زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گلایه اصلی رانندگان از واسطه‌گری و دریافت حق کمیسیون توسط شرکت‌های حمل و نقل(باربری) است که همین موضوع را عامل کاهش دستمزدهای خود می‌دانند و به نظر می‌رسد که موضوع کمیسیون شرکت‌های حمل و نقل فراتر از یک استان است.

مهم‌ترین مشکل این است که هیچ ضابطه‌ای برای حق کمیسیون وجود ندارد و شرکت‌های حمل و نقل هر مبلغی که بخواهند به راننده پیشنهاد می‌دهند. رانندگان درخواست نظارت بر مبلغ حق کمیسیون را داشتند که در چند روز گذشته جلساتی در ابن باره برگزار شد.

دریافت حق کمیسیون‌های غیرقانونی از رانندگان حمل‌ونقل بار در استان باعث گلایه تعداد زیادی از رانندگان شده است؛ شرکت‌های حمل و نقل متولیان اصلی مدیریت حمل‌ونقل بار در استان‌ها هستند و با همکاری رانندگان در جابه‌جایی بار فعالیت می‌کنند اما گاهی این شرکت‌ها با تعرفه‌های غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

رانندگان همکار با شرکت‌های حمل و نقل در ازای این مدیریت و ساماندهی باید درصدی را به‌عنوان حق کمیسیون بار به شرکت‌ها پرداخت کنند ولی تجاوز از مبلغ مصوب حق کمیسیون، تعداد زیادی از رانندگان را گله‌مند کرده است. مثلاً مبلغ کرایه یک‌بار ۲ میلیون تومان است و شرکت در ازای آن ۸۰۰ هزار تومان کمیسیون می‌گیرد که دراین‌بین چیزی برای راننده باقی نمی‌ماند.( برای مطالعه در مورد خبر برکناری محمد خان بلوکی کلیک کنید)

متأسفانه رانندگان به دلیل نیازی که به این شرکت‌ها دارند، در بسیاری از موارد از شکایت خود صرف‌نظر می‌کنند. در طی این روزها با برگزار شدن جلساتی، بیشتر به موضوع حق کمسیون رسیدگی شده است.

عبدالرسول باقری، رئیس کانون حمل‌ونقل کالای استان اصفهان از آغاز به کار کمیته نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل و رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها از ابتدای تیرماه خبر داد.

متن این نامه که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است، باقری ضمن تشکر و قدردانی از شرکت‌های حمل و نقل و احساس تعهد و مسئولیت مدیران شرکت‌ها عنوان کرده، در امور اجرایی به‌خصوص هنگام صدور بارنامه و اخذ کمسیون مواردی را به شرح زیر رعایت کنند:

۱-اخذ کمسیون بر اساس نرخ‌های اعلام‌شده به‌این‌ترتیب که نرخ کمسیون داخل پایانه ۸%، پایانه اختصاصی ۱۰%، خرده بازار ۱۵% و هزینه‌های جانبی شامل عوارض جاده‌ای و بیمه بار ۴%.

۲-انجام کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به اخذ کمسیون و بارنامه توسط دستگاه‌های پوز شرکت‌ حمل و نقل مربوطه

۳-اطلاع‌رسانی در خصوص بارهای موجود و نرخ حمل در دفاتر شرکت‌ها

۴-برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی جهت کارکنان و آگاه‌سازی ایشان از نقش تک‌تک آنان در حفظ جایگاه شرکت و صنف با ارائه عملکرد مطلوب

۵-پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان و رسیدگی به شکایات احتمالی از پرسنل (مشاهده‌شده که در بعضی از شرکت‌ها متأسفانه پرسنل بدون اطلاع مدیر شرکت اقداماتی انجام می‌دهند که گاهی منجر به زیان و تخلف شرکت به‌صورت ناخواسته می‌شود).

 

آغاز به کار کمیته نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل

در پایان این نامه آمده است: به‌منظور مساعدت شرکت‌ها در این خصوص و پیشگیری از خطاهای احتمالی، کمیته نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل و رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها از ابتدای تیرماه آغاز به کار نموده که خواهشمند است نهایت همکاری با ایشان به عمل آید.

در باقی استان‌ها نیز کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور اعلام کرده در پی توافق‌ها با وزارت راهداری، اعتراض رانندگان به پایان رسیده است اما به نظر می‌رسد اکنون همه نگاه‌ها به کمیته‌هایی است که وظیفه نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل را بر عهده‌دارند.

بررسی مدل قیمت‌گذاری، بیمه، تأمین لوازم‌یدکی و محصولات پرمصرف و بازبینی همه فرایندها، آیین‌نامه و پیشنهادها باید بر عهده این کمیته‌های نظارتی باشد.

رسیدگی به چارچوب‌های قیمت‌گذاری شرکت‌های حمل و نقل، اجرای دقیق و شفاف و نظارت بر آن باید یکی از موضوع‌های موردتوجه در این کارگروه باشد، زیرا در صورت باز گذاشتن دست دلالان و اخذ بدون قاعده کمیسیون‌های باری از سوی آنان، نمی‌توان به بهبود شرایط جامه خوش‌بین بود.

رسیدگی به خواست رانندگان که بازده اقتصادی بسیاری از بخش‌های دیگر-از رساندن مواد اولیه موردنیاز تا صادر کردن محصول نهایی به مقاصد داخلی و خارجی -درگرو خدمت‌رسانی آنان است، در حقیقت ساماندهی موضوع توزیع و بهینه‌سازی زنجیره تولید تا مصرف به شمار می‌رود.