زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محصول جدید اسکانیا  

با توجه به سخت گیرانه تر شدن استاندارد‌های مربوط به آلودگی هوا سازندگان وسایل نقلیه تلاش بیشتر برای بهینه سازی محصولاتشان را در پیش می گیرند که این امر برای حفظ موقعیت این سازندگان در صنعت خودرو سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

آسان بار-آسان پدیا

 

با اضافه کردن تجهیزات جانبی شاید بتوان استانداردها را برآورده کرد که آن هم راهی موقتی است. در واقع اگر سازنده ای بخواهد به استانداردهای آلودگی هوا برسد می بایست به دنبال ایجاد یک خودرو جدید با یک نسخه کاملا بازنگری شده و پیشرفته تر باشد. اسکانیا به‌خوبی به این موضوع واقف است و با تولید موتور DC16 دیزل V-8 توانسته یک خودرو سبک‌ تر، بهینه ‌تر و پاک ‌را وارد بازار کند.

ویژگی های موتور محصول جدید اسکانیا

خودرو DC16 اسکانیا برای سال‌ها به عنوان گزینه محبوب برای وسایل نقلیه سنگین، اعم از کامیون‌های جاده‌ای تا کامیون‌های ویژه حمل بار در معادن، مورد استفاده بوده است. خانواده موتورهای DC16 در حال حاضر، چهار عضو دارد که به‌ ترتیب از قدرت‌های ۵۲۰ اسب‌بخار (گشتاور ۲۷۰۰ نیوتن‌متر)، ۵۸۰ اسب‌بخار (گشتاور ۳۰۰۰ نیوتن‌متر)، ۶۵۰ اسب‌بخار (۳۳۰۰ نیوتن‌متر) و ۷۳۰ اسب‌بخار (گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن‌متر) برخوردارند. سه موتور اول (با قدرت ۵۲۰، ۵۸۰ و ۶۵۰ اسب‌بخار) دارای یک طراحی کاملاً جدید هستند که ۸۰ کیلوگرم نسبت به نسل قبل سبک‌تر شده اند و این در حالی است که نسخه ۷۳۰ اسب‌بخاری به دلیل خروجی بالاترش، همچنان از پلتفرم نسل قبلی استفاده می‌کند و تنها برای مصرف بهینه و کاهش آلودگی، ارتقاء یافته است.

(برای مطالعه در مورد موتور کامینز کلیک کنید)

آسان بار-آسان پدیا

 

 

یکی از تغییرات قابل‌توجه در سیستم توربوشارژینگ در سه موتور اول خانواده DC16 اتفاق افتاده است (نسخه ۷۳۰ همچنان از یک توربوشارژر با فرم متغیر یا VGT استفاده می‌کند). یک «VGT سینگل-اسکرال که توسط یک کالکتور در دو طرف موتور تغذیه می‌شد» چیزی است که در موتورهای جدید جای خود را به تکنولوژی جدید اسکانیا موسوم به «توربوی تووین-اسکرال با فرم ثابت» یا FGT داده است. توربین «تووین-اسکارل» توسط دو کالکتور گاز اگزوز تغذیه می‌شود که این دو کالکتور در طرفین موتور قرار می‌گیرند. در این حالت، گازهای اگزوز به صورت بهینه‌تری توسط FGT به کار گرفته می‌شوند و این سیستم نسبت به قبل، در عین سبک‌تر بودن، قابلیت‌های بالاتری برای القای اجباری دارد. این توربوشارژر درست در وسط فضای خالی بلوک موتور قرار گرفته و بنابراین، از پایداری بیشتر و لرزش کمتری در هنگام راه‌اندازی برخوردار است.

 

 

آسان بار-آسان پدیا

 

 

فرآیند القا و انژکشن در DC16 هماهنگ با مراحل بعدی «کاتالیتیک کاهشی به صورت انتخابی» یا SCR است. جریان مکش در نسخه جدید، بهتر شده و هوای مستقیم بیشتری را به درون موتور منتقل می‌کند. همچنین مدیریت سوخت‌رسانی توسط پمپ فشار بالای XPI اسکانیا انجام می‌شود که دیزل را از طریق یک لوله مرکزی و با خطوط طولانی توزیع به انژکتورها می‌رساند. به منظور افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، این پمپ تنها از دو پیستون استفاده می‌کند و حداکثر فشار سیلندرها به ۲۱۰ بار محدود شده است. سیستم انژکتورها نیز از حداکثر فشار ۱۸۰۰ بار (به جای ۲۴۰۰ بار در نسخه قبلی) استفاده می‌کند تا هماهنگی بیشتری با تکنولوژی SCR داشته باشد.

 

 

آسان بار-آسان پدیا

ویژگی های دیگر این محصول اسکانیا

 اسکانیا همچنین تکنولوژی‌های مختلف دیگری برای کاهش اتلاف انرژی و مصرف سوخت در ۴ نسخه DC16 به کار برده شده است، از جمله:

  1. کمپرسور هوا و پمپ خنک‌کننده تنها زمانی وارد عمل می‌شوند که به آنها نیاز باشد و در نتیجه، از میزان درگ بر روی گرم‌کن روغن (oil-burner) کاسته می‌شود.
  2. یک پمپ روغن با فشار قابل‌تنظیم این اجازه را به موتور می‌دهد که روغن را با فشار مورد نیاز در مواقع مختلف در اختیار داشته باشد
  3. یک ترموستات وضعیت فشار و حرارت روغن را در حالت بهینه نگه می‌دارد.
  4. پمپ سوخت و کمپرسور نیز به منظور ساده‌سازی سیستم تسمه به قسمت عقب موتور منتقل شده‌اند.
  5. موتورهای با حجم بالا و خروجی پایین، هوای گرم زیادی تولید می‌کنند که این امر می‌تواند بر روی سیستم SCR تأثیر داشته باشد.
  6. یک میل‌بادامک ویژه که دریچه مکش را برای مدت‌زمان بیشتری باز نگه می‌دارد، برای موتور ۵۲۰ اسب‌بخاری استفاده شده است. در نتیجه، هوای کمتری وارد سیلندر می‌شود، سوخت در دمای بالاتر، با کیفیت بهینه‌تری آتش می‌گیرد
  7. . همچنین نسبت تراکم در موتور ۵۲۰ به میزان ۲۲.۲:۱ افزایش داده شده است. این تکنولوژی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، توسط مهندس امریکایی، رالف میلر (Ralph Miller) توسعه پیدا کرده است.

آسان بار-آسان پدیا

مشخصات کلی
  • موتور اسکانیا DC16
  • حجم: ۱۶.۴ لیتر
  • فرمت: V-8
  • طرح سوپاپ‌ها: ۳۲ سوپاپ
  • قطر داخلی و کورس سیلندر: ۱۳۰ در ۱۵۴ میلی‌متر
  • نسبت تراکم: ۲۰.۳:۱
  • جنس سرسیلندر: چدن
  • جنس بلوک موتور: آهن کمپکت-گرافیت
  • جنس پیستون: فولاد
  • قدرت خروجی: ۶۵۰ اسب‌بخار
  • گشتاور: ۳۳۰۰ نیوتن‌متر
  • استانداردها: EPA Tier 4 فاینال و EU Stage VI
  • القا: توربوشارژر تویین-اسکرال چرخشی با فرم ثابت
  • اگزوز: چدن
  • خنک‌کننده داخلی: هوا-به-هوا
  • سیستم خنک‌کننده: مایع
  • سیستم سوخت‌رسانی: انژکشن با فشار بسیار بالا
  • سیستم روغن‌کاری: کارتل تر
  • ظرفیت روغن: ۴۵ لیتر
  • وزن خشک: ۱۳۴۰ کیلوگرم
  • طول: ۱۳۱۵ میلی‌متر
  • عرض: ۱۱۸۰ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۲۱۵ میلی‌متر