زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی زمستان از راه می رسد، بسیار اهمیت دارد که خودرو شما آمادگی مناسب را داشته باشد و بتواند با هوای سرد دست و پنجه نرم بکند و شما را در راه نگذارد. ولی زیاد نگران نباشید! با رعایت کردن نکات زیر می‌توانید مطمئن شوید که در طول فصل سرما با مشکلی روبرو نخواهید شد.

بهترین روش این است که قدری وقت بگذارید و ماشین خودتان را چک کنید تا ببینید همه چیز به درستی کار می کند یا نه. ولی از کجا شروع کنیم؟ پاسخ ساده است. کافی است چک لیست زیر را با خودتان بردارید و به تک‌تک قسمت‌های ماشین توجه کنید تا با خیال راحت وارد فصل بهار بشوید.

-باتری را چک کنید.

هوای سرد و مرطوب می‌تواند فشار زیادی به باتری ۱۲ ولتی خودرو شما وارد کند. هوای سرد باعث می‌شود موتور سخت‌تر روشن بشود، از طرفی همین هوای سرد تأثیری منفی بر توان خروجی باتری دارد. اگر زمان زیادی است که باتری خودروتان را تعویض نکرده‌اید، شاید دیگر بازنشسته شده باشد و نتواند با هوای سرد دست و پنجه نرم کند. به یاد داشته باشید که باتری باید برق مورد نیاز تجهیزات برقی را نیز تأمین کند و اگر هنگام روشن کردن خودرو به زحمت می‌افتد و تلاش زیادی می کند وقت عوض کردنش فرا رسیده است.

-ضد یخ را چک کنید.

همان‌طور که می‌دانید، ضد یخ از یخ زدن سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری می‌کند و بسته به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، باید سالی یک یا دو بار باید تعویض شود.

-مایع شیشه شو را چک کنید.

هوای زمستان معمولاً مرطوب است و همه گرد و خاک و همچنین نمکی که برای آب کردن برف روی سطح خیابان یا جاده پاشیده می‌شود را جذب کرده و روی شیشه‌های ماشین می‌نشاند، به این ترتیب، زیاد لازم می‌شود که از شیشه‌شور استفاده کنید. بعد از این که از سالم بودن تیغه‌های برف پاک‌کن اطمینان حاصل کردید، مخزن شیشه شور را هم پر کنید تا در مواقع لزوم بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

سعی کنید مخزن شیشه‌شور را با مایع مخصوص پر کنید چون دمای انجماد آن از دمای انجماد آب پایین‌تر است و از یخ زدن و انسداد نازل‌های آب‌پاش جلوگیری می‌کند.

-چراغ‌ها را چک کنید.

در طول ماه‌های فصل زمستان، روزها کوتاه‌ترند و ممکن است در بسیار از روزها آب و هوا هم خراب باشد، به این ترتیب، وارسی و رفع اشکال چراغ‌های خودرو یکی از مهم ‌ترین موارد چک لیست زمستانی است.

به طور مرتب چراغ‌ها را چک و تمیز کنید. نمک و گل و لای خیلی سریع روی چراغ‌ها توده تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند نور چراغ‌ها کم شده و خودروهای دیگر به سختی بتوانند شما را ببینند.

-تایرهای زمستانی

اگر در فصل زمستان زیاد رانندگی می‌کنید، باید به فکر خریدن تایرهای زمستانی باشید. این گونه تایرها هنگامی که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یا هنگام عبور از روی برف و یخ، چسبندگی بیشتری با سطح جاده ایجاد می‌کنند. البته این تایرها زیاد ارزان نیستند ولی اگر ایمنی بیشتری می خواهید، ارزش خریدن را دارند.

اگر قصد خریدن تایرهای زمستانی را ندارید، پس حتماً آج تایرها را چک کنید. ارتفاع آج‌ها نباید از ۱.۶ میلی‌متر کمتر باشد چون می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی فرمان‌پذیری و ترمزگیری داشته باشد. اگر وقت عوض کردن تایرها رسیده است، زمستان وقت بسیار خوبی برای انجام این کار است. میزان باد تایرها را هم مرتب چک کنید چون با تغییر فصل و افت دما، میزان باد نیز تغییر می کند.

توصیه می شود برای سفرهای زمستانی اقلام زیر را به همراه داشته باشید:

*تلفن همراه و شارژ آن

*مثلث خطر

*کاور فسفری یا نارنجی که از دور یا در هوای نامساعد به خوبی دیده شود

*جعبه کمک‌های اولیه

*کاردک و مایع یخ زدا

*بیلچه

*سیم بکسل

*چکمه

*چراغ قوه

*لباس گرم

*غذا و نوشیدنی

چند کفی لاستیکی هم داخل خودرو بیندازید تا وقتی با کفش گل‌آلود وارد ماشین می‌شوید، جلو کثیف شدن کف آن را بگیرد و در مواقعی که در برف گیر می‌کنید بتوانید آن را زیر چرخ‌ها بیندازید.

اگر برای چک زمستانی خودرو وقت ندارید، بهتر است آن را به دست یک متخصص بسپارید و از او بخواهید این کار را انجام بدهد.