همانطور که میدانید تسمههایی که اطراف موتور خودرو قرار دارند، اجزائی مانند کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان، دینام و واتر پمپ را به کار میاندازند. البته خودروهای قدیمیتر برای هر دستگاه از یک تسمه جداگانه V استفاده میکردند، در حالی که خودروهای جدیدتر از یک تسمه مارپیچی برای به راهاندازی همه آنها استفاده میکنند. تسمهها با گذشت زمان کهنه و فرسوده میشوند و پاره شدن یکی از تسمهها میتواند آسیبی جدی به موتور یا اجزاء آن وارد کند. به این ترتیب، لازم است در دورههای زمانی مشخص آنها را چک کنید. در ادامه مطلب به چگونگی انجام این کار اشاره خواهد شد.
مرحله اول
هنگام رانندگی دقت کنید آیا صدای جیغ ممتد از موتور به گوش میرسد یا نه. وجود چنین صداهایی به معنی این است که یک یا چند تسمه فرسوده یا شل شدهاند.
مرحله دوم
روی تسمهها به دنبال نشانه هایی از پوسیدگی بگردید. فقط کافی است به صورت چشمی تسمهها را وارسی کنید. تسمهها را بین انگشتان دست فشار دهید، آن ها را بفشارید و تکان بدهید. در همین حال به دنبال ترک، ساییدگی، شکاف یا نقاط شکننده بگردید.
مرحله سوم
روی تسمهها به دنبال نقاطی بگردید که لاستیک آن نقاط صاف شده و برق میزند. این نقاط صاف و براق ممکن است باعث لیز شدن تسمه بشوند. در این صورت ممکن است تسمه داغ شده و ترک بخورد.
مرحله چهارم
پولیها را وارسی کنید. روی پولیها به دنبال توده ذرات لاستیک و یا نقاط خورده شده روی بدنه پولی بگردید. این نقاط میتوانند به تسمه گیر کرده و موجب پاره شدن آن بشوند. تراز بودن تسمه نیز بسیار مهم است. تسمهها باید کاملاً صاف و بدون لنگی روی پولی قرار بگیرند.
مرحله پنجم
کشش تسمه را چک کنید. کشش تسمه را از قسمت میانی آن چک کنید. تسمه نباید بیشتر از یک دوم اینچ (بین ۱.۲۵ تا ۲.۵ سانتیمتر) آزادی داشته باشد.
نکته ها
هشدارها
آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناکترین حوادثی است که ممکن است…
بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده میشوند، یکی از مهمترین…
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…