هر دلیلی امکان دریافت مدارک مربوط به گواهینامه توسط فرد وجود نداشته باشد، بستگان با نسبت نزدیک از جمله همسر می‌توانند با کارت شناسایی آن را دریافت کنند. همچنین وکیل قانونی فرد نیز می‌تواند در کشورهای دیگر برای دریافت آن اقدام کند. ‌

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

نکات مهم در مورد گواهینامه بین المللی ترانزیت

در مورد دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت همانند شرایط بیمه باربری برخی نکات مهم وجود دارد که در زیر با آن‌ها اشاره شده است.

  • گواهینامه بین‌المللی قابل تمدید نبوده و در هر زمان با پایان یافتن زمان انقضا، مجدداً باید کلیه پروسه دریافت طی شود.
  • قوانین برخی از کشور‌ها از جمله ایالات متحده، کانادا، کشور‌های اروپایی، استرالیا و امارات نسبت به رانندگی اتباع خارجی بسیار سختگیرانه است. از این رو در زمان رانندگی در این کشور‌ها باید ضمن رعایت کامل قوانین، کلیه مدارک از قبیل گواهینامه رانندگی ملی و بین‌المللی همراه راننده باشد.
  • همچنین رعایت قوانین رانندگی در هنگام تردد در این کشور‌ها ضروری است تا از ایجاد مشکلات جلوگیری شود.

گواهینامه بین المللی ترانزیت برای رانندگی

حرف آخر

همانطور که در مطلب بالا بیان شد، فرایند دریافت گواهینامه از نوع بین‌المللی با داشتن مدارک مورد نظر، بسیار آسان بوده و به راحتی می‌توان پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک آن را دریافت کرد. بنابراین رانندگان محترم مشکلی از بابت دریافت این سند مهم نخواهند داشت.

همچنین کلیه نکات مربوط به شرایط دریافت گواهینامه بین ‌المللی برای ترانزیت، نحوه پریافت، تمدید و هزینه آن بیان شد. آسان بار به آدرس asanbar.ir با ایجاد بزرگترین سامانه حمل بار به صورت اینترنتی، خدمات یسیار مهمی را به رانندگان و صاحبان بار ارائه می‌کند. از جمله این خدمات می‌توان به صدور بارنامه الکترونیکی، رزرو بار برگشت، امکان مشاهده درخواست بار‌های ثبت شده، امکان اعلام بار به صورت اینترنتی و دسترسی آسان به بیش از ۱۸۰ هزار راننده اشاره کرد.

سؤالات متداول

برای دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت چه اقداماتی نیاز است؟

دریافت این گواهینامه بسیار آسان بوده و رانندگان ضمن ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به راحتی می‌توانند این گواهینامه را دریافت کنند.

آیا گواهینامه بین المللی ترانزیت به آزمون نیاز دارد؟

این گواهینامه به هیچ گونه آزمون عملی یا تئوری نیاز نداشته و تنها باید گواهینامه ملی دریافت کرده باشید.

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت چقدر است؟

هزینه دریافت این گواهینامه بسیار اندک بوده و مبلغ دریافتی علاوه بر هزینه صدور این گواهینامه، به ترجمه آن به ۸ زبان دیگر از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، چینی، عربی، اسپانیایی و … نیز اختصاص پیدا خواهد کرد.