بدهی ۲۲ میلیاردی شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس به رانندگان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در راستای رسیدگی به مطالبات اخیر رانندگان، کارگروهی در ستاد و استان‌ها در این زمینه تشکیل‌شده است، پیشنهادها و راهکارهایی ارائه‌شده است که لازم است با همکاری جدی سایر دستگاه‌های مربوطه به نتیجه مورد انتظار برسد.

 

با جلساتی که برگزار شد تصمیم بر آن شد تا در استان‌ها و محل پایانه‌های حمل‌ونقل (باربری)، کمیسیون‌های ویژه رسیدگی به تخلفات راه‌اندازی شود. اولویت برخورد با تخلفات تضییع کننده حقوق رانندگان در پایانه‌های بار، مانند اخذ کمیسیون یا کارمزد اضافه بر مصوبات قانونی از راننده، عدم مسئولیت‌پذیری شرکت در خصوص پرداخت کامل کرایه راننده در مقصد حمل و … است. در این مدت به شکایات رانندگان رسیدگی شده است و پس از احراز ارتکاب تخلفات انتسابی که عمدتاً تخلف اخذ کمیسیون اضافی از رانندگان و پرداخت نکردن کرایه بود، مبادرت به صدور تصمیم به جریمه یا تعلیق اعتبار پروانه فعالیت و تعطیلی ۱۷ شرکت نموده است.(آسان بار مطلبی را در رابطه با حمل بار غیر مجاز آماده کرده است،برای مطالعه کلیک کنید)

یکی از مهم‌ترین مطالبات رانندگان رسیدگی به شرکت‌های متخلف است که با زیر پا گذاشتن قانون و حقوق رانندگان، آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در سال گذشته تعدادی از رانندگان شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس با تجمع، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند.(برای مطالعه اخبار اعتصابات رانندگان کامیون کلیک کنید) خبرهایی در فضای مجازی منتشرشده است، مبنی بر اینکه خریدار سهام شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس موظف شد جهت فعالیت مجدد در چرخه حمل‌ونقل، حدود ۲۲ میلیارد بدهی معوق چندین ساله به رانندگان و کامیون داران را تسویه و یا ضمانت‌نامه بانکی جهت تسویه‌حساب به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه کند.

رانندگان این اقدام سازمان راهداری را شروعی مناسب و برخوردی قاطع در برابر شرکت‌های متخلف دانستند و بر این عقیده‌اند که این‌گونه برخوردهای قانونی با شرکت‌های متخلف راه را برای دیگر شرکتها مسدود می‌کند و دیگر نمی‌توانند حقوق رانندگان را زیر پا بگذارند.

پیش‌ازاین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داده بود که :به‌منظور راحتی رانندگان و رسیدگی سریع به انتقادات و شکایت آن‌ها، امکان شکایت مستقیم را برای رانندگان فراهم ساخته است.

رسیدگی به انتقادات و شکایان رانندگان

ازاین‌پس با این اقدام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌توانند هرگونه انتقاد، شکایت و دیدگاه خود را در این حوزه شامل:

۱.دریافت کمیسیون اضافی

۲.وضعیت خدمات‌رسانی در شبکه جاده‌ای

۳.عدم پرداخت به‌موقع کرایه

۴.وضعیت عملکردی شرکت‌های حمل‌ونقل و دیگر نکات موردنظر را از طریق سامانه تلفن پاسخگوی ۱۴۱(داخلی ۵)، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱، پایگاه اطلاع‌رسانی www.141.ir و یا صندوق پستی ۱۴۱۵۵-۳۷۷۳ با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کنند.

این اقدام سازمان راهداری در حالی انجام‌شده است که برای پیگیری مشکلات رانندگان، در مجلس شورای اسلامی نشستی با حضور اعضای کارگروه پیگیری مطالبات رانندگان و نمایندگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور استاندار هرمزگان و مقامات صنفی بخش جاده‌ای این استان باهدف پیگیری و رفع مشکلات پایانه بار بندرعباس و در جهت احقاق حقوق رانندگان برگزار می‌شود.(در پی اعتراضات و اعتصاب های رانندگان کامیون در خرداد ماه،کمیته ی جدیدی برای نظارت بر دریافت کمیسیون های حمل بار در پایانه ها خصوصا پایانه اکبرآباد ارسال شده است،برای مطالعه خبر کلیک کنید)

 

نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای

اما بحثی که مدت‌هاست مطرح می‌شود و دولت از عدم استقبال رانندگان اظهار نارضایتی دارد، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. اما مورد مهمی که مطرح می‌شود این است که حدود ۶۰ هزار دستگاه ناوگان حمل بار در کشور، کشنده‌ها هستند که مواد معدنی و صنایع فولادی حمل می‌کنند؛ این ناوگان با صاحبان صنایع مذکور در ارتباط هستند؛ در اغلب این موارد، باید خود شرکت در مبدأ بارگیری، کرایه را پرداخت کند، اما در برخی موارد راننده‌ها تا چندین ماه با مشکل دریافت کرایه خود مواجه شده‌اند و موجب شده است نارضایتی عمومی رخ دهد، ضمناً صاحبان کالا و صنایع از این صبر راننده سوءاستفاده می‌کنند و در برخی موارد راننده را تا چندین ماه معطل کرایه می‌کنند که دراین‌باره می‌توان به بی‌نظمی در پرداخت کرایه‌ها از سوی شرکت‌ها اشاره کرد.

همین مشکل پرداخت نکردن به‌موقع کرایه توسط شرکت‌ها باعث شده است تا راننده‌ها در پرداخت اقساط خود هم با مشکل مواجه شوند درحالی‌که همه هزینه ماشین سنگین نقد است اما کرایه‌اش نسیه است.

در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی کرایه قبل از پروسه حمل پرداخت می‌شود و زمانی که عملیات حمل کالا آغاز شد حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کرایه حمل به‌حساب راننده واریز می‌شود و در عوض ضمانت اجرایی از راننده می‌گیرند و درواقع ضمانت اجرایی حمل، بارنامه است نه کرایه بارنامه.

با توجه به اینکه بیش از ۹۰% جابه‌جایی کالا و مسافر در کشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد، باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و به مشکلات و انتقادات آن‌ها رسیدگی شود.

 

سایت رسمی شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس  

نوشته های اخیر

قبض باسکول چیست؟ آشنایی با ۶ نوع از انواع قبض باسکول

قبض باسکول در میان انواع مدارک و سندهای موجود باربری و حمل و نقل کالا…

3 روز پیش

مانیفست چیست ؟ مانیفست در گمرک (فهرست کامل کالا)

مانیفست چیست؟ اگر شما هم به عنوان یک فرد فعال در حوزه تجارت یا حمل…

4 روز پیش

۷ دلیل مهم آتش گرفتن کابین کامیون و آموزش جلوگیری از آن

 آتش گرفتن کابین کامیون، کابوسی هولناک و یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که ممکن است…

1 هفته پیش

بیجک باربری و گمرکی چیست و چه کاربرد و مزیتی دارد؟

بیجک باربری و گمرکی مانند گروپاژ در میان اصطلاحات گمرکی استفاده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین…

1 هفته پیش

ارزش گمرکی کالا چیست ؟ چگونه محاسبه یا تعیین می شود

اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و  درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…

3 هفته پیش

آموزش بستن زنجیر چرخ کامیون ( از ابتدا تا انتها )

استفاده‌کردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو به‌ویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…

3 هفته پیش