زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همان‌طور که می‌دانید در صنعت حمل و نقل، صدور بارنامه اهمیت بسیار زیادی دارد. اما صدور بارنامه به شکل کاغذی باعث بروز مشکلاتی در این حوزه به خصوص برای رانندگان شده است. متأسفانه مدت‌هاست که اخبار ناراحت کننده زیادی درباره اعتراضات رانندگان، عملکردهای نادرست و … در حوزه حمل و نقل به گوش می‌رسد.

از این رو دولت در راستای حل مسائل و مشکلات صنعت حمل بار، اقدام به صدور بارنامه هوشمند کرده است. این روش در حقیقت می‌تواند یکی از راه‌حل‌های اساسی برای رفع اغلب مشکلات در این عرصه باشد. اما بارنامه هوشمند چیست؟ چگونه صادر می‌شود؟ و چه مزایایی دارد؟ برای آشنایی با شیوه جدید صدور بارنامه با ما همراه باشید.

بارنامه هوشمند چیست؟

قبل از معرفی بارنامه هوشمند، لازم است با مفهوم بارنامه آشنا شوید. از این رو پیشنهاد میکنیم مقاله ” اطلاعات بارنامه ” را مطالعه نمایید. حال که با مفهوم اصلی بارنامه آشنا شدید به مفهموم اصلی بارنامه هوشمند می پردازیم.

در گذشته صدور بارنامه‌ها فقط به صورت کاغذی امکان‌پذیر بود. اما حدود ۵ سالی است که شرایط برای صدور بارنامه هوشمند فراهم شده است. این نوع بارنامه در حقیقت یکی از روش‌های نوین صدور اسناد حمل و نقل است که به میزان قابل توجهی از مشکلات صدور حالت کاغذی آن می‌کاهد. این بارنامه به عنوان یک شناسنامه برای کالا محسوب می‌شود که مزایای بسیار زیادی برای طرفین قرارداد دارد.

مزایای بارنامه هوشمند

احتمال اشتباه و حتی دستکاری در ثبت اطلاعات با این روش از بین خواهد رفت. این روش تا چند ماه آینده به طور کامل جایگزین حالت کاغذی خواهد شد. تمامی اطلاعات ثبتی و قوانین در بارنامه هوشمند مشابه صدور بارنامه به سیوه سنتی است که به آن بارنامه آنلاین نیز می گویند. این بارنامه همچنین همانند نمونه کاغذی در انواع مختلفی نظیر: دریایی، هوایی، زمینی، راه‌آهن، سراسری و حمل مرکب صادر می‌شود.

ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به کالا (وزن، تعداد، نوع بسته‌بندی، قیمت، سلامت محصول و …)، فاکتورهای مرتبط با محصول، اطلاعات مربوط به فرستنده، گیرنده و حمل‌کننده، آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه بار به همراه تاریخ، هزینه‌های مربوط به کمیسیون، بیمه و … از جمله اطلاعاتی هستند که در بارنامه هوشمند درج می‌شوند.

بارنامه هوشمند یک تغییر شگرف در صنعت حمل و نقل کشور به شمار می‌رود. زیرا با استفاده از این روش تمامی اطلاعات مربوط به ناوگان‌ها، رانندگان و مشخصات کالا در سراسر کشور قابل رصد و پیگیری است.

اهمیت و مزایای صدور بارنامه هوشمند چیست ؟

صدور بارنامه هوشمند یکی از راه‌حل‌های اساسی دولت به منظور جلوگیری از بروز مشکلات کلاهبرداری و سوءاستفاده از بارنامه است زیرا این بارنامه یکی از بارنامه های معتبر بحساب می آید. یکی از مزایای مهم این روش، شفافیت هزینه کمیسیون پرداختی رانندگان به شرکت‌های حمل و نقل است. با استفاده از این روش مبلغ پرداختی مشخص و در بارنامه ثبت می‌شود. بنابراین شرکت‌ها نمی‌توانند مبلغی بیش از آن چه در بارنامه قید شده را از رانندگان درخواست کنند.

در حالت کاغذی معمولاً افراد برای صدور بارنامه مجبور به رفت و آمدهای زیادی بودند. در حالی که با هوشمند شدن این فرآیند نه تنها رفت و آمدها حذف می‌شوند، بلکه در زمان و مصرف سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد. از طرفی در بارنامه‌های کاغذی احتمال جعل، خطا و … بسیار بالا است. در واقع افراد سودجو با استفاده از بارنامه‌های کاغذی، به راحتی می‌توانند کالاهای قاچاق را از طریق مسیرهای قانونی به کشور وارد کنند.

گیف موشن راننده

چرا که دستکاری اسناد کاغذی بسیار آسان بوده و متأسفانه هیچ مرجعی جهت استعلام آن‌ها وجود ندارد. این قبیل مشکلات در صدور بارنامه هوشمند وجود نخواهد داشت. زیرا هنگام صدور این نوع اسناد، کدرهگیری در اختیار رانندگان، صاحبان کالا و دستگاه‌های نظارتی قرار خواهد گرفت که به راحتی قابل پیگیری است. از دیگر مزایای صدور بارنامه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسودگی خاطر صاحبان کالا

همان‌طور که می‌دانید حمل و نقل بار بدون دریافت بارنامه عملی پرریسک و دردسرساز است. زیرا احتمال دزدین محموله، قاچاق، سوءاستفاده از بار و … وجود دارد. صدور بارنامه سراسری همان‌طور که گفتیم سند مالکیت کالا به حساب می‌آید و صاحبان بار به کمک آن می‌توانند در صورت بروز مشکل ادعای خسارت کنند. از طرفی با صدور بارنامه هوشمند امنیت کالا دوچندان خواهد شد. زیرا با دریافت این نوع بارنامه، کدرهگیری در اختیار صاحبان بار قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانند فرآیند حمل محموله خود را به صورت لحظه‌ای پیگیری کنند.

بهبود استانداردهای حمل بار

بیمه کردن کالا یکی از موارد بسیار مهم و ضروری در فرآیند حمل و نقل است. در حقیقت عدم راعیت اصول ایمنی و نداشتن بیمه نه تنها روند کار را با ریسک بالایی مواجه می‌کند، بلکه در صورت بروز هر گونه مشکلی ضرر مالی بسیاری را به رانندگان، صاحبان کالا و حتی مردم عادی وارد خواهد کرد. از این رو صدور بارنامه هوشمند،استانداردهای حمل بار را بهبود می‌خشد.

مزایای صدور بارنامه هوشمند

کاهش تلفات جاده‌ای

یکی از موارد بسیار مهم هنگام دریافت بارنامه، کارت سلامت رانندگان و معاینه فنی ناوگان است. کهولت سن، ضعف در بینایی و نقص فنی خودروهای سنگین از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شوند. به همین دلیل تمامی این موارد به منظور سالم رسیدن کالا به مقصد، هنگام صدور بارنامه به طور کامل بررسی می‌شوند.

بارنامه هوشمند به دلیل در دارا بودن کدرهگیری، از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است. این نوع سند بدون دریافت کدرهگیری هیچ ارزش و اعتباری نخواهد داشت.

بهبود کنترل دستگاه‌های نظارتی

با اخذ بارنامه هوشمند و دریافت کدرهگیری، دستگاه‌های نظارتی مانند: پلیس راه، نیروی انتظامی مبارزه با کالای قاچاق، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و … می‌توانند عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. در واقع کدرهگیری موجود در بارنامه‌های هوشمند باعث می‌شود که دستگاه‌های نظارت اسناد حمل را با جدیت بیشتری کنترل و بررسی کنند. بنابراین با استفاده از این روش، گامی محکم در مقابله با قاچاق و واردات غیرقانونی برداشته خواهد شد.

برقراری عدالت جاده‌ای

حمل بار اضافه در حمل و نقل‌های جاده‌ای، نقش مهم و اساسی در نخریب جاده‌ها ایفا می‌کند. از طرفی هزینه‌های ایمن‌سازی جاده‌ها از طریق عوارض همین بارنامه‌ها تأمین می‌شود. از این رو در صورت عدم دریافت بارنامه، عدالت جاده‌ای برقرار نخواهد شد. زیرا عده‌ای با حمل اضافه بار و عدم پرداخت سهم خود از استهلاک جاده، به سلامت جاده‌ها آسیب خواهند رساند و حق دیگران ضایع می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های مربوط به صدور بارنامه

همان‌طور که می‌دانید دریافت بارنامه به شکل سنتی، نیازمند رفت و آمدها و کاغذبازی‌های زیاد است. در حالی که با دریافت بارنامه هوشمند و یا بارنا‌مه‌ الکترونیکی نه تنها در زمان صرفه‌جویی می‌شود، بلکه هزینه‌های اضافی هنگام دریافت بارنامه کاغذی حذف خواهند شد.

بهبود استانداردها با بارنامه هوشمند

افزایش سرعت و دقت فرآیند حمل و نقل

روند دریافت این نوع سند نسبت به نمونه کاغذی آن بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد. این افزایش سرعت در صدور بارنامه در واقع باعث تسریع در فرآیند حمل و نقل کالا و انجام امورات اداری مربوط به آن خواهد شد. از طرفی در حالت کاغذی احتمال خطاهای انسانی هنگام ثبت اطلاعات بسیار بالا است. در حالی که با روش جدید دیگر شاهد این قبیل خطاها نخواهیم بود.

نحوه صدور بارنامه هوشمند

در حال حاضر برای دریافت بارنامه هوشمند، نرم‌افزاهای متفاوت بسیاری به بازار عرضه می‌شود که می‌توانند در قالب وب‌اپلیکیشن یا مبتنی بر بستر ویندوز باشند. استفاده از هرکدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارد. در استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر ویندوز به دلیل اتصال دائمی سیستم به اینترنت، احتمال ویروسی شدن دستگاه و به تبع آن سرقت اطلاعات شرکت‌ها و از بین رفتن نسخه پشتیبان آن‌ها بسیار بالا است.

در حالی که وب‌اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها از این مشکل مبرا هستند. با این حال اصولا نرم‌افزارهای ثبت بارنامه در اختیار شرکت‌های حمل و نقل است. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت‌های مختلف شرکت‌های باربری نسبت به دریافت اوراق حمل اقدام کنند. مراحل اخذ بارنامه هوشمند شامل موارد زیر است:

  • درج اطلاعات مربوط به راننده و وسیله نقلیه حمل بار به صورت کامل و دقیق.
  • استعلام اطلاعات وارده شده در رابطه با راننده و وسیله نقلیه که توسط خود برنامه انجام خواهد گرفت.
  • ثبت اطلاعات دقیق و کامل درباره کالا
  • ارسال اطلاعات وارد شده پس از تأیید صحت آن‌ها به سازمان، ثبت حواله و دریافت کدرهگیری
  • پرینت اطلاعات بارنامه بر روی اوراق معتبر بارنامه

بر کسی پوشیده نیست که رانندگان خودروهای سنگین جز افرادی هستند که بزرگترین سهم را در سیستم حمل و نقل کشور بر دوش دارند به عقید بسیاری راننده یک قهرمان است پس با توجه به موارد گفته شده روند کار باید در جهت تسهیل کار رانندگان قرار گیرد که می توان آن را با محقق شدن فرایند بارنامه هوشمند عملی دانست .

در حقیقت بارنامه هوشمند همان صدور بارنامه به صورت اینترنتی است که افراد می‌توانند در خانه و هر مکان دیگری، با اتصال به اینترنت و با استفاده از سایت‌ها و نرم‌افزارهای موجود نسبت به دریافت این اسناد اقدام کنند. البته هنگام ثبت درخواست بارنامه هوشمند در سامانه‌ها باید به قوانین و مقرارت آن توجه کرد. زیرا بی‌توجهی به ضوابط و شرایط اسناد حمل، می‌تواند مسئولیت‌های زیادی را برای شما ایجاد کند. یکی از این قوانین توجه به مجوز بزرگ مقیاس هوشمند می باشد.

بنابراین به منظور اطمینان خاطر از صحت و درستی انجام فرآیند، بهترین کار کمک گرفتن از افراد متخصص است. فراموش نکنید که دریافت بارنامه هوشمند و کدرهگیری جهت رصد محموله، امنیت بار را افزایش می‌دهد.

همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” بهترین روش برای استعلام کارت هوشمند راننده ” و ” آشنایی با انواع کامیون ” را نیز مطالعه نمایید.