موتورهای دیزل چه مزایا و معایبی دارند؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امروزه موتورهای دیزلی جزو همه کاره‌ترین موتورها محسوب می‌شوند و در هر وسیله نقلیه‌ای از قطار و جرثقیل گرفته تا بولدوزر و زیردریایی به چشم می‌خوردند. این موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی ساده‌تر، کارآمدتر و بسیار اقتصادی‌تر هستند.

علاوه بر این، ایمنی آن‌ها نیز بیشتر است چون گازوئیل به اندازه بنزین فرّار نیست و بخار آن نیز قابلیت اشتعال کمتری دارد. برخلاف موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی برای حمل بارهای سنگین در سرعت‌های پایین بسیار مناسبند، به این ترتیب برای استفاده در کشتی‌های باربری، کامیون، اتوبوس و لوکوموتیو گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. کار بیشتر و فشرده‌تر به معنای این است که قطعات موتورهای دیزلی فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و درست به همین خاطر است که موتورهای دیزلی باید بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشند و مدت‌های مدیدی است که از آن‌ها فقط در وسایل نقلیه و ماشین‌آلات بزرگ استفاده می‌شود. شاید این یک ایراد به شمار بیاید ولی واقعیت این است که موتورهای دیزلی سخت‌جان‌تر هستند و بیشتر از موتورهای بنزینی عمر می‌کنند.

موتورهای دیزل

 

آلایندگی بالا بزرگ‌ترین عیب موتورهای دیزلی است(می توانید مقاله کنورث ZECT، پیش به سوی آلایندگی صفر! را مطالعه فرمایید)علاوه بر این، این موتورها سر و صدای زیادی دارند و ذرات نسوخته زیادی تولید می‌کنند که آلاینده هستند و برای سلامتی انسان مضرند. در تئوری، از آن‌جایی که موتورهای دیزلی کم مصرف هستند باید سوخت کمتری بسوزانند، دی اکسید کمتری تولید کنند و کمتر در گرمایش زمین نقش داشته باشند ولی در عمل، بحث و جدل‌های زیادی بر سر این موضوع وجود دارد. برخی آزمایش‌های تجربی نشان می‌دهند که میانگین آلاینده‌های تولید شده توسط موتورهای دیزل، فقط اندکی کمتر از میانگین آلاینده‌هایی است که توسط موتورهای بنزینی تولید می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان موتورهای دیزلی اصرار دارند که اگر خودروهای دیزلی و بنزینی مشابهی مورد مقایسه قرار بگیرند، نوع دیزلی بهتر ظاهر خواهد شد و آلایندگی کمتری خواهد داشت. آن‌طور هم که انجمن موتورسازان بریتانیا اعلام کرده است، موتورهای دیزلی نقش بسیار گسترده‌ای در کاهش تولید گاز آلاینده CO۲ داشته‌اند و از سال ۲۰۰۲ به بعد، مشتریانی که موتورهای دیزلی را انتخاب کرده‌اند، باعث شده‌اند نزدیک به ۳ میلیون تن گاز CO۲ کمتر وارد جو زمین بشود. ممکن است موتورهای دیزلی در ابتدا گران‌تر از موتورهای بنزینی به نظر برسند ولی از آن‌جایی که هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و طول عمر بیشتری دارند، این هزینه اولیه در دراز مدت جبران خواهد شد.

 

هیچ تردیدی وجود ندارد که موتورهای دیزلی به کار در خودروهای سنگین ادامه خواهند داد ولی در مورد ادامه کار آن‌ها در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سبک هیچ قطعیتی وجود ندارد. از طرفی، گرایش زیاد به موتورهای برقی، باعث شده است سازندگان این گونه موتورها عزم‌شان را برای تولید موتورهایی سبک‌تر، اقتصادی‌تر و کم‌آلاینده‌تر جزم کنند و شاید همین بهینه‌سازی‌ها در آینده باعث شود استفاده از موتورهای دیزل در خودروهای سبک مزایای بیشتری داشته باشد.

 

 

در رقابت فشرده‌ای که امروزه بین خودروهای برقی و خودروهای دیزلی بهینه‌سازی شده به وجود آمده است، ممکن است رقبای دیزلی خودشان را بیشتر در تنگنا ببینند و باز هم خودشان را بیشتر ارتقاء بدهند. در سال ۲۰۱۱، وزارت انرژی ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که موتورهای آینده در مقایسه با موتورهای امروزی ۴۰ تا ۶۰ درصد کم مصرف‌تر خواهند بود، و شاید هم بیشتر از آن. اگر این پیش‌بینی به واقعیت بپیوندد، موتورهای دیزل در سال‌های آینده باید همچنان به مبارزه سخت خودشان برای پیروزی در رقابت ادامه بدهند.

 

نوشته های اخیر

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

1 روز پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

2 روز پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

1 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

1 هفته پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

2 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

3 هفته پیش