بن بست نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای - آسان پدیا
آسان بار-آسان پدیا-بن بست نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای

بن بست نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای

بن بست نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای

داود کریمی راننده و فعال حمل و نقل جاده ای در مورد طرح نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای گفت: نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده طرحی بسیار ضروری و به زبان آوردنش راحت اما اجرایی کردنش بسیار  مشکل است.

داود کریمی وضعیت نوسازی ناوگان فرسوده را در حال حاضر «قفل شده» توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد نوسازی ناوگان گزینه خوبی بود که اروپا و چین به طمع تصاحب این بازار، در شرایط رکود و آشفتگیِ اقتصادی که شرکت‌های تولید کننده خودروهای سنگین اروپائی با آن مواجه‌اند و چینی‌ها که در این صنعت رو به ترقی و به‌دنبال تصاحب بازارهای بیشتره هستند، با نظرات آمریکا در مورد برجام مخالفت کنند.به هر حال برجام پاره شد، تورم ارزی ایجاد شد و طرح نوسازی ناوگان نیز خلاصه شد به همان چند صد دستگاهی که شرکت‌ها از یک سال قبل ثبت‌نام و تا قبل از تورم ارزی تحویل داده بودند، بقیه ثبت نام کنندگان هم هنوز بلاتکلیف و بدون برنامه هستند.(در مورد ناوگان فرسوده بیشتر بدانید)

در این باره منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در همان زمان و در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اعلام کرده بود: ۲۰۲ هزار خودرو سنگین در سه سال آینده نوسازی خواهند شد.

او همچنین گفته بود: برای انجام این کار به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بخش قابل‌توجهی از این مبلغ توسط وزارت نفت و سیستم بانکی تأمین خواهد شد و ۲۰ درصد هم توسط مالک خودرو سنگین فرسوده تأمین می‌شود .

 

آسان بار-آسان پدیا-بن بست نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای-منصور معظمی

 

با توجه به این جریانات در اسفند سال گذشته پروژه نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای موسوم به پروژه کلیدبه‌کلید با تحویل ۲۰۰ خودرو ساخت سایپا دیزل به متقاضیان آغاز شد.

 حسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن در این مگاپروژه، گفته بود:

 مگاپروژه «کلیدبه‌کلید» و جایگزین کردن خودروهای تجاری فرسوده سنگین با خودروهای تجاری جدید، طوری طراحی‌شده که با کمترین تأثیرپذیری ارزی و ریالی، ازنظر قیمتی برای متقاضیان جذاب باشد.برای تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروها از ارز بانک مرکزی با نرخ رسمی استفاده و بخشی دیگر از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد که به همین دلیل، کم‌ترین تأثیرپذیری پروژه را از تغییرات نرخ ارز شاهد خواهیم بود.(در مورد تامین لاستیک و قطعات با ارز دولتی بیشتر بدانید)

 

آسان بار-آسان پدیا-حسن صالحی نیا

 

او همچنین افزوده بود: تأمین ریالی این پروژه نیز در صورت مدیریت بخش ارزی، دستخوش تغییر آن‌چنانی نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود درنهایت تغییراتی کمتر از نرخ تورم را تجربه کند، بااین‌حال، دستگاه‌های متولی امر در تلاش‌اند تا اعداد و ارقام را طوری تنظیم کنند که قیمت‌های نهایی برای رانندگان و خریداران خودروها جذاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید