این روزها خبرهای زیادی در ارتباط با علت غیرفعال شدن کارت هوشمند کامیون به گوش میرسد. حتما برای شما هم سوال است که علت این موضوع چیست؟ آن دسته از وسایل نقلیه عمومی که معاینه فنی معتبر نداشته باشند و حتی اطلاعات کارت هوشمند ناوگان آنها با کارت ماشین مغایرت داشته باشد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کارت هوشمند آنها غیر فعال می شود.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان از غیرفعالشدن کارت هوشمند کلیه ناوگان عمومی بالای یکسال بدون معاینه فنی خبر داد و گفت: در راستای اجرای قانون هوای پاک، معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی از ۵ سال به یک سال کاهش یافته وخودروهای پلاک عمومی بالای یکسال اعم از باری و مسافری باید از مراکز معاینه فنی گواهی سلامت فنی و زیست محیطی اخذ کنند.
لذا طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کلیه ناوگان باری با سن بالای یکسال فاقد معاینه فنی از ۲۰ آذر ماه و کلیه ناوگان مسافری با این شرایط از ۲۲ آذر ماه سال جاری غیر فعال خواهند شد.
نکته قابل توجه این است که تغییرات و اصلاحات در سایت استعلام کارت هوشمند بعد از گذشت چهار ساعت در سیستم اعمال می شود. در سرور کد رهگیری هم در کمتر از ۲۴ ساعت تمام این اصلاحات اعمال می گردد. در کسب اطلاعات و استعلام کارت هوشمند می توانید به آدرس سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه نمایید.
حسن عبدالملکی افزود: از ۱۵ مهرماه سال جاری تعداد ۴۳ هزار دستگاه ناوگان باری و ۲۳ هزار دستگاه ناوگان مسافری فاقد عملکرد (فاقد بارنامه یا صورت وضعیت از ابتدای سالجاری) غیرفعال شدهاند، این بخش از ناوگان برای فعالیت مجدد همانند ناوگان جدید محسوب شده و برای فعالسازی باید با مراجعه به دفاتر و مراکز ثبت نام و استعلام کارت هوشمند راننده ضمن رعایت ضوابط مربوطه مجدداً تقاضای فعال سازی کارت هوشمند خود را ارائه کنند و بعد از آن می توانند اقدام به اخذ بارنامه الکترونیکی نمایند.
وی همچنین به نحوه تمدید کارت هوشمند رانندگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری کارت هوشمند رانندگان در مدت یک سال صرفاً با شرایط زیرتمدید میشود:
رانندگان ترانزیت ارائه ۵ فقره راهنامه بینالمللی.
معاینه فنی برای ایمنی بیشتر در تردد و همچنین حفظ رفتار حمل و نقلی کشور موثر است. تمامی رانندگان ناوگان ها حتما باید به این موضوع توجه داشته باشند. متاسفانه بحث معاینه فنی تنها در زمانی که آلودگی هوا شدت پیدا می کند. این موضوع به علت فرهنگ سازی ضعیف از سوی سازمانهای دولتی است. به طور کلی باید بدانید که معاینه فنی به دو بخش خودروهای سبک و سنگین تقسیم بندی می شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اعلام کرده است که کلاس های آموزشی با همکار سازمانی فنی و حرفه ای انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو و همچنین دانشگاه تربیت مدرس آغاز شده است. در حال حاضر در این کلاس ها ۲۰۰ نفر مدیر فنی ۲۰۰ نفر کاربر خط این دوره ها را طی کرده اند. استانداردهای آموزشی برای اولین بار در این موارد ایجاد شده است.
تعداد مراکز معاینه فنی خودرو سنگین در حال حاضر حدود ۱۴۰ مرکز در کشور است مجوز مراکز هم از سمت سازمان راهداری صادر گردیده است. فاصله زمانی خودروها برای معاینه فنی از سال ساخت چهار سال و خودروهای سنگین مانند کامیون ها هم یک سال است. اگر یک کامیون تا ۱۰ سال عمر داشته باشد، حتما باید ۶ ماه و اگر بیش از ۱۰ سال عمر داشته باشد، هر سه ماه یکبار برای اخذ برگه معاینه فنی باید بررسی شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اعلام کرده است: در صورتی که ناوگان عمومی جادهای برگه معاینه سنگین نداشته باشد، قطعاً کارت هوشمند آنها غیر فعال خواهد شد.طبق آمارهای گرفته شده، در سال گذشته حدود یک میلیون و سیصد هزار برگه معاینه فنی در بخش کامیونی صادر شده است.
در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین در کشور موجود است که از این تعداد دو میلیون دستگاه خودرو سنگین و ۲۰ میلیون هم مرتبط با دستگاه خودرو سبک است. جالب است بدانید که از این دو میلیون دستگاه خودرو سنگین مانند کامیون ها حدود یک سوم آنها برگه معاینه فنی دریافت نمی کند. این آمار بیشتر متعلق به کامیون های درون شهری است چگونه سیستم نظارت صحیح بر آنها وجود ندارد. در نتیجه این کامیون ها کارت هوشمند ندارند .
دستورالعملی طبق ماده ۴ در سال ۹۵ تصویب شده است که مراکز معاینه فنی و سبک و سنگین باید از یکدیگر جدا سازی شوند. پیشنهادهایی ایجاد شده است که به خودروهایی که معاینه فنی ندارند سوختی هم ارائه نشود. البته هنوز این موضوع به طور رسمی تایید نهایی نشده است. نیازمند همکاری های در این حوزه با سازمانها و دیگر ارگان های مختلف است. به طور کلی باید بدانید که دلایل مختلفی وجود دارد که هر کدام میتوانند علت غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان باشند.
گفته های رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور، نرخ تعرفه صدور معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین دیگر متفاوت است. این طرح برای خودروهای سنگین ۳۵۰ هزار ریال و برای خودروهای سواری ۲۲۰ هزار ریال است این نرخ به واسطه هیئت وزیران تصویب می شود و بر اساس نرخ دو سال پیش ثابت مانده است. این در حالی است که نرخ مالیات همچنان افزایش پیدا کرده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اظهار داشته است که هیچگونه حمایتی بابت راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروها از دولت و بانکها نداریم. وی ادامه داده است: یک خط راه اندازی مراکز معاینه فنی با جک نیاز به تقریباً ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و این مبلغ غیر از دوربین های پلاک خوان و مکان می باشد.
به طور کلی باید بدانید که دولت سعی دارد برنامه منظم برای غیرفعال شدن کارت هوشمند ناوگان در نظر بگیرد تا علاوه بر امنیت بیشتر، به حفظ هوای پاک محیط زیست هم بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد علت غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان به دست آورده باشید.
چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد؟
در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین در کشور موجود است که از این تعداد دو میلیون دستگاه خودرو سنگین و ۲۰ میلیون هم مرتبط با دستگاه خودرو سبک است.
علت اجباری شدن معاینه فنی برای نائگان ها چیست؟
برای پیشگیری از مواردی مانند آلودگی هوا، حفظ امنیت و … معاینه فنی برای ناوگان ها ضروری است.
نرخ معاینه فنی خودروها به چه صورت است؟
این نرخ برای خودروهای سنگین ۳۵۰ هزار ریال و برای خودروهای سبک ۲۲۰ هزار ریال است.
اگر قبلا با اصطلاحات گمرکی آشتا شده اید و درصدد آشنایی با چگونگی و قوانین…
استفادهکردن و بستن زنجیر چرخ کامیون و خودرو بهویژه در فصل زمستان و زمستانی کردن…
کالای متروکه مانند گروپاژ یک اصطلاح گمرکی است که در زمینه فعالیتهای گمرکی یکی از…
برای واردات کالا باید به قوانین واردات و مقررات حمل کالای وارداتی و همچنین اصطلاحات…
آموزش بستن چادر نیسان و وانت به عنوان خودروهای حمل بار فعال در حمل و…
معاینه فنی کامیون نوعی بررسی و تست قسمتهای مختلف این خودرو محسوب میشود که میتواند…
مشاهده دیدگاه ها
والا اولا معاینه فنی ها یا الکی دنبال بهونن قطعه عوض کنن پول بگیرن یا پول میگیرن معاینه الکی میکنن بعد بنظر من ما بنزینمون وگازوییل رو بفروشیم ویورو بگیریم وناوگان رو به صورت اقساطی کم فشار وقابل تامین دست راننده برسانیم ۹۸درصد مشکلات حل میشه
سلام، علت غیر فعال شدن کارت هوشمند کامیون چیه بابا من هرکاری کردم نتونستم درستش کنم، فعال سازی کارت هوشمند کامیون چطوری باید انجام بشه؟ برای همین فعال سازی کارت هوشمند ماشین سنگین از کجا باید اقدام کرد؟ رانندگی بدون کارت هوشمند اصلا نمیشه.
علت غیر فعال شدن کارت هوشمند رانندگان باید چه اقداماتی کردش دقیقا؟ کارت هوشمند کامیون مدل پایین فرق داره مراحلش با مثلا سواری؟ و اینکه آیا کارت هوشمند خودرو اجباری است واقعا؟
ببخشید میشه لطفا بگید غیر فعال شدن کارت هوشمند رانندگان رو از کجا باید اقدام کنیم، و کارت هوشمند ماشین سنگین
اگه نداشته باشیم چه مشکلی به وجود میادش؟ چون با این غیر فعال شدن کارت هوشمند رانندگان نتونستم اقدام کنم