شما به عنوان راننده تریلی حتماً تا کنون بارها اصطلاح قیچی کردن تریلی را شنیدهاید. حتی ممکن است خودتان نیز با آن روبه رو شده باشید. قیچی شدن تریلی اتفاق عجیب، ترسناک و البته خطرناکی است که اجتناب از آن گاهی غیر ممکن است.
قیچی کردن زمانی اتفاق میافتد که کشندهای که یک تریلر را یدک میکشد لیز میخورد و تریلر از عقب میچرخد تا زمانی که به کشنده خودش برخورد میکند.
احتمال زیادی وجود دارد که تریلی قیچی کرده از کنترل خارج شده و باعث بروز تصادفهای دیگری بشود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پدیده قیچی کردن چیست، چگونه رخ میدهد و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد.
علت اصلی قیچی کردن را درک کنید. این پدیده زمانی اتفاق میافتد که خودرو کشنده لیز میخورد. اگر راننده نتواند در زمان مناسب این لیز خوردگی را اصلاح کند، تریلر پشتی همچنان به حرکتش ادامه داده و خودرو کشنده را به جلو میراند تا زمانی که کشنده دور خودش بچرخد.(برای مطالعه در مورد واقعیتهایی جالب و خواندنی درباره کشندههای سنگین کلیک کنید.) قابل توجه این که قیچی کردن با لیز خوردن تریلر فرق دارد.
بارهای سبک را با احتیاط حمل کنید: برای خودرویی که بار سنگینی دارد احتمال قیچی کردن کمتر است. پدیده قیچی کردن معمولاً زمانی اتفاق میافتد که تریلر خالی است یا وزن بار آن به درستی در همه نقاط توزیع نشده است تا اصطکاک لازم با سطح جاده را ایجاد کند.
ترمزهای کشنده و تریلر برای بار پر و کامل طراحی شدهاند و برای یک تریلر سبک، بیش از حد قوی هستند. وقتی راننده پدال را میفشارد و این ترمزهای قوی درگیر میشوند، چرخها قفل میشوند و تریلر لیز میخورد.
فرایند ترمزگیری را تا آنجا که ممکن است در مسافتی طولانی انجام بدهید: به تدریج ترمز بگیرید و سرعت خودتان را آهسته آهسته کم کنید. این کار به شما کمک میکند فاصله یک طولی ایمن با خودروهای جلویی داشته باشید و بهتر بتوانید در مورد آنچه ممکن است پیش رویتان اتفاق بیفتد تصمیمگیری کنید. علاوه بر این، به خودتان فرصتی مناسب میدهید تا کنترل اوضاع را به ویژه هنگامی که روی جادههای لغزنده حرکت میکنید یا از سراشیبی تپه پایین میآیید، در دست بگیرید.
هنگام عبور از پیچها ترمز نگیرید: اگر به یک پیچ نزدیک میشوید، وقتی از ترمز استفاده کنید که خودرو هنوز در خط مستقیمِ قبل از پیچ حرکت میکند. سرعتتان را کمی بیش از حد لازم کم کنید و قبل از این که وارد پیچ شوید پدال ترمز را رها کنید. هنگام عبور از پیچ خیلی کم گاز بدهید. این کار به چرخهای محرک کمک میکند اصطکاکشان با سطح جاده را از دست ندهند.
پیچهایی که در سراشیبیها قرار دارند بستر بسیار مساعدی برای قیچی کردن هستند. اگر در حال پایین رفتن از یک جاده کوهستانی هستید و میخواهید به سمت چپ یا راست بپیچید، هرگز تصور نکنید که تریلر هم از شما تبعیت خواهد کرد.
در واقع، تریلر تمایل دارد تحت تأثیر وزن خودش و گرانش زمین در خط مستقیم حرکت کند و پایین برود. باید سرعت تریلر را در زمان مناسب پایین بیاورید و یا حتی در صورت لزوم قبل از رسیدن به پیچ به طور کامل توقف کنید. وقتی خیالتان راحت شد که کنترل وزن تریلر را به طور کامل در دست گرفتهاید، آن وقت میتوانید از پیچ عبور کنید.
به طور همزمان ترمز نگیرید و فرمان را نپیچید: این کاری است که حتماً باید از آن اجتناب کنید. ابتدا ترمز بگیرید تا سرعت وسیله نقلیه تا بیشترین حد ممکن پایین بیاید، سپس پدال ترمز را رها کنید و بپیچید. به این ترتیب، کنترل وسیله نقلیه را از دست نخواهید داد. بعد از این که پیچیدید، در صورت لزوم میتوانید بار دیگر ترمز بگیرید.
اگر لازم شد که ترمز اضطراری بگیرید، برای مثال هنگامی که یک کودک به وسط جاده و جلو کامیون شما میدود، پایتان را روی پدال ترمز نکوبید. پدال را فشار بدهید، سپس کلاچ بگیرید تا کامیون جلوتر نرود. فرمان را به حالت ساعت ۱۰ و ۲ در دست بگیرید به طوری که انگشت شستتان خارج از غربیلک فرمان باشد. آنها را به غربیلک بفشارید و آرنجهایتان را به بدن بچسبانید.
در سطوح لغزنده، در استفاده از ترمز موتور یا ریتاردر بسیار محتاط باشید: این کار میتواند چرخهای محرک را قفل کرده و موجب قیچی کردن بشود. ترمز موتور یا ریتاردر فقط روی چرخهای محرک عمل میکند در حالی که سیستم ترمز روی همه چرخها تأثیر میگذارد. اگر برای پایین رفتن از یک جاده کوهستانی مجبور هستید از ریتاردر استفاده کنید و جاده هم لغزنده است، ابتدا به آرامی ترمز بگیرید تا سرعتتان پایین بیاید، سپس با احتیاط ریتاردر را فعال کنید. برای آشنایی بیشتر با ریتادر می توانید مقاله ” ریتادر چیست؟ ” را مطالعه نمایید.
قیچی کردن زمانی اتفاق میافتد که لیز میخورید، پس نهایت سعی خودتان را بکنید تا از لیز خوردن جلوگیری کنید: اگر به هر دلیلی خودرو شما شروع به لیز خوردن کرد، بلافاصله پایتان را از روی پدال ترمز بردارید و مثل حالت عادی خودرو را جمع کنید. اگر نتوانید وسیله نقلیه به این روش جمع کنید، متأسفانه تریلر از پشت به آن فشار خواهد آورد و در نهایت تریلی قیچی خواهد کرد.
هم کشنده و هم تریلر را به طور مرتب مورد تعمیر و مراقبت قرار بدهید: لنت ترمزهای ضعیف، تایرهای صاف و اجزاء خراب سیستم تعلیق خطر از دست رفتن کنترل را افزایش میدهند.
بهتر است بدانید سیستمهای ترمز ضد قفل مدرن ابتدا برای هواپیماها ساخته شدند تا از لیز خوردن آنها بر روی باند جلوگیری کنند و امروزه در وسایل نقلیه سنگین و سبک نیز به کار گرفته شدهاند. سیستم ترمز ضد قفل میتواند لیز خوردن تایرها را تشخیص بدهد و به صورت خودکار نیروی متوقف کننده ترمز را اعمال کرده و از قفل شدن چرخها جلوگیری کند.
به طور کلی میتوان گفت هرچه سطح جاده براقتر باشد، لغزندهتر است ولی شرایطی که در ادامه ذکر میشوند به شدت خطرناک هستند:
یکی از مهمترین دلایل اصلی قیچی شدن تریلی نداشتن تجربه کافی و مهارت لازم راننده در رانندگی با تریلی است.بی شک همه شما شنیدهاید که از مهمترین دلایل جلوگیری از قیچی کردن تریلی داشتن مهارت کافی است. اما این تنها مشکل اصلی این حادثه بزرگ نیست، بلکه مشکلات راهسازی و ایمن نبودن جادهها نیز جزو پارامترهای مهم این مبحث به شمار می روند. پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با انواع کامیون ها مقاله ” انواع ماشین سنگین ” را مطالعه نمایید.
گاهی به دلیل خستگی بیش از حد و اسرار راننده به ادامه راه نیز باعث به خواب رفتن آن و در نتیجه به وجود آمدن چنین اتفاق جبران ناپذیری میشود. این خسارت هم مالی و هم جانی است که حتی گاهی هرگز نمیتوان خسارت آن را جبران کرد.
تریلی به عنوان نوعی کامیون برای حمل بارهای سنگین از آن استفاده میکنند که این ماشین از دو قسمت بارگیر و بدنه تشکیل میشود. این دو قسمت توسط قسمتی به یک دیگر متصل شدهاند که تحت شرایط مختلفی میتوانند خلاف یکدیگر حرکت کنند.
اما چرا قیچی کردن تریلی اتفاق میافتد، یا چه عملی باعث به وجود آمدن این سانحه میشود؟ قیچی شدن درست زمانی انجام خواهد شد که تریلی روی سطح جاده لیز بخورد و تحت این شرایط سخت قسمت بارگیر یا دوم تریلی میچرخد و در نتیجه به بدنه یا قسمت جلویی برخورد میکند. این اتفاق برای بوژی ها نیز قابل پیش بینی می باشد. برای آشنایی با بوژی ها میتوانید مقاله ” بوژی چیست؟ ” را مطالعه نمایید.
این قیچی کردن، میتواند تحت شرایط مختلفی انجام شود که عامل اصلی آن همان لیز خوردن است که بسته به شرایط مختلفی صورت میگیرد. اما قیچی کردن تنها بر تریلی خسارت وارد نمیکند، بلکه در این صورت تصادفهای جادهای بر اثر برخورد ماشینهای دیگر به تریلی یا به یکدیگر نیز افزایش خواهد یافت.
تجربه ثابت کرده که عمل قیچی کردن بیشتر در فصل پاییز و زمستان اتفاق میافتد و علاوهبر صدمه دیدن تریلی، ماشینهای دیگر نیز بر اثر برخورد با یکدیگر به شدن آسیب میبینند. اما قیچی کردن تریلی بیشتر در سراشیبیها اتفاق میافتد که باید هنگام پایین رفتن از سراشیبی برای کنترل وزن ماشین تریلی، سرعت را کاهش داد.
در پایان هرگز از یاد نبرید که: ” راننده یک قهرمان است”
جهت مطالعه مقالات بیشتر میتوانید از سایر مقالات ما دیدن نمایید. همچنین اگر علاقمند به آشنایی با هوشمند سازی در سیستم حمل و نقل کشوری هستید میتوانید مقالات ” بارنامه الکترونیکی چیست؟ ” و ” بارنامه چیست و چه میزان اهمیت دارد “را مطالعه نمایید.
مهمترین عامل اصلی قیچی کردن تریلی چیست؟
برای قیچی شدن تریلی موارد زیادی سهیم هستند اما پیچهایی که در سراشیبیها قرار دارند دلیل اصلی این اتفاق خواهند بود. برای جلوگیری از قیچی کردن در سراشیبیها باید سرعت خود را بکاهید.
چه مواردی در از دست رفتن کنترل ماشین دخالت دارند؟
یک راننده ماهر قبل از حرکت ابتدا هم کشنده و هم تریلر را چک میکند و در صورت خرابی آنها را مورد تعمیر و مورد مراقبت قرار میدهد. اما لنت ترمزهای ضعیف، تایرهای صاف و اجزاء خراب سیستم تعلیق در افزایش خطر از دست رفتن کنترل آن سهیم هستند.
آیا قیچی کردن تریلی همان لیز خوردن آن است؟
قیچی کردن با لیز خوردن تریلی فرق دارد؛ چرا که قیچی کردن در شرایطی اتفاق میافتد که کشندهای که یک تریلی را یدک میکشد لیز بخورد و تریلی از عقب بچرخد و دو قسمت آن به یکدیگر برخورد کنند.
آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناکترین حوادثی است که ممکن است…
بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده میشوند، یکی از مهمترین…
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…
مشاهده دیدگاه ها
مرسی از اطلاع رسانی های خوبتون!
ممنون از لطفتون
سلام و عرض ادب، مطالب بسیار مفیدی بود، برای بالا بردن اطلاعات همه رانندگان ضروری و لازم بود.
لطفا نکات یا تکنیک های لازم برای دنده عقب رفتن با تریلی را هم در قالب یک مقاله بیان بفرمایید.
استفاده از ترمز مخصوص تریلی بیشتر در چه مواقع استفاده می شود؟
سلام دوست عزیز از این که مطالب ما را دنبال میکنین بسیار خوشحال هستیم و در مقالات اینده به این مباحث می پردازیم
با سلام یک تجربه که برا خودم پیش اومد اینه که یک سری جاده تقریبا لیز بود وسراشیب من ترمز زدم ناگهان گاری اومد برا قیچی کردن با درگیر کردن ترمز گاری وهمزمان چسبوندن گاز از قیچی شدن جلوگیری کردم که برام پیش اومده بود گفتم شاید بدردتون بخوره تجربم
اگر قیچی اتفاق افتاد چقدر برای راننده خطرناک است؟
و وقتی قیچی اتفاق افتاد چطور دوباره درستش می کنند؟
سلام
یه نکته بگم . کامیون های تک محور کشنده خیلی سریعتر قیچی میکنن زمانی که قیچی میکنه باید ترمز تریلی رو بکشی پات رو تا ته بزاری رو گاز .. اینکار باعث میشه تریلر از عقب بکشه و صاف بشه ..
در ضمن وقتی جاده لغزندس ریتارد کاربرد زیادی نداره.
ممنون قهرمان عزیز از این که تجربه خودتون رو با بقیه به اشتراک میذارین