طرح جدید نوسازی ناوگان‌های ترانزیتی و بین‌المللی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

طرح جدید نوسازی ناوگان‌های ترانزیتی و بین‌المللی

در نشست اخیر کمیسیون حمل‌ونقل،جزییات طرح نوسازی ناوگان مخصوص به شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی(ترانزیتی) مطرح شد.

طبق پیشنهادات ارائه شده: ابتدا طرح نوسازی ناوگان برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای کالا اجرایی می‌شود، این طرح مختص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین المللی است.

ناوگان‌های مشمول طرح نوسازی ناوگان بین المللی هستند که شامل انواع کشنده‌ها و بارگیرها می‌شوند اما تا ۵ سال اول حق جاب‌جایی بار در داخل کشور را ندارند.

حداقل عمر کامیون‌های وارداتی نباید بیش از ۵ سال باشد

طبق این نشست پیشنهاد شده است که عمر ناوگان وارداتی نباید بیش از ۵ سال باشد و باید تمامی استانداردهای صنعتی و ایمنی در آن رعایت شده باشد. قدرت کشندگی انواع کشنده‌ها و بارگیرها باید حداقل ۲۰ تن بار باشد.

همکاری حداکثری پلیس با وارد کنندگان ناوگان‌های جدید

در خصوص برخورد گمرکات و پلیس راهور ناجا نیز پیشنهاد شده است که حداقل مدارک را از وارد کننده طلب کنند. واردات کشنده از نوع ولوو، اسکانیا،بنز، داف، مان و رنو شامل این طرح وارداتی می‌شوند.

واردات بدون سقف برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

لازم است که هر شرکت حمل‌ونقل حداقل ۳ دستگاه کشنده و بارگیر را وارد کنند.( ۱۵ واقیت جالب را در مورد کامیون و کامیون‌داری بخوانید )

در این جلسه مطرح شد که شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی واردکننده به مدت ۵ سال حق فروش قطعی و یا با وکالت‌نامه و یا توسط سند عادی را نداشته (مگر به دیگر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی فعال) و در صورت بروز تخلف، موضوع در کمیته‌ای با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی و انجمن مربوطه بررسی و رأی صادر می‌شود.

هزینه اولین نقل‌ و انتقال کامیون‌ها رایگان و بدون مالیات است 

در این جلسه پیشنهاد شد که هزینه اولین نقل‌وانتقال کامیون‌ها و بارگیرهای وارداتی پس از ورود در هنگام فروش و واگذاری از مالیات معاف هستند و شرایط و ضوابط دریافت مالیات از انتقال وسایط توسط شخص حقیقی برآورد شود. با وجودی که حمل‌ونقل بین‌المللی صادرات خدمات محسوب می‌شود و ازآن‌جاکه درآمدهای حاصل از صادرات از پرداخت مالیات معاف هستند، پیشنهاد شد که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی برای استفاده از وسایط مذکور در اجرای این طرح همانند دیگر فعالیت‌ها از پرداخت مالیات کارکرد کامیون معاف شوند.( آنچه که در آزمون تاسیس شرکت ‌حمل‌ونقل بین‌المللی باید بدانید )

 در عین حال پیشنهاد شد که بانک‌هایی که دولت و بانک مرکزی تعیین خواهد کرد موظف شوند تا وام ۵ ساله با سود کم، با یک دوره تنفس دو ساله، در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل واردکننده بارگیر و کشنده قراردهند و مابه التفاوت نرخ سود را وزارت نفت و یا هر نهاد دیگری که دولت مشخص خواهد کرد تأمین کنند و یا ارز مورد نیاز از صندوق توسعه ملی تأمین شود. در این طرح  در صورتی‌که شرکت حمل‌ونقل تا ۳ ماه پس از صدور مجوز مبادرت به ورود کشنده و بارگیر نکنند مجوز مذکور باطل می‌شود.

در پایان این جلسه عنوان شد که با توجه به اهمیت موضوع، مقرر شد تا در فرصتی دو هفته‌ای، پیشنهادات بیش‌تر مورد بررسی قرار گیرد و نظرات صاحبن‌ظران و دست‌اندرکاران گرفته شود.


منبع: تین نیوز

نوشته های اخیر

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

3 روز پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

4 روز پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

1 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

1 هفته پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

3 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

3 هفته پیش