درس هایی که می توان از پروسه استخدامی گوگل آموخت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چندین سال است که شرکت گوگل در صدر جذاب ترین مقصدهای  کاری برای نیروهایی جوان و پرانگیزه ای است که رویای استخدام شدن در این شرکت را همواره در سر می پرورانند. در ماه گذشته در تحقیقی که “یونیورسام در میان سیصدهزار فارغ التحصیل دانشگاهی در دوازده کشور اقتصادی برتر دنیا منتشر کرد (لیست WMAE)، گوگل به دلایل ۱) توجه به تعادل میان کار و زندگی کارکنان ۲) ثبات و امنیت شغلی ۳) مدل مدیریتی جالب و متفاوت سازمانی ۴) موقعیت کار در کشورهای دیگر دنیا و ۵) چالش های ذهنی و مهارتی بالا مجددا به عنوان ایده آل ترین کارفرمای دنیا انتخاب شد!

در گوگل بیشترین زمان و هزینه صرف شده برای کارکنان در فرآیند ارزیابی، جذب و استخدام نیروهای جدید است (لازلو باک، ۲۰۱۳). تحقیقات نشان داده است که تنها ۱۰ درصد از بهترین متقاضیان (در بهترین حالت) در بالاترین رده های اجرایی قرار می­ گیرند، و همین ۱۰ درصد هستند که باعث افزایش راندمان بیشتر شرکت های بزرگ هستند. طبق تحقیقات دانشگاه برکلی آمریکا (۲۰۰۷)، یک مهندس درجه یک ۳۰۰ برابر یا بیشتر از یک مهندس معمولی بازده کاری بالاتری خواهد داشت.

“داوو انگوین” میگوید: برای اینکه تصور بهتری از پروسه استخدام شدن در گوگل بدست آورید بهتر است ابتدا فیلم “کارآموزی” (The Internship) ساخته شاون لوی را ببینید. در این فیلم زندگی روزانه یکی از کارمندان گوگل به تصویر کشیده شده و در ساخت آن از کارکنان واقعی این شرکت استفاده شده است. با دیدن این فیلم متوجه خواهید شد که مسلماً گوگل راحت ترین جا برای استخدام شدن نیست، ولی بهترین جا برای کار کردن است! این موضوع را از آخرین تحقیق سایت Glassdoor نیز میتوان دریافت که در آن عنوان شده کارکنان شرکت گوگل با رضایت مندی ۸۴ درصدی بالاترین میزان رضایت شغلی در دنیا را دارند!

هر ساله دو میلیون نفر به گوگل درخواست کار می فرستند و از این بین چند هزار نفر استخدام می شوند. در کنار آن، کارشناسان استخدامی این شرکت نیز مدام به موسسات آموزشی و انجمن های فارغ التحصیلی جهان سرک می کشد و با دقت خاصی، بهترین ها را می یابند و استخدام می کنند!

برای وارد شدن به گوگل، باید از یک پروسه استخدامی مشخص ولی پیچیده که تک تک مراحل آن به خوبی تعریف شده اند بگذرید. همان هفت خان رستم!! آیا هیچ آشنایی با روند جذب نیروی انسانی در گوگل دارید؟ آیا می‌دانید چند مرحله آزمون و چه مواردی را باید از سر بگذرانید تا در این غول جستجوگر اینترنتی به کار مشغول شوید؟

در مرحله اول، متقاضیان باید صفحات متعددی از سوالات گوناگون در خصوص شخصیت فردی و کاری شان را در وبسایت استخدامی گوگل پرکنند. پاسخ سوالات بصورت سیستماتیک و همچنین با نظارت کارشناسان استخدامی گوگل بررسی و امتیازدهی میشود. افرادی که درخواست آنها در این مرحله مورد تایید قرار میگیرد، به مرحله مصاحبه دعوت می شوند. مصاحبه های گوگل بصورت آنلاین و از طریق برنامه Google Hangout در ۴ مرحله و با ۴ کارشناس استخدام گوگل و در یک دوره زمانی ۴ هفته ای انجام میشود! هر کدام از این مصاحبه ها بصورت مستقل و جداگانه انجام می شود، و اگر متقاضی آن مرحله را با موفقیت به پایان نرساند، به مرحله بعدی مصاحبه (خان بعد!) نخواهد رفت و از گردونه استخدامی حذف خواهد شد!

متقاضیان در چهار زمینه مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند ۱-توانایی فکری و ادراکی ۲-مهارت های رهبری و مدیریتی ۳-شور و اشتیاق فراوان ۴-مهارت های مرتبط با آن موقعیت شغلی. از آنجا که گوگل این چهار معیار را مدت زمان زیادی است در روند مصاحبه های خود به کار میگیرد، کارشناسان استخدامی با تجربه این شرکت به خوبی قادر به تشخیص جواب های متمایز و بهتر افراد توانمند از دیگر افراد خواهند بود. این باعث میشود خطای گزینشی آنها کمتر شود و افرادی با کیفیت تر و متفاوت تر استخدام شوند.

تنها دادن «پاسخ درست» کافی نیست. گوگلی ها بیش از آنکه به جواب بنگرند به راه حل‌های ارایه شده توجه دارند و می‌خواهند از روند فکری و ذهنی شخص متقاضی سر در بیاورند. جالب اینکه به دلیل دشواری قابل توجهی که این سوالات دارند، عموماً نخستین راه حل و پاسخی که به ذهن متقاضیان خطور می‌کند، لزوماً پاسخ صحیح نیست. مسلماً گوگل اصول اولیه و مهم استخدامی را به درستی انجام داده است که باعث شده این شرکت مملو از افراد پرشور و اشتیاق و خلاقی که همگی جسارت بالا و روحیه  کار تیمی دارند شود.

خلاصه مواردی که می توانیم از روش استخدام Google یاد بگیریم به شرح زیر است:

  • داشتن مصاحبه کنندگان با تجربه: هر فردی لزوماً نمی تواند یک مصاحبه کننده خوب و قوی باشد. موضوع فقط داشتن درک و آگاهی از پرسیدن سوالات درست و اساسی نیست، بلکه در مواردی همچون تحلیل و تفسیر درست جواب ها، توانایی در خواندن زبان بدن اشخاص، آنالیز شخصیتی-رفتاری فرد مصاحبه شونده در حین جواب دادن به سوالات است. تمام مصاحبه کنندگان گوگل دوره های پیشرفته و تخصصی را برای رسیدن به این درجه از مهارت گذرانده اند.
  • استفاده از یک روند استخدامی مشخص: استخدام گوگل کاملا فرآیند محور است. یعنی از مصاحبه شوندگان پرسش های ثابت و مشخصی پرسیده می شود، و پروسه ارزیابی و مراحل پذیرش برای همگان یکسان است. این امر نه تنها ارزیابی نامزدها و مقایسه آنها را با یکدیگر آسان تر کرده، بلکه امکان اشتباه در انتخاب را کاهش می دهد.
  • بسنده نکردن به ویژگی های فنی کاری: گوگل فراتر از شرح وظایف شغلی که به صورت مرسوم برای موقعیت های شغلی تعریف میشود نگاه میکند. آنها به تناسب شخص متقاضی با سیستم کاری گوگل (انطباق پذیری)، مهارت های رهبری، فکر کردن خارج از چهارچوب، و کار تیمی وی به همان اندازه که به مهارت های فنی و تخصصی او توجه میکنند بها میدهند.
  • تطابق فرد با ارزش های سازمانی: ارزش دادن و احترام گذاشتن به فرهنگ گوگل برای این شرکت از ویژگی بالایی برخوردار است. یکی از دلایلی که افراد مدام کار خود را عوض میکنند و از شرکتی به شرکت دیگر میروند عدم سازگاری آنها با ارزش های مشترک آن شرکت و ضعف در برقراری ارتباط با فرهنگ آن مجموعه می باشد. در چنین مواقعی، کارمندان حتی در دوره ی آزمایشی شرکت مربوطه نیز دوام نیاورده و آن شرکت را ترک میکنند. پس اینکه در مصاحبه، سازگاری متقاضی با فرهنگ سازمانی آن شرکت سنجیده شود حایز اهمیت است.
  • ارزیابی جمعی: در روند استخدامی گوگل هیچوقت یک فرد به تنهایی با شخص متقاضی مصاحبه نمیکند و در مورد سرنوشت استخدامی وی تصمیم گیری نمیکند. بلکه نظر نهایی حاصل تصمیم “جمعی” از کارشناسان استخدامی این شرکت میباشد.

اگر نکاتی دیگر در مورد روند استخدام گوگل میدانید لطفا در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. 

مشاهده دیدگاه ها

نوشته های اخیر

۱۰ مدل از انواع کامیون چینی پر کاربرد در ایران

با توجه به میزان و اهمیت تولید کامیون در کشور خرید کامیون چینی برای بسیاری…

1 روز پیش

۱۲ دلیل ترکیدن لاستیک کامیون و آموزش جلوگیری از آن که باید بدانید

یکی از خطراتی که سلامت رانندگان را تهدید می کند ترکیدن لاستیک کامیون است که…

1 هفته پیش

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

2 هفته پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

2 هفته پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

3 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

3 هفته پیش