زمان مطالعه: ۲ دقیقه

توسعه صادرات کشور ما دچار مشکلات فراوانی است و البته بخش اعظم این مشکلات باید با تدابیر و برنامه ریزی دولت برطرف شود. به طور مثال حمل و نقل کالا و بار در کشور ما بیشتر به صورت جاده ای و خرده مالک است و به دلیل عدم یکپارچه سازی حمل و نقل جاده ای، هزینه ها به شدت افزایش پیدا میکند. این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته، اغلب پروسه های حمل و نقل کالا به صورت ریلی صورت میپذیرد و در مرحله بعد و در سطح پایین تر به حمل و نقل جاده ای پرداخته می‌شود. در این نوع حمل و نقل هم شرکت های ارزشمند و بزرگ فعالیت دارند. به نظر می‌رسد الگوبرداری از شرکت های موفق اروپایی گزینه خوبی برای پیشرفت و توسعه حمل و نقل بار در کشورمان باشد.

مسئله بعدی در زمینه توسعه حمل و نقل کالا، تعرفه های گمرکی میباشد که هرازگاهی دستخوش تغییرات مختلفی میشود. این تغییر قوانین منجر به سردرگمی صادرکننده کالا شده و توجه آنها را از هدف اصلی دور میسازد. متاسفانه هر دولتی شیوه خاصی را در زمینه تدوین قوانین صادراتی وضع میکند و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی میشود. جوائز صادراتی هم میتواند به توسعه و تشویق صادرات کمک کند که البته نباید دچار تغییرات متنوع و دوره ای شود.

مورد سوم مربوط به رایزنی های بازرگانی است. اعضای اقتصادی وزارت امور خارجه و وزرات صنعت و معدن که در کشورهای مختلف حضور دارند باید فعال تر باشند و زمینه صادرات کالا را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم نمایند. جدای از این مسئله، سفارت خانه ها باید به مکانی برای مذاکرات بین مقام های دولتی و تولید کنندگان تبدیل بشود. در حال حاضر این فضا آنچنان که باید و شاید صمیمی نیست و گاهی اوقات متوجه شده ایم هموطنان ما برای دیدار با سفیران یا رایزن های ایرانی مدت ها معطل شده اند و بعضا کارهایشان بدون رسیدگی رها شده است.
درصورتیکه این موارد رعایت شود به وظایف صادرکنندگان میرسیم که آنها نیز اگر میخواهند صادرات خوبی داشته باشند باید یک سری اصول و قواعد را رعایت کنند. اولین مسئله کیفیت و کمیت محصولات است، بدین صورت که اگر قراردادی بسته میشود، تولید کنندگان طبق همان قرارداد پیش رفته و کیفیت و کمیت محصولات را تغییر ندهند.
بسته بندی محصولات نیز بسیار مهم است. الگوی دسته بندی محصولات تولیدی باید مطابق با فرهنگ و ذائقه کشور هدف باشد. این امر خصوصا در بسته بندی محصولات غذایی دارای اهمیت بیشتری میشود.

در حال حاضر برخی همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای داخلی را به کشور امریکا صادر میکنند که این امر نشان میدهد ظرفیت ما و مسیر صادارات کالا تا حدودی مهیا شده، اما برای افزایش صادرات کالا باید مطابق با استانداردهای بین المللی جلو بریم تا سهم بیشتری از بازار نصیب کشورمان بشود.