زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اگر فیلم جدید مردان ایکس را دیده باشید، شاید به یاد بیاورید در یک صحنه تکان‌دهنده که در سال ۲۰۹۰ اتفاق می‌افتد، کامیون‌های روباتیک و بدون راننده در یک بزرگراه به هم برخورد می‌کنند.

البته آن دیدگاه آینده‌نگرانه هنوز از ما بسیار دور است ولی به عقیده کارشناسان پیش از آن که کامیون‌های خودران بر بزرگراه‌های ما حکمرانی کنند، فناوری‌های شگفت‌انگیز و تغییرات عمده همه جا را فرا خواهند گرفت. البته کمپانی‌های سازنده کامیون و کشنده‌های سنگین از قبل دست به کار شده‌اند و گام‌های بزرگی در جهت خودکار کردن آن‌ها برداشته‌اند به گونه‌ای که عملکرد این قبیل کامیون‌ها از کامیون‌هایی که راننده انسانی دارند بالاتر باشد. بدیهی است که این تلاش‌ها در نهایت به تولید ساختارهایی آهنین به همراه چندین و چند چرخ منتهی خواهد شد که بدون این که یک انسان پشت فرمان‌شان نشسته باشد، بارهای‌شان را با ایمنی کامل جابه‌جا می‌کنند.

در همین راستا، کمپانی دایملر در سال ۲۰۱۵ یک کامیون آزمایشی را مورد بررسی قرار دارد ولی گویا قصد ندارد در آینده نزدیک کامیون‌های خودران وارد خط تولید کند. به گفته یکی از مهندسان ارشد کمپانی دایملر، یک کامیون خودران به یک سیستم پشتیبان نیاز دارد تا در صورت از کار افتادن یکی از قسمت‌ها بتواند هدایت خودرو را در دست بگیرد. تعداد زیادی حسگر نیز مورد نیاز است تا بتواند یک دید ۳۶۰ درجه‌ای کامل و بدون عیب و نقص از محیط اطراف در اختیار بگذارد. قدرت محاسباتی و هوش مصنوعی قابل ملاحظه‌ای نیز مورد نیاز است. به طور خلاصه باید گفت تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای لازم است تا یک کامیون را خودران کند و این امر پیچیدگی و همچنین هزینه ساخت را بسیار بالا می‌برد. از اجزاء بسیار ضروری این گونه کامیون‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، رادار، سیستم پیشگیری از تصادف و سیستم هشدار عبور از خط اشاره کرد تا بتوانند کامیون و بار آن را امن و امان نگه دارند سالم به مقصد برسانند.