زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی مرسدس بنز به تازگی پروژه‌ای آزمایشی را در شهر زوریخ شروع کرده و قرار است یک ون و یک پهپاد را برای حمل کالاهایی که به صورت آنلاین خریداری می‌شوند به کار بگیرد. این پروژه که از سپتامبر ۲۰۱۷ شروع به کار کرده فقط یکی از سیستم‌های مبتنی بر حمل با پهپاد است که در ماه‌های اخیر توسط خرده‌فروشان کالا رونمایی شده است.

در خلال سه هفته از اجرای این پروژه آزمایشی، مشتریان می‌توانند کالاهای مورد نیازشان را از فروشگاه‌های آنلاین انتخاب کنند، البته به شرطی که کالاهای مورد نظر برای حمل با پهپاد مناسب باشند و وزن آن‌ها حداکثر به ۲ کیلوگرم برسد.

پس از ثبت سفارش در فروشگاه اینترنتی، پهپادی که در مرکز فروشگاه مستقر است بلافاصله بارگیری می‌شود و به طرف یکی از ون‌های مرسدس بنزی می‌رود که به فناوری بسیار دقیقی برای فرود آوردن پهپاد مجهزند. این ون‌ها در مناطقی از پیش تعیین شده از شهر زوریخ توقف می‌کنند و پس از رسیدن پهپاد، راننده کالای مورد نظر را برمی‌دارد و آن را به دست مشتری می‌رساند. پهپاد هم به سمت فروشگاه برمی‌گردد.

جالب است که این فرایند در یک روز انجام می‌گیرد و کل زنجیره حمل و نقل، از مرحله سفارش گرفته تا رسیدن کالا به دست مشتری، زمان‌سنجی می‌شود تا کارآمدی آن در برابر روش‌های متعارف توزیع کالا سنجیده شود.

هدف پروژه این است که زمان حمل را پایین بیاورد و سطح خدمات را بالا ببرد و به فروشگاه‌های اینترنتی ارزش و اعتبار بیشتری بدهد، از سویی به مشتری هم احترام بیشتری گذاشته می‌شود و نیازهایش در زمان کمتری برآورده خواهند شد.

این پروژه هفت ساعت در روز و پنج روز در هفته اجرا شد و البته در طول اجرای آن، ایمنی حرف اول را می‌زد. پهپادها با سیستم با کنترل ترافیک هوایی کشور سوئیس هماهنگ و همچنین به یک سیستم پشتیبان مجهز بودند که در صورت بروز هرگونه مشکلی، به صورت خودکار کنترل پهپاد را در دست می‌گرفت.

پهپادهای Matternet M2 که در این پروژه به کار گرفته شدند، می‌توانند باری به وزن حداکثر ۲ کیلوگرم را تا مسافت ۲۰ کیلومتر حمل کنند. یکی دیگر از اهداف پروژه این بود که پهپادها با خودروهای ون به گونه‌ای هماهنگ بشوند که هیچکدام مجبور نباشند برای رسیدن به یکدیگر به مکانی از پیش تعیین شده بروند، در عوض، پهپادها باید بتوانند به مسیر معمول‌شان را ادامه بدهند تا به یک نقطه مناسب برای فرود برسند. این کار در موارد اضطراری به حمل کالاها سرعت می‌بخشد.