با رعایت چند نکته میتوانیم صادرات را افزایش دهیم

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

توسعه صادرات کشور ما دچار مشکلات فراوانی است و البته بخش اعظم این مشکلات باید با تدابیر و برنامه ریزی دولت برطرف شود. به طور مثال حمل و نقل کالا و بار در کشور ما بیشتر به صورت جاده ای و خرده مالک است و به دلیل عدم یکپارچه سازی حمل و نقل جاده ای، هزینه ها به شدت افزایش پیدا میکند. این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته، اغلب پروسه های حمل و نقل کالا به صورت ریلی صورت میپذیرد و در مرحله بعد و در سطح پایین تر به حمل و نقل جاده ای پرداخته می‌شود. در این نوع حمل و نقل هم شرکت های ارزشمند و بزرگ فعالیت دارند. به نظر می‌رسد الگوبرداری از شرکت های موفق اروپایی گزینه خوبی برای پیشرفت و توسعه حمل و نقل بار در کشورمان باشد.

مسئله بعدی در زمینه توسعه حمل و نقل کالا، تعرفه های گمرکی میباشد که هرازگاهی دستخوش تغییرات مختلفی میشود. این تغییر قوانین منجر به سردرگمی صادرکننده کالا شده و توجه آنها را از هدف اصلی دور میسازد. متاسفانه هر دولتی شیوه خاصی را در زمینه تدوین قوانین صادراتی وضع میکند و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی میشود. جوائز صادراتی هم میتواند به توسعه و تشویق صادرات کمک کند که البته نباید دچار تغییرات متنوع و دوره ای شود.

مورد سوم مربوط به رایزنی های بازرگانی است. اعضای اقتصادی وزارت امور خارجه و وزرات صنعت و معدن که در کشورهای مختلف حضور دارند باید فعال تر باشند و زمینه صادرات کالا را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم نمایند. جدای از این مسئله، سفارت خانه ها باید به مکانی برای مذاکرات بین مقام های دولتی و تولید کنندگان تبدیل بشود. در حال حاضر این فضا آنچنان که باید و شاید صمیمی نیست و گاهی اوقات متوجه شده ایم هموطنان ما برای دیدار با سفیران یا رایزن های ایرانی مدت ها معطل شده اند و بعضا کارهایشان بدون رسیدگی رها شده است.
درصورتیکه این موارد رعایت شود به وظایف صادرکنندگان میرسیم که آنها نیز اگر میخواهند صادرات خوبی داشته باشند باید یک سری اصول و قواعد را رعایت کنند. اولین مسئله کیفیت و کمیت محصولات است، بدین صورت که اگر قراردادی بسته میشود، تولید کنندگان طبق همان قرارداد پیش رفته و کیفیت و کمیت محصولات را تغییر ندهند.
بسته بندی محصولات نیز بسیار مهم است. الگوی دسته بندی محصولات تولیدی باید مطابق با فرهنگ و ذائقه کشور هدف باشد. این امر خصوصا در بسته بندی محصولات غذایی دارای اهمیت بیشتری میشود.

در حال حاضر برخی همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای داخلی را به کشور امریکا صادر میکنند که این امر نشان میدهد ظرفیت ما و مسیر صادارات کالا تا حدودی مهیا شده، اما برای افزایش صادرات کالا باید مطابق با استانداردهای بین المللی جلو بریم تا سهم بیشتری از بازار نصیب کشورمان بشود.

نوشته های اخیر

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

30 دقیقه پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

6 روز پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

6 روز پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

2 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

3 هفته پیش

کالای متروکه چیست؟ چه دلایلی باعث متروکه شدن کالا می‌شود

کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیت‌های گمرکی یکی از…

3 هفته پیش