در دنیای پیشرفتهی امروز، صنعت خودروسازی به یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع تبدیل شده است که به شکل مستمر در حال توسعه و نوآوری است. یکی از نوآوریهای برجسته و مهم در این صنعت، به وجود آمدن گیربکسهای متغیر پیوستگی (Continuously Variable Transmission) است که به آنها گیربکس cvt گفته میشود. این تکنولوژی که ابتدا در دهههای گذشته معرفی شد، با امکانات و قابلیتهای منحصر به فرد خود، توانسته است جایگاه ویژهای در عرصه خودروسازی به دست آورد.
در این مقاله، به معرفی و بررسی اهمیت گیربکسهای CVT در صنعت خودروسازی میپردازیم. همچنین، نحوه عملکرد و مزایای این تکنولوژی را بررسی میکنیم.
گیربکس CVT، نوعی گیربکس خودرو است که به جای داشتن دندههای مشخص، از قرقرهها و باندها برای تغییر نسبت دنده استفاده میکند. این نوع گیربکس بدون نیاز به دخالت دستی کاربر بهطور پیوسته میزان سرعت و گشتاور موتور را تنظیم میکند. این باعث میشود خودرو بهطور مداوم در سرعت بهینه حرکت کند و مزایایی مانند صرفهجویی در مصرف سوخت و تسهیل در رانندگی را به ارمغان میآورد.
گیربکسهای CVT با استفاده از قرقرهها یا تسمهها برای تنظیم نسبت دنده عمل میکند. در این نوع گیربکس، دو قرقره مخروطی یا دو تسمه به وسیله یک مایع (معمولاً روغن) کنترل میشوند. این مایع تحت فشار قرار گرفته و به طور پیوسته میزان نسبت دنده را تغییر میدهد.
وقتی راننده پدال گاز را فشار میدهد تا سرعت خودرو افزایش یابد، یکی از قرقرهها به سمت مرکز متغیر پیوستگی حرکت کرده و مایع را تغییر میدهد. این باعث میشود نسبت دنده بین موتور و چرخها تغییر کند و خودرو به سرعت بیشتری برسد، مانند دنده بالاتر در گیربکسهای معمولی.
از آنجایی که این تغییرات پیوسته و بدون شکستگی اتفاق میافتد، گیربکس CVT به راحتی و بدون توقف تغییر دنده میکند. این باعث میشود خودرو به طور مداوم در نقطه بهینه سریعتر یا کندتر حرکت کند و از مصرف سوخت کمتری بهرهبرداری کند.
گیربکسهای CVT دارای مزایا و معایب خاصی است که به طور خلاصه میتوان به آنها اشاره کرد:
به طور کلی، گیربکسهای CVT با مزایا و معایب خود یک تکنولوژی پیشرفته در دنیای خودروسازی است که توسط برخی مورد علاقهی رانندگان قرار دارد و بهبودهای مهمی در کارایی و بهرهوری خودروها به همراه دارد.
تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک در موارد زیر است که هر کدام را به صورت کامل شرح میدهیم:
گیربکس CVT: در گیربکس CVT، تغییر پیوسته نسبت دنده به وسیله یک تسمه و دو قرقره مخروطی انجام میشود. این به معنای عدم وجود دندههای محدود و تغییر پیوسته نسبت دنده است.
گیربکس اتوماتیک: در گیربکس اتوماتیک، تغییر دنده به طور اتوماتیک از طریق استفاده از تعداد محدودی دنده انجام میشود. راننده نیازی به دستی کم کردن یا افزایش دنده ندارد و سیستم خود به تغییر دنده میپردازد.
گیربکس CVT: این نوع گیربکس به دلیل تغییر پیوسته نسبت دنده و عدم شکستگی، تجربه رانندگی نرمی ایجاد میکند. باعث انتقال ملایمتر نیرو به چرخها میشود.
گیربکس اتوماتیک: در گیربکس اتوماتیک با تغییر دندهها به صورت محدود، ممکن است تکان در تغییرات سرعت حس شود که ممکن است تجربه رانندگی را کمی کمآرامتر کند.
گیربکس CVT: به دلیل تغییر پیوسته نسبت دنده، گیربکسCVT بهرهوری سوخت بهتری دارد و میتواند مصرف سوخت را به حداقل برساند.
گیربکس اتوماتیک: گیربکس اتوماتیک معمولاً مصرف سوخت بیشتری دارد نسبت به گیربکسCVT به دلیل محدودیت در تغییر دندهها و شکستگی کمی که در تغییرات دندهها ایجاد میشود.
گیربکس CVT: تعمیر گیربکس CVT ممکن است پیچیدهتر و گرانتر باشد به دلیل ساختار پیچیده تری که دارد و تخصص فنی بیشتری برای تعمیر مورد نیاز است.
گیربکس اتوماتیک: تعمیرات گیربکس اتوماتیک نیز میتواند هزینهبر باشد، اما معمولاً به دلیل تعداد محدودی دنده و ساختار معمولیتر، هزینههای تعمیر را کمی کاهش میدهد.
هر دو نوع گیربکس دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب بین آنها باید بر اساس نیازها، سبک رانندگی و محیط استفاده انجام شود.به نحوی که بعضی از تولید کنندگان کامیون و ماشین های سنگین مانند نسل جدید کامیون های اسکانیا هم اقدام به نصب این نوع گیربکس کرده اند.
رانندگی با گیربکسCVT در مقایسه با گیربکسهای دستی یا اتوماتیک معمولی کمی متفاوت است. این نوع گیربکس به دلیل تغییر پیوسته نسبت دنده و عدم شکستگی، تجربه رانندگی ملایمتری ایجاد میکند. در اینجا چند نکته برای رانندگی با گیربکسCVT را میتوان ذکر کرد:
در کل، رانندگی با گیربکسCVT تجربهای نرم، ملایم و بدون ترکیدگی ایجاد میکند. این گیربکس به ویژه در شهرهای پرترافیک و در مسافرتهای طولانی در انواع حمل و نقل جاده ای باعث راحتی بیشتری برای راننده میشود و بهرهوری سوخت را نیز بهبود میبخشد.
در این مقاله، به معرفی و توضیح اصول و عملکرد گیربکسCVT یا گیربکس تغییر نسبت مستمر پرداختیم. گیربکسCVT به عنوان یک نوآوری در عرصه خودروسازی معرفی شده است که توانایی تغییر نسبت دنده به صورت پیوسته و بدون وقفه را داراست. این گیربکس با ساختار سادهای که شامل دو پولی مخروطی و تسمهای است، توانسته است مزایایی همچون بهرهوری بیشتر موتور، کاهش مصرف سوخت، عملکرد بهتر در شرایط ترافیکی مختلف و زوایای مختلف را به خود اختصاص دهد.
با پیشرفت تکنولوژی، گیربکسCVT نیز تغییراتی را تجربه کرده است. بهبودهای انجام شده در این گیربکسها باعث کاهش صدای ماشینها و افزایش راندمان آنها شده است. تعدادی از برندهای خودروسازی برای انواع مختلف خودروها از این نوع گیربکس بهرهبرداری میکنند و تا به امروز، گیربکس CVT به یک گزینه جذاب در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش راحتی سواری تبدیل شده است.
با توجه به سازگاری بالای گیربکسCVT با شرایط مختلف جادهای و قابلیت تنظیم مستمر نسبت دنده، استفاده از این نوع گیربکس در خودروها به عنوان یک انتخاب هوشمندانه میتواند به کاهش هزینههای سوخت و نگهداری کمک کند و در نهایت تجربه رانندگی را بهبود بخشد.
عملکرد گیربکس CVT در هنگام تسریع سرعت چگونه است ؟
در حین تسریع، گیربکسCVT به طور پیوسته نسبت دنده را تغییر میدهد. به عبارتی، شما میتوانید پدال گاز را فشار دهید و به تدریج سرعت خودرو را افزایش دهید، بدون اینکه نیاز به دستی کردن یا کاهش دنده داشته باشید. این باعث میشود تسریع به صورت نرمتر و بدون شکستگی انجام شود.
تفاوت های اصلی گیربکس CVT با سایر گیربکس ها به اختصار چگونه است ؟
نحوه تغییر دنده ، تجربه رانندگی ، کارایی و بهرهوری سوخت ، هزینه تعمیر و نگهداری
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…
آموزش بستن چادر نیسان و وانت به عنوان خودروهای حمل بار فعال در حمل و…
معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمتهای مختلف این خودرو محسوب میشود که میتواند…