زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بسیاری از رانندگان متوجه آسیب های ناشی از لاستیک کهنه و به ظاهر نو عرضه شده در بازار نیستند. در هنگام خرید لاستیک بسیار پیش می آید که علیرغم پرداخت هزینه ی بالا فروشندگان لاستیک های به ظاهر نو اما کهنه را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم.

براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون آن  تحمل می کند.

به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی “پای” خودرو خود هم باشید.

همیشه باید سالم ‌ترین لاستیک ‌ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکیدن کاهش یابد.چرا که ترکیدن تایر های جلو خطرناک ‌تر از ترکیدن تایرهای عقب است و در سرعت ‌های بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر می ‌شود.

تایر های جلو، قسمت جلویی خودرو را هدایت می‌ کنند و بالطبع بخش اعظم نیروی خودرو در سر پیچ ‌ها را تحمل می ‌کنند.در حالی که ‌تایرهای عقب نیروهای رانش را حمل می ‌کنند و به همین دلیل است که تایر های چرخ جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می ‌شوند و تایرهای چرخ ‌های عقب از قسمت وسط آج آسیب می ‌بینند.

کنترل فشار باد 

مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد است.

فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi است.اگر فشار باد پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.

همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان توصیه می کنند پیش از حرکت و زمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.

شما نباید باری که بیش از حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبور شدید که باری بیش از حد مجاز را حمل کنید، باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد را چه از باد معمولی استفاده می کنید و چه از باد نیتروژن در لاستیک استفاده می کنید افزایش دهید.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک
معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای نمونه روی خودرویی مثل پژو ۲۰۶ ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز ۱۸۵/۶۵/۱۴ نصب شده است

حداکثر سایز رینگ متناسب با برای اسپرت کردن چنین خودرویی ۲۰۵.۴۵.۱۶ خواهد بود.عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلیمتر ،۴۵ فاق لاستیک و عدد ۱۶، قطر رینگ به اینچ را نشان می‌دهد.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام اسپرت زیبایی خاصی به خودرو می دهد.اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می‌شود.