کرایه حمل توافقی به نفع کامیون داران نیست

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کرایه حمل توافقی به نفع کامیون داران نیست

یک راننده کامیون به تشریح و بررسی وضعیت کامیون‌داران و اثرات کرایه حمل بار توافقی بر وضعیت صنف حمل و نقل جاده ای پرداخت.

جلیلی با بیان اینکه مدیریت حمل‌ونقل متأسفانه در دست افرادی است که صاحب برنامه و راه‌حل برای حل‌وفصل مشکلات نیستند، گفت: بعد از تجمع‌های اعتراضی کامیون‌داران متأسفانه شاهد تصمیماتی هستیم که نتوانسته وضعیت کامیون‌داران را بهبود دهد.

او با انتقاد از وجود بخشنامه‌های فوری و دستوری که می‌تواند تا سال‌ها اثر مخرب خود را بر بخش حمل‌ونقل داشته باشد، گفت: انتقاد ما به بخشی است که بر توافقی بودن کرایه اعتقاد دارند درحالی‌ که کرایه حمل بار توافقی بلای جان کامیون‌داران شده است.(در مورد کرایه حمل بار بیشتر بدانید)

او در خصوص اثرات کرایه توافقی بر ناکارآمد کردن سیستم حمل‌ونقل نیز گفت: کرایه توافقی به هیچ عنوان به نفع راننده نیست. کرایه توافقی یعنی از مشهد تا شیراز به یک راننده تریلی ۶۰۰ هزار تومان داده شود درحالی‌که راننده مجبور است ۳۰۰ هزار تومان آن را گازوئیل بزند و برای تأمین هزینه‌های لاستیک و قطعات و موتور هم بماند. همچنین نتیجه کرایه توافقی همین فرسودگی ناوگان و عدم استقبال رانندگان از طرح‌های نوسازی و تبدیل شدن ایران به مهم‌ترین بازار خرید ماشین‌های چینی  است.

 

 

جلیلی همچنین از نحوه تعیین و اجرای طرح تن بر کیلومتر انتقاد کرد و گفت: این طرح قرار است برای نجات راننده از کرایه توافقی مطرح شود و به مرحله اجرا برسد و ما امیدواریم دستخوش حواشی نشود.

وی ادامه داد: من اوضاع امروز را نتیجه پدیده ای بنام «کرایه توافقی » می‌دانم. کرایه توافقی باعث شده هنوز محاسبات مربوط به افزایش نهادهای حمل‌ونقل (لاستیک و روغن و…) وارد نرخ کرایه نشود و در این شرایط طبیعتاً کرایه پاسخگوی مخارج نیست و شاهد آن هستیم که بعضی‌ کامیون‌ها این‌قدر با ضرر کارکردند که لاستیک‌شان تمام شد و کنار جاده رها شدند بعضی دیگر به اعتراض روی آورده و سنگ در شیشه یکدیگر می‌زنند. پس بی دلیل نیست که «کرایه توافقی» را منشأ این مشکلات می‌نامم.

در مورد تامین لاستیک میتوانید در اینجا بخوانید

جلیلی پیش‌بینی خود را در مورد آینده ناوگان حمل و نقل جاده ای اینگونه بیان کرد:

به‌زودی ورشکستگی و توقف ناوگان را در قالب کامیون‌های رها شده شاهد خواهیم بود.

نوشته های اخیر

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

5 روز پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

1 هفته پیش

کالای متروکه چیست؟ چه دلایلی باعث متروکه شدن کالا می‌شود

کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیت‌های گمرکی یکی از…

2 هفته پیش

کالاهای ممنوعه گمرک ایران در سال ۱۴۰۳ کدامند؟ جدیدترین لیست کالاهای ممنوع گمرک ایران

برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…

3 هفته پیش

بستن چادر نیسان روشی کاربردی و بسیار آسان در ۵ دقیقه

آموزش بستن چادر نیسان و وانت به عنوان خودرو‌های حمل بار فعال در حمل و…

2 ماه پیش

آشنایی با مراکز معاینه فنی کامیون و خودروهای سنگین + مدارک و شرایط و هزینه آن

معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمت‌های مختلف این خودرو محسوب می‌شود که می‌تواند…

2 ماه پیش