زمان مطالعه: ۲ دقیقه

همه کامیون ها و کشنده ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه‌ای داشته باشند تا هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این کامیون ها نروند.

به گزارش دانشنامه رسمی آسان پدیا به نقل از صدا و سیما، مهران قربانی اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راهها مصوب کرده است که برای کاهش تلفات حوادث جاده ای، همه کامیون ها و کشنده ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه‌ای داشته باشند تا هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این خودروها نروند که این امر در مورد خودروهای جدیدی که شماره گذاری می شوند، رعایت می شود؛ اما مشکل، تریلرهای قدیمی و شماره گذاری شده از قبل هستند.

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در امور ایمنی راهها افزود: این مشکل به خصوص در مورد تریلرهایی که در معادن و کارخانجات حاشیه شهرها است وجود دارد و به رغم مصوبه کمیسیون ایمنی راهها درمورد الزام این خودروها به نصب گارد، به دلیل مشکلات شماره گذاری تریلر این وسایل و نیاز به هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد، این موضوع با تاخیر روبه رو شده است.

نصب گارد بر روی کامیون های قدیمی

خستگی، عجله و حواس پرتی راننده سه عامل اصلی ۹۰ درصد تصادفات

دبیر مجمع جهانی راهها همچنین در خصوص علل بروز حوادث منجر به تلفات در جاده‌ها یادآور شد: اطلاعات ما نشان می دهد ۹۰ درصد تصادفات بر اثر سه عامل:

  1. خستگی راننده
  2. عجله و شتاب برای جبران تاخیر
  3. پرت شدن حواس راننده بدلیل مسایل حاشیه ای درون و برون کامیون به وقوع می پیوندد.

وی خاطرنشان کرد: حواس پرتی و نداشتن تمرکز راننده که بسیار مغفول مانده، عاملی مهم است که در ۶۳ درصد تصادفات دخیل است اما معمولا به آن توجه چندانی نمی شود.

نصب گارد بر روی کامیون های قدیمی

بعد از هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت برای راننده کامیون اجباری است

قربانی درباره خستگی راننده گفت: به رانندگان توصیه اکید داریم که در مسافت های زیر پانصد کیلومتر حتما بعد از هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند و در مسافت های بالای ۵۰۰ کیلومتر مانند محور تهران-مشهد، حتما در میانه راه استراحت کاملی را داشته باشند.

فرد کنار راننده در طول سفر به هیچ وجه نخوابد

وی افزود: آنچه بسیار مهم است این که فرد نشسته در کنار راننده نباید به هیچ وجه بخوابد چراکه این امر راننده را ناخودآگاه خسته و خواب آلود می کند و زمینه برای تصادفات وحشتناک جاده ای فراهم می شود.( در مورد عادات بد رانندگی بخوانید )