سلطان جاده‌­ها

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مـوتـور‌های ۸‌سـیــلنــدر اسکانیا

بیش از ۴۰سال اســت که اســکانیا از مـوتور‌های ۸سیلندر  روی محصولات مختلفش از کامیون‌ها و کشنده‌های دماغ‌دار تا انواع بی‌دماغ استفاده می‌کند و این حضور چندین دهه‌ای باعث شده است تا این پیشرانه‌ها به نوعی اعتبار و اصالتی برای این کمپانی باشند تا جایی که وجود همین پیشرانه‌هاست که موجب شده اسکانیا لقب سلطان جاده‌ها را در تمام دنیا به خود اختصاص دهد. اصلی‌ترین رقیب این پیشرانه‌ها از سوی هموطن اسکانیا یعنی ولوو با نام موتور‌های ۱۶ لیتری معرفی شده که  توانسته‌ از نظر قدرت تولیدی و گشتاور از اسکانیا با فاصله بسیار کمی بالاتر باشند. با این حال موتور‌های ۸سیلندر اسکانیا دارای طرفداران سرسختی در اروپاست که ویژگی خاصی چون صدای آن مثل موتورسیکلت‌های ‌هارلی دیویدسون، حتی به مشخصه و نشانه‌ای برای این کشنده‌ها تبدیل شده است، به نحوی که صدای این پیشرانه در تست‌ها و مقایسه‌هایی که با دیگر کشنده‌های اروپایی انجام می‌شود به عنوان یک امتیاز مثبت برای علاقه‌مندان تلقی می‌شود.
در گذشته نیز موتور‌های خورجینی در کشورمان حضور داشته‌اند که باید به حضور برخی ‌کشنده‌ها و کامیون‌های آمریکایی با پیشرانه‌های ۸سیلندر خورجینی اشاره کنیم. پس از آنها نیز مرسدس بنز با محصولات سری NG خود اقدام به واردات محصولاتی با موتور‌های ۸ سیلندر و ۱۰ و ۱۲سیلندر به کشورمان کرد که در سال‌های اخیر نیز آکتروس با موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی به عنوان تنها کامیون‌های با موتور خورجینی در ایران شناخته می‌شدند که در ادامه کامیون‌های ماز از این موتور‌ها بهره بردند. در این روز‌ها نیز برخی‌ کشنده‌های وارداتی کارکرده مرسدس بنز نیز دارای موتور‌های ۸سیلندر خورجینی ۵۱۰ اسب بخاری هستند. اما سال‌هاست که از عرضه رسمی یک کشنده ۸سیلندر که بتواند دور از بحث مشکلات خدماتی و تعمیراتی باشد، خبری نبوده است و اسکانیا فعلا به عنوان تنها شرکتی که به صورت انبوه از این پیشرانه‌ها‌ روی محصولاتش استفاده می‌کند، در ایران قدم در این راه نهاده است.

رقابتی از جنس ۵۰۰‌تایی‌ها

مهم‌ترین رقیب اسکانیا R560 در کشورمان، ولوو Fh500  است که البته برخی‌ طرفداران اسکانیا بر این باورند که نمی‌توان این دو کشنده را هم به خاطر اختلاف قدرت ۶۰ اسب بخاری آنها و هم به خاطر وجود یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی در سینه اسکانیا، مقایسه کرد. خصوصا که در این کشنده از گیربکس‌های خود اسکانیا نیز استفاده می‌شود که دیگر از این نظر هم در برابر ولوو کسر نخواهد آورد. با این حال می‌توان گفت مهم‌ترین رقیب R560 خود این کشنده است که باید دید با داشتن ویژگی‌های خاصش، چه تعداد خریدار حاضرند برای خرید این کشنده دست به جیب شوند.
به هر حال این کشنده توانایی آن را دارد که با عرضه کم‌تعدادش، همیشه مشتریان پر و پا قرصی برای خود نگاه دارد.


 ۸تایی‌های اسکانیا

اسکانیا در حال حاضر هر دو سری از موتور‌های ۸ سیلندر یورو ۵ و یورو ۶ خود را برای نصب ‌روی محصولاتش تولید می‌کند و پیشرانه ۵۶۰ اسب بخاری نیز در ردیف موتور‌های یورو ۵ این شرکت است. موتور‌های ۸سیلندر اسکانیا در مدل‌های با استاندارد یورو ۶ در سه قدرت ۵۲۰، ۵۸۰ و ۷۳۰ اسب بخاری هستند و این در حالی است که در مدل‌های یورو ۵ قدرت تولیدی این موتور‌ها به صورت ۵۰۰، ۵۶۰، ۶۲۰ و ۷۳۰ اسبی بوده و با اینکه ماموت می‌توانسته مدل ۵۰۰ اسب بخاری آن را وارد کند اما برای رهایی از رقابت مستقیم با ولوو FH500 و داشتن یک برگ برنده خاص، نمونه ۵۶۰ اسبی آن را وارد میدان کرده است. گفته می‌شود که اسکانیا در نسل جدید کشنده‌هایش از موتوری پر‌قدرت‌تر از پیشرانه ۷۵۰ اسب بخاری ولوو به عنوان قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه جهان، پرده‌برداری خواهد کرد که احتمالا قدرتی برابر با ۷۸۰ اسب بخار خواهد داشت.

کابین رویایی استریم‌لاین

یکی از زیباترین کابین‌های اخیر اسکانیا، سری استریم‌لاین آن است که خصوصا این نحوه طراحی در همراهی با کابین‌های سقف بلند تاپ‌لاین به اوج زیبایی و ابهت خود می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت ظاهری این کابین در لپی‌های بغل آن است که با حالتی آیرودینامیک‌تر، در خود بدنه و جلو پنجره فرو رفته‌اند و از طرفی یک باد‌پران و باله کوچک نیز در زیر آن نصب شده است که باعث می‌شود تا با هدایت جریان هوا، هم آیرودینامیک خودرو بهتر شود که در مصرف سوخت نیز اثر مثبت کوچکی خواهد گذاشت و هم آلودگی کمتری روی در‌‌های ورودی دو طرف کابین بنشینند. کشنده R560 جنجالی این روز‌های کشورمان نیز از همین بدنه و آن هم در نوع تاپ لاینش بهره می‌برد که کاملا به آن ابهتی در حد و اندازه‌های نام و قدرت پیشرانه‌اش خواهد داد. این اتاق بزرگ برای طی مسافت‌های بلند بسیار ایده‌آل خواهد بود و یکی از برترین انتخاب‌ها برای بارگیری‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.

 کمی با R560

پیشرانه  این کشنده حجمی برابر با ۱۶ لیتر دارد که از مصرف بالا‌تری نسبت به پیشرانه‌های ۱۳ لیتری فعلی اسکانیا برخوردار است اما در مقابل گشتاور و قدرت تولیدی بالای این کشنده می‌تواند در برخی از نقاط کشورمان که منطقه‌ای کوهستانی با پیچ و خم‌های زیاد است، نمایشی حیرت‌آور از کشش و قدرت ارائه دهد که بالطبع در چنین جاده‌هایی اینچنین قدرت به کار خواهد آمد. همان‌طور که گفتیم این پیشرانه قدرتی برابر با ۵۶۰ اسب بخار در دور موتور ۱۹۰۰ دور در دقیقه به همراه بیشترین گشتاور ۲۷۰۰ نیوتن‌متر در بازه ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه ارائه می‌دهد که حاکی از بالاترین گشتاور در بین کشنده‌های موجود در کشورمان است. این پیشرانه در همراهی با یک گیربکس اتوماتیک ۲+۲+۱۲ دنده اسکانیاست که می‌توان گفت از برترین گیربکس‌های موجود در بین همه محصولات این شرکت به شمار می‌رود. طبق اعلام شرکت ماموت این خودرو دارای بخاری درجا و حتی سیم‌کشی آماده برای نصب کولر درجا نیز هست. ضمن اینکه سیستم صوتی پیشرفته مجهز به بلوتوث، یخچال و فریزر، صندلی‌های گرم‌کن‌دار با روکش چرمی و تنظیمات کامل برای راننده و سرنشین و حتی صندلی راننده  با سیستم تهویه، غربیلک طرح چوب، میز غذا برای شاگرد در لیست تجهیزات این کشنده یافت می‌شوند که در کشورمان تا حدودی دارای تازگی بوده و همچنین شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی گرم‌کن‌دار، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ۲ عدد تختخواب و… نیز از دیگر وسایل رفاهی موجود در کابین این خودرو هستند.

 

مشاهده دیدگاه ها

  • اسکانیا تاپ لاین یعنی چه ؟ اسکانیا تاپلاین روی قدرت موتور تاثیر داره ؟ یا اینکه همه مدلا مثل اسکانیا ۷۸0 ، اسکانیا ۵۸0 ، اسکانیا ۵۲0 مدل تاپ لاینو دارند ؟

  • موتور اسکانیا ۸ سیلندر از نوع موتور خورجینی اسکانیا هست ؟ معایب اون نسبت به معایب کشنده ماز اکتروس چی هست ؟

نوشته های اخیر

۱۲ دلیل ترکیدن لاستیک کامیون و آموزش جلوگیری از آن که باید بدانید

یکی از خطراتی که سلامت رانندگان را تهدید می کند ترکیدن لاستیک کامیون است که…

2 روز پیش

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

1 هفته پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

1 هفته پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

2 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

2 هفته پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

3 هفته پیش