زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امروزه صنعت حمل و نقل در آستانه تغییری بزرگ در زمینه برقی کردن کامیون‌ها و کشنده‌ها قرار دارد. پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا روزی خواهد رسید که کامیون‌هایی ۲۴ یا ۴۸ ولت داشته باشیم … و چه مدت زمانی برای رسیدن به آن‌ روز لازم است؟

به احتمال بسیار زیاد ظرف یک دهه آینده شاهد سیستم‌های الکتریکی بسیار متفاوتی برای کامیون‌ها خواهیم بود که با سیستم‌های امروزی تفاوت بسیار زیادی خواهند داشت. نیاز کامیون‌های امروزی به برق باعث شده است تأمین کنندگان برق مجبور بشوند ظرفیت تولیدشان را بالا بروند. نیاز برقی کامیون‌های یک بزرگراه عادی در حال حاضر بین ۳ تا ۵ کیلووات است ولی برنامه‌هایی در دست اقدام است تا این ظرفیت تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ کیلووات افزایش پیدا کند. البته در حال حاضر دستیابی به چنین هدفی با محدودیت‌های زیادی روبروست و برای رسیدن به این هدف کارهای زیادی باید انجام شود.

خلاصه کلام این که ما نیاز داریم سیستم‌های برقی را ارتقاء دهیم، ولی آیا روزی به کامیون‌های ۲۴ یا ۴۸ ولتی خواهیم رسید؟

به عقیده کارشناسان، در حال حاضر دستیابی به کامیون‌های ۲۴ یا ۴۸ ولت امکان‌پذیر نیست و دستیابی به آن‌ها ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد، تا آن زمان هم زیرساخت‌های بهتری خواهیم داشت و هم کمپانی‌های خودروسازی فرصت کافی خواهند داشت تا طراحی خودروها را تغییر بدهند.

امروزه صنعت حمل و نقل جاده‌ای استرالیا هم از سیستم‌ ۱۲ ولتی استفاده می‌کند و هم از سیستم ۲۴ ولتی چون از تجهیزات آمریکایی و اروپایی به طور همزمان استفاده می‌کند، یعنی بعضی از کامیون‌هایی که در استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرند ۱۲ ولتی هستند و برخی دیگر ۲۴ ولتی و این امر مشکلاتی را به وجود آورده است. البته در آمریکای شمالی چنین مشکلی وجود ندارد و تحولات با سرعت بیشتری رخ خواهند داد، با این حال، سیستم ۲۴ ولتی کمی قدیمی به نظر می‌رسد و زیاد با فناوری‌های پیشرفته‌ای که امروزه مهندسان از آن صحبت می‌کنند سنخیت ندارد. به عقیده کارشناسان، ممکن است سیستم ۲۴ ولتی در حال حاضر مفید باشد ولی هزینه‌بر است و محدودیت‌هایی دارد که در آینده پاسخگوی نیازها نخواهد بود.

به گفته کارشناسان، سیستمی که بتواند با کامیون‌های هیبرید آینده و تجهیزات آن‌ها سازگاری داشته باشد، سیستم ۴۸ ولتی است چون زمان مورد نیاز برای شارژ آن، چهار برابر کمتر از زمان مورد نیاز برای شارژ سیستم ۱۲ ولتی است، به این ترتیب میزان مس مورد نیاز و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. از طرفی، برق ۴۸ ولت به معنای این است که همه تجهیزات الکترونیکی کامیون‌ها می‌توانند با یک ولتاژ کار کنند، پس می‌توان سیستم را بسیار ساده کرد.