زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در شرایط فعلی عمر بسیاری از کامیون های حمل‌ونقل در کشور از حد استاندارد عبور کرده است و فرسوده‌ها همچنان در جاده‌ها تردد می‌کنند.

 

مصرف سوخت این کامیون‌های فرسوده تقریباً دو برابر کامیون های نو است و امروزه در کلان‌شهرها بخش عظیمی از آلودگی هوا به خاطر سوختی است که مصرف می‌شود و دولت در حال انجام اقداماتی است تا بتواند قدم‌به‌قدم آلودگی‌ها را به‌طور سالانه کاهش دهد که می توان به حضور بازارگاه های الکترونیکی همانند آسان بار اشاره کرد،در حال حاضر روند خروج خودروهای فرسوده به‌کندی صورت می‌گیرد و بعضاً وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای با سرعت کمتری جایگزین می‌شود که بنا به دلایل متعدد ازجمله بدقولی کامیون سازان و بانک دامنه مشکلات را در این زمینه افزایش داده است. همچنین قیمت بالای کامیون‌های جدید عاملی است برای عدم اشتیاق کامیون داران به نوسازی خودروهای خود، زیرا با شرایط بدقولی خودروسازان و وام‌های بالا، رانندگان از عهده این مخارج برنمی‌آیند.(برای مطالعه مقاله در مورد صرفه جویی در هزینه های رانندگان کامیون کلیک کنید)

 

معضلی به نام نوسازی ناوگان برای رانندگان

نوسازی ناوگان و کاهش آلودگی محیط زیست

در حال حاضر بهترین و تنها راه‌حل؛ خروج ناوگان های فرسوده از صنعت حمل‌ونقل کشوراست(برای مطالعه این خبر منتشر شده در آسان بار کلیک کنید) بر اساس گزارش‌ها ناوگان های حتی با عمر ۷۰ سال در کشور وجود دارند و تردد این خودروها، آسیب‌های جدی را به محیط‌ زیست می‌رساند. درصد بالایی از آلودگی هوا به دلیل وجود همین ناوگان‌های فرسوده است که در سطح جاده‌ها در حال تردد هستند. همچنین ناوگان فرسوده خود عامل بروز بسیاری از حوادث و تصادفات جاده‌ای است. ناوگان های فرسوده‌ای در حال حاضر وجود دارند که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. اگر این کامیون‌ها با کامیون نو جایگزین شود، این مصرف به ۳۰ لیتر گازوئیل کاهش می‌یابد که درآمد مضاعفی برای دولت ایجاد می‌کند که بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می‌تواند از محل این صرفه‌جویی، به نوسازی ناوگان کمک کند.

آسان بار با فراهم کردن اپلیکیشن رانندگان به بهبود شرایط محیط زیستی و تسهیل فرآیند حمل بار کمک قابل توجه ای کرده است.(برای دانلود اپلیکیشن رانندگان آسان بار کلیک کنید)

 

معضلی به نام نوسازی ناوگان برای رانندگان

 

اعتراض کامیون داران

وجود بیش از ۶۵ هزار ناوگان فرسوده در کشور که خود عاملی در سبقت تقاضای حمل از عرضه است از همان ابتدا بزرگ‌ترین مشکل بخش حمل‌ونقل بود که در ماه‌های بهاری سال ۹۷ موجبات اعتراض کامیون داران را فراهم کرد. دراین‌بین برنامه نوسازی باهدف افزایش بهره‌وری و خارج‌سازی ناوگان کهنه به‌عنوان نسخه اصلی برای درمان این مشکل مطرح شد که هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است.

در شرایط فعلی با انجام نوسازی، کامیون فرسوده‌ای از رده خارج نشده و متأسفانه واردکنندگان از نیاز بازار خبر ندارند و خود گاهی بر هم زننده تعادل هستند. مافیای واردات ناوگان باعث شده است هزینه‌های اضافی بر دوش حمل‌ونقل سنگینی کند و اجرای طرح نوسازی در ابتدای راه خود، دچار مشکلات زیادی شود.

در سال‌های اخیر عدم تأمین کامیون مناسب از سوی خودروسازان مشکلات بسیاری را برای اجرای طرح به همراه داشت و در سال جاری و با توجه به مشکل کمبود ناوگان، این فرایند به‌طور حتم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

 

معضلی به نام نوسازی ناوگان برای رانندگان

 

محمدکاظم نیمه فروش، فعال حمل‌ونقلی از وضعیت نامشخص تحویل کامیون های نو به مالکین ناوگان های فرسوده از سوی یکی از شرکت‌های متعهد به نوسازی ناوگان گلایه کرد. وی خواستار رسیدگی به وضعیت مبهم رانندگانی که در طرح نوسازی ناوگان فرسوده در این شرکت خودروسازی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ثبت‌نام کرده و پول واریز کرده‌اند؛ شد. این وضعیت در حال است که این افراد حتی خودروهای فرسوده خود را اسقاط کرده‌اند و گواهی مربوطه نیز مورد تائید سازمان راهداری قرارگرفته است اما تاکنون هیچ خبری از تحویل خودروی ثبت‌نامی از سوی شرکت مزبور نیست.

 

راهکارهای نوسازی ناوگان

۱. وفای به عهد شرکت های کامیون سازی

۲.برنامه ریزی برای وضعیت در حال حاضر

۳.افزایش بهره وری

 

بدقولی خودروسازان در حالی است که در طرح جدید کل نیاز ارزی کامیون‌ها را از محل صرفه‌جویی سوخت تأمین می‌کنند و خودروساز داخلی دیگر دغدغه تأمین ارز واردات قطعات کامیون‌ها را نخواهد داشت. خودروساز با این اشتیاق تولید حداکثری داشته و علاوه بر تولید خودروی سنگین نو، می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی هم داشته باشد و بعد از اتمام طرح، به صادرات خودروهای سنگین هم بیندیشند.

اما درهرصورت مساعدت بیشتر دولت و پیگیری‌های وزارتخانه‌ها می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند نوسازی ناوگان مؤثر باشد و همچنین خودروسازان بدقول را به سمتی هدایت کند که به وعده‌های خود عمل کنند و خودروهای نو را در اختیار متقاضیان قرار دهند و به‌طور مشخص و کامل پاسخگوی متقاضیان باشند. رانندگان نیازمند حمایت و توجه هستند پس باید برای انجام بهتر امور به این قشر نیز توجه ویژه داشت و آن‌ها را دریافت.