واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

باتوجه به افزایش ۴۰ درصدی حجم بار و رشد ۱۲۰درصدی ناوگان‌های حمل بار، سهم رانندگان از بارها کم شده است و سفره رانندگان و سایر فعالان صنعت حمل‌ونقل کوچک شده است.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار گفته است: به زودی لاستیک‌های هندی وارد کشور خواهند شد. طی مذاکراتی که با مسئولان هندی انجام شده است قرار بر آن شده که هند در خصوص تامین لاستیک کامیونداران و وارادات به ایران فعالیت خود را آغاز کند.

چندی پیش رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به وارادات لاستیک دولتی هشدار داده بود که واردات لاستیک در حال حاضر از کشور چین صورت می‌گیرد و این نگرانی وجود دارد که لاستیک‌های بازیافتی را وارد کنند. همچنین ایشان موافق توقف کاملا واردات از کشور چین هستند و به نظرشان وارادات لاستیک حتی از کشورهای اروپایی و کشورهای کوچک قاره اروپا نیز بهتر از وارادات لاستیک‌های چینی به ایران است.( در مورد توزیع لاستیک با ارز دولتی بخوانید )

براساس اظهارات سید احسن علوی، به دلیل کمبود لاستیک در کشور و همین طور کمبود مواد اولیه، متاسفانه عده ای سودجو اقدام به وارادات لاستیک‌های غیراستاندارد به کشور کرده‌اند که همین امر اعتراضات نمایندگان را در پی داشته است.( آیا میدانستید گرانی لاستیک از عوامل اصلی اعتصابات کامیونداران بوده است؟ برای مطالعه سایر عوامل این خبر را بخوانید )

تا به حال چندین بار از سوی وزارت صمت توزیع لاستیک دولتی صورت گرفته است که متاسفانه به دلیل تقاضای بسیار زیاد رانندگان مجبور به ایستادن در صف‌های بسیار طولانی برای دریافت لاستیک دولتی هستند.

نارضایتی وزارت راه از قیمت‌های لاستیک

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یکی از منتقدین در حوزه توزیع لاستیک است.

او قبلا درباره تأمین لاستیک کامیون‌ها گفته بود: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است و وزارت راه و شهرسازی هم از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است.برای سال‌ها انحصار واردات لاستیک دراختیار چند شخص بوده و درحالی‌که ارز مرجع چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص‌یافته؛ اما قیمت آن در بازار براین اساس نبوده است.

احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران نیز پیشتر در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفته بود: نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم.

وی تابستان امسال و در پی نایاب شدن لاستیک در بازار ایران گفت: مشکلات امروز برای کامیونداران ناشی از بی‌تدبیری وزارت صمت است. در حال حاضر قیمت لاستیک به چهار برابر نسبت به دی ماه سال گذشته رسیده است حال اگر لاستیک در بازار با همین قیمت هم پیدا شود بخشی از مشکلات حل می‌شود. مشکل این است که همین لاستیک گران هم در بازار نیست.

بر اساس اظهارات او ۴۰ درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد اما ۱۰ درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است. واقعیت این است که احتکار در این شرایط طبیعی است اما چرا وزارت صمت هیچ نظارتی به بازار نداشته است.

کریمی با تاکید بر اینکه نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم، گفته بود: در حال حاضر لاستیک‌های ۲۰۱۶ در انبار دپو شده است و به رانندگان توصیه کرده‌ایم این لاستیک‌ها را در محور عقب خودروی خود استفاه کنند.


منبع: تین نیوز

نوشته های اخیر

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

4 ساعت پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

1 روز پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

1 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

1 هفته پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

2 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

3 هفته پیش