زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محمدحسین لوکی مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل در گفت‌وگو با رسانه‌ها نسبت به اعلام سیاست‌های ترکمنستان علیه حمل‌ونقل ترانزیت ایران شکایت کرد.

وی با توضیح اینکه همه خروجی ایران از ترکمنستان است و به همین دلیل سیاست‌های این کشور علیه ایران را باید به‌عنوان آسیب جدی به حمل‌ونقل ایران دانست، گفت: ورود کامیون‌های ایرانی به آسیای میانه از سه مرز اینچه برون، لطف‌آباد و سرخس است و کشورهای هدف ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، مزار شریف و افغانستان هستند که این تعداد می‌تواند اهمیت این موضوع را آشکار کند.

لوکی با بیان اینکه به سیاست‌هایی که به همکاری با ترکمنستان در زمینه ترانزیت کالا با ناوگان ترکمنستان مربوط می‌شود اعتراض داریم، وی ادامه داد: گماردن بازرسین در سه‌نقطه گمرکات هم‌مرز با ترکمنستان جهت رسیدگی به مشکلات، حضور یک نماینده در کنار سفیر که آشنا به قوانین حمل‌ونقلی بین‌المللی و مشکلات رانندگان باشد از دیگر درخواست‌های رانندگان ترانزیت است.

ارز دولتی به رانندگان ترانزیت تعلق نگرفت

 

این فعال حمل‌ونقلی در توضیح دلایل نارضایتی کامیون داران گفت، حذف عوارض ناعادلانه کیلومتر ۱.۵ دلار که ترکمنستان فقط از ناوگان ایرانی دریافت می‌کند باعث افزایش هزینه‌های رانندگان در طول مسیر شده است و ما درخواست داریم که برای اقدام متقابل ایران بر ناوگان ترکمنستان یعنی دریافت کیلومتری ۱.۵ دلار در تمامی موانع ورودی به ایران ازجمله نخستین آن‌ها است.

لوکی دراین‌باره ادامه داد، درخواست دیگری که ما داریم جلوگیری از ورود ناوگان خالی خارجی مخصوصاً ترکمنستان است که متأسفانه با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی برای خودشان بارانداز درست کرده‌اند و این امر باعث نابودی ۹۰ درصدی ترانزیت ایران و کاهش چشمگیر صادرات و سوق دادن تاجر و سرمایه‌گذار به سمت ترکیه شده است.

اما مشکل بزرگ دیگر کاهش چشمگیر ارزش ریال است، درحالی‌که ترکمنستان در تلاش است از ماشین ایرانی مبلغ ۲ هزار دلار در ماه درآمد داشته باشد اما مابه‌التفاوت قیمت دلار و ریال باعث شده است پرداخت عوارض برای رانندگان ایرانی بسیار گران باشد.

نگرانی که در حال حاضر وجود دارد این است که صنعت ترانزیت ایران در این شرایط نمی‌تواند دوام بیاورد به صورتی که قبلاً هزینه عوارضی که ترکمنستان از راننده ایرانی دریافت می‌کرد یک دلار بوده است اما اکنون ۱.۵ دلار یعنی ۵۰% گران‌تر شده است.

وی توضیح داد که تا هفته گذشته ماشین‌های ایرانی تا سرخس می‌رفتند و از سرخس ماشین‌های ترکمن می‌آمدند و ترانزیت انجام می‌شد اما ترکمنستان گفت چرا باید این‌گونه باشد که اجازه دهیم ماشین‌های ایرانی بیایند و نرخ عوارض را افزایش دهیم و این درآمد به جیب دولت این کشور و نه بخش خصوصی برود.

اکنون کامیون‌های ایرانی که می‌خواهند از مرز سرخس خارج شوند نسبت به این وضع اعتراض دارند و اکنون چند روزی است که ترانزیت انجام نمی‌شود و فعلاً فقط ورود ماشین‌های ترکمن که در مرز ایران ترانشیب می‌کردند قطع‌شده است.

ارز دولتی به رانندگان ترانزیت تعلق نگرفت

 

لوکی ادامه داد با اینکه دریافت ۱.۵ دلار برای این مسیر ترانزیتی از طرف ترکمنستان هزینه کامیون داران ایرانی را بالابرده است اما اکنون بارهای ما مانده است و هزینه‌های ترانزیت گران و گران‌تر می‌شود.برای دسترسی به بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل بار و اعلام بار کلیک کنید.

هزینه های رانندگان ترانزیت

وی ادامه داد در حال حاضر باید هزینه‌های بین‌راهی رانندگان پرداخت شود تا مخارج آن‌ها کمتر شود اما در شرایطی که ارز دولتی به واردات پورشه و نعل اسب تعلق می‌گیرد برای دارو و ترانزیت ارزی در نظر گرفته نشده است تا بتواند کمکی باشد که هزینه‌های رانندگان ایرانی کمتر شود تا امکان رقابت فراهم باشد.

باید راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شود تا این مشکل رانندگان ترانزیت حل شود زیرا در شرایط فعلی و در دنیای اقتصادی امروز ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد در کشورهایی است که قدم درراه پیشرفت گذاشته‌اند.

اما در حال حاضر باوجود موقعیت مناسب جغرافیایی ایران، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب و سابقه کهن کشور ایران در ترانزیت کالا و مسافر در چارچوب جاده ابریشم، هنوز ایران سهم ناچیزی از ترانزیت کالا و مسافر حتی در مقایسه با کشورهای منطقه را در اختیار دارد.

اما شاید،

*نبود مدیریت ثابت و تهیه بودجه،

*فراهم نبودن زیرساخت‌ها،

*نبود تعامل لازم با کشورهای هم‌جوار را بتوان از دلایل پیدا شدن مشکلات در ترانزیت ایران دانست.

 

ارز دولتی به رانندگان ترانزیت تعلق نگرفت

با تمام مزیت‌ها و شرایط‌های مناسب جغرافیایی اما از ظرفیت‌های ترانزیتی در ایران به‌خوبی استفاده نمی‌شود. در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای مهم‌ترین مشکلات مربوط به وجود نوسانات زیاد کرایه‌های حمل، قدیمی بودن ناوگان، عدم وجود امکانات رفاهی مناسب در جاده‌ها، بازرسی‌های زیاد نیروی انتظامی، تفاوت تناژ با استانداردهای بین‌المللی و کمبود قطعات یدکی است.

به نظر می‌رسد شاید تشکیل هیئتی جداگانه برای نظارت و رسیدگی به مشکلات ناوگان ترانزیت در کشور امری ضروری است می‌تواند کمک زیادی به بهبود شرایط کند.

منبع: تین نیوز