زمان مطالعه: ۴ دقیقه

داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در یک نشست خبری در پاسخ به علت اعتراضات کامیون داران گفت: نوسانات ارزی ریشه اصلی این اعتراضات است چراکه باعث افزایش قیمت لوازم‌یدکی، روغن و لاستیک شد و هزینه کامیون داران را خیلی افزایش داد.

این نشست خبری با حضور فرامرز مداح و داریوش امانی با موضوع مطالبات کامیون داران معترض برگزار شد. هدف از این نشست یافتن راه‌حل مناسب برای مقابله با دلالان و واسطه گران بود به صورتی که پیشنهاد شد قطعات و ملزومات رانندگان و به خصوص توزیع لاستیک با ارز دولتی مصوب و به‌صورت مستقیم در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

 در مورد ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور و وارد شدن لاستیک چینی، بیشتر بخوانید 

وی بیان کرد که دلیل دیگر این اعتراضات نرخ کرایه حمل بار بود که عدم‌تغییر نرخ در این سال‌ها باعث شدت گرفتن اعتراضات شد. پیش‌ازاین نرخ حمل کرایه به‌صورت توافقی بود اما مدتی بعد شامل نرخ‌گذاری بر اساس قیمت‌های سازمانی حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار گرفت؛ اما در حال حاضر کرایه حمل به مدل نرخ‌گذاری توافقی برگشته است و ۲۰% افزایش نرخ حمل بار هم اعمال‌شده است.

توزیع لاستیک با ارز دولتی

 

امانی در مورد بیمه و حق بازنشستگی رانندگان گفت: در سال ۸۰ دولت مکلف شد ۵۰% یارانه بیمه رانندگان را پرداخت کند و باید هزینه آن را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کرد که عملی نشد و به مدت دو روز بیمه رانندگان بدون احتساب یارانه دولت محاسبه شد. بعد از اعتراض رانندگان به‌سرعت وارد مذاکره با تأمین اجتماعی و وزارت کار شدیم و این مشکل را رفع کردیم؛ اما در مورد بازنشستگی رانندگان، در حال حاضر باید بگوییم که ضریب بازنشستگی رانندگان از ۱.۳ به ۱.۵ رسیده است که دیگر با بالاترین ضریب، رانندگان بازنشسته می‌شوند.

وی گفت که همه این موضوعات تا قبل از اعتراض کامیون داران و از ابتدای سال ۹۷ در حال بررسی بود و حتی اگر رانندگان اعتراض نمی‌کردند ما این مراحل را برای رفاه این قشر طی می‌کردیم.(برای مطالعه مقاله در مورد قوانین و منابع آزمون شرکت های حمل و نقل بین المللی کلیک کنید)

اما در رابطه با نحوه محاسبه حمل بار باید به اطلاع برسانیم که تا ۲۰ روز آینده اطلاعات دقیق از نرخ بار بر اساس مؤلفه‌هایی مانند محاسبه کرایه بر مبنای تن کیلومتر نوع بار، نوع مسیر برای رانندگان پیامک می‌شود. فعلاً شماره تماس ۴۵۰ هزار راننده راداریم که اطلاعات دقیق را برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

درمجموع مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم شرکت‌های حمل‌ونقلی هستند که نرخی که در بارنامه به ثبت می‌رسانند را با نرخی که به کامیون داران اعلام می‌کنند تفاوت دارند. با توجه به اینکه بارنامه بر خط صادر می‌شود شماره بارنامه، وزن بار برای رانندگان پیامک و مشخص می‌شود که چقدر دریافتی خالص خواهند داشت که در این صورت اختلاف رانندگان با شرکت‌های حمل و نقل بار برای تعیین حق کمیسیون هم مرتفع خواهد شد زیرا مشخصات دقیق از محاسبه قیمت حمل بار در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت. همچنین تا قبل از شروع اعتراضات رانندگان نسبت به افزایش قیمت کرایه حمل بار اقدام کرده بودیم و جزییات بیشتر این افزایش‌ها در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ‌شده است.

اکنون قیمت کرایه بار در مسیر تهران-قم ۱۵%، قزوین-تهران ۲۲%، تهران-تبریز ۱۵%، تهران-مشهد ۱۵%، تهران-بیرجند ۱۹%، تهران-شیراز ۱۹%، تهران-زاهدان ۱۹%، تهران-یزد ۲۰%، تهران-بندر عباس ۲۰%، تهران-بوشهر ۲۴% و اصفهان-اهواز ۲۴% افزایش‌یافته است.

توزیع لاستیک با ارز دولتی

 

این مقام مسئول در رابطه با چگونگی توزیع لاستیک با ارز دولتی به رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقلی گفت: یکی از مطالبات رانندگان در خصوص خرید لاستیک با ارز دولتی بوده است. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت‌هایی که لاستیک وارد می‌کنند و شرکت‌های داخلی جلسات بسیار زیادی برگزار کرده است و به آن‌ها پیشنهاد داده‌ایم که آمادگی داریم در پایانه‌های بار مسافر غرفه‌های رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا لاستیک را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه و بدون حضور دلال به دست رانندگان برسانند که از این لحاظ به نفع رانندگان است تا توزیع لاستیک با ارز دولتی به دست آنها برسد.(هیچ میدانید مزایای حذف بارنامه کاغذی چیست؟در آسان بار به مزایای بارنامه الکترونیکی توضیح داده شده است برای مطالعه کلیک کنید)

این شرکت‌ها قول همکاری داده‌اند و آقای جهانگیری هم این موضوع را به ادارات استان‌ها ابلاغ کرده‌اند که قطعات و امکانات موردنیاز رانندگان با ارز مصوب و به‌صورت مستقیم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

در حال حاضر حمل‌ونقل یکی از اجزای اصلی و مهم اقتصاد به شمار می‌رود و کشور روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و دانش‌های جدید در حال رشد هستند که البته زندگی و کسب‌وکار را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند. باگذشت زمان شرکت‌های دانش‌بنیان به این ایده و نتیجه رسیدند که می‌توان پلی میان شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان ایجاد کرد که البته این ارتباط به‌صورت مجازی است و هیچ هزینه‌ای برای رانندگان در برندارد و راننده به‌صورت آنلاین و خیلی سریع حتی در منزل خود می‌تواند بار موردنظر خود را پیدا کند، بدون اینکه هیچ کمیسیونی داشته باشد. یکی از این اپلیکیشنها، سامانه هوشمند اعلام بار آسان بار است که بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان قرارگرفته است.

توزیع لاستیک با ارز دولتی

 

این مدل باربری آنلاین باعث بهبود یافتن سرعت حمل‌ونقل در کشور می‌شود و اینکه از اتلاف وقت و انرژی و سوخت جلوگیری می‌کند زیرا راننده مجبور نیست به دنبال بار صف‌های طولانی را تحمل کند. سامانه هوشمند اعلام بار آسان بار همچنین برای کاربران خود که به‌صورت آنلاین از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند خدمات و امتیازاتی را در نظر گرفته است. به این صورت که رانندگان با استفاده از این امتیاز دریافت می‌کنند و با جمع این امتیازات در باشگاه مشتریان آسان بار ثبت می‌شوند و در قرعه‌کشی آسان بار شرکت داده می‌شوند که شامل جوایز متنوعی برای تشویق رانندگان کامیون به استفاده از سامانه اعلام بار مجازی است. به این صورت که در آخر هرماه به دارندگان بیشترین امتیاز جوایز خاصی اهدا می‌شود، به راننده‌ای که بیشترین امتیاز را داشته باشد لاستیک تعلق می‌گیرد که این جایزه با توجه به هزینه های توزیع لاستیک با ارز دولتی در نظر گرفته شده است.

منبع: تین نیوز

برای دانلود اپلیکیشن آسان بار رانندگان کلیک کنید