زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گرانی لاستیک عامل اصلی اعتصابات کامیون داران

جمعی از کامیون داران و رانندگان وسایط نقلیه سنگین در اعتراض به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی دیگر برای چندمین بار متوالی از پشت فرمان وسایط نقلیه خود پائین آمده و در مقابل شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه تجمع کردند.

آن ها همچنین خواستار افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده‌ها، نظارت بر کارمزد دریافتی شرکت‌های حمل و نقل، کاهش کمیسیون باربری و نوسازی ناوگان فرسوده هستند.

این در حالی است که در چند سال اخیر تجمعات مکرر رانندگان کامیون در اعتراض به مشکلاتی نظیر عدم افزایش کرایه ها، مشکلات بیمه ای، پرداخت مبالغی مازاد بر کمیسیون به شرکت های حمل ونقل و رانت خواری بین صاحبان کالا و شرکت های حمل ونقل و حمل بار شهرستان توسط رانندگان غیربومی صورت گرفته است.(در مورد اعتصابات کامیون داران بیشتر بدانید).

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری در مورد دلایل اعتصابات اینگونه توضیح داد که :

متاسفانه سرمایه اولیه و سرمایه درگردش این قشر وابستگی بالایی به ارز خارجی دارد. تقریبا ۸۰‌درصد قیمت کامیون ارزی است، چه ارز مستقیم برای خرید سی‌کی‌دی و چه ارزی که برای تامین کالای مصرفی و قطعات و تجهیزات مصرف می‌شود. در دوره بهره‌برداری نیز تامین قطعات یدکی، لاستیک و روغن وابسته به ارز است. وقتی قیمت ارز در بازار بیش از ۲۰۰ درصد رشد می‌کند و عده‌ای تامین کننده نیز قطعات و لاستیک را که با ارز ارزان تهیه کرده‌اند با توسل به احتکار و روش‌های ناجوانمردانه با قیمت گران عرضه می‌کنند، چاره کار بازنگری کرایه حمل کالا و مسافر است. اگر چه با این کار مشکل سرمایه در گردش حل نمی‌شود، ولی گامی به سوی جلو و حل مشکل خواهد بود همچنین از یک طرف جمع زیادی از رانندگان متقاضی قطعات یدکی و لاستیک و غیره هستند که این امر موجب گران‌تر شدن این لوازم می‌شود و از طرفی هم‌زمان آماده عرضه خدمت که باعث کاهش کرایه و سواستفاده واسطه‌ها و دلالان می‌شود و بنابراین بخشی از کرایه دریافتی از صاحبان کالا، به‌جای رفتن به جیب عرضه‌کننده خدمت حمل‌و‌نقل، نصیب واسطه‌ها می‌شود.

 

آسان بار-آسان پدیا_داوود کشاورزیان

او از نگرانی موجود در مورد رانندگان نیز گفت:

رانندگان جزو زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند. کاری سخت توام با عشق. اگر عشق به خدمت نبود، قطعا جمع زیادی به‌خاطر سختی کار تغییر شغل می‌دادند. عموم مردم و رانندگان به درآمد روزانه برای امرار معاش نیاز دارند. هر روزی که کار نکنند درآمدی برای جبران هزینه‌های روزافزون زندگی ندارند. بنابراین از روی ناچاری است که به اعتصاب متوسل می‌شوند و اگر به خواسته منطقی آنها توجه شود دلیل و انگیزه‌ای برای اعتصاب و دست از کار کشیدن وجود نخواهد داشت و این در حالیست که ​یکی  از رانندگان نیز در پیامی گفته است که تقریبا همه درآمد او و دیگر کامیون‌داران خرج نگهداری از کامیون می‌شود.(آیا کامیون داران چرخه حمل و نقل را ترک میکنند؟)

اما از سوی دیگر میتوان آنچه موجب تجمع اعتراض آمیز مجدد رانندگان شده است را عدم اجرای واقعی مصوبه افزایش ۲۵ درصدی قیمت بار از سوی برخی شرکت ها و صاحبان کالاها دانست. از دیگر سوی عدم افزایش واقعی قیمت بار موجب بروز اعتراضات گسترده ای از سوی کامیون داران شهرهای مختلف از جمله رانندگان ساوجی شد که تعداد آنان به بیش از ۱۰۰ نفر می رسد.

 

آسان بار-آسان پدیا-گرانی لاستیک عامل اصلی اعتصابات کامیون داران

 

در همین رابطه مدیرعامل انجمن کارفرمایان شرکت های حمل ونقل شهرستان ساوه اصلی ترین دلیل تجمع کامیون داران را گرانی لاستیک و لوازم یدکی وسایط نقلیه سنگین و نیز سختی کار، بیمه تامین اجتماعی و حوادث، و حقوق بازنشستگی دانست و گفت: رشد تورم و افزایش قیمت این اقلام، شرایط کار کردن برای رانندگان را سخت و طاقت فرسا کرده است.

ناصر ثانی خانی گفت: رانندگان وسایط نقلیه سنگین در دو جبهه می جنگند یکی تامین معیشت روزمره زندگی خود و خانواده و دیگری نگهداری از کامیون و وسیله نقلیه سنگین خود که متاسفانه قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن که مایحتاج روزانه رانندگان است به قدری افزایش داشته که برای رانندگان قابل تحمل نیست.

او افزایش چند برابری قیمت لاستیک و لوازم یدکی و نیز پرداخت اقساط ماهیانه به کمپانی های تولید کننده کامیون را موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان دانست و افزود: درآمد پایین و افزایش هزینه هیچ توجیه اقتصادی برای ادامه کار توسط رانندگان باقی نمی گذارد.

 

آسان بار-آسان پدیا-گرانی لاستیک عامل اصلی اعتصابات کامیون داران

 

ثانی خانی تصریح کرد: نیازی به اعتصاب وجود ندارد چرا که اصلا قدرت کار کردن از رانندگان سلب شده و آنها توان کار کردن و حمل بار با این اوضاع را ندارند. به نظر بنده نباید گفت اعتصاب شده است بلکه باید گفت توان ادامه فعالیت از رانندگان گرفته شده است.

او در ادامه توضیح داد: برخی لاستیک هایی که الان در بازار عرضه می شود تاریخ ۲۰۱۷ بر روی آن زده شده است و در زمان تولید این لاستیک دلار کمتر از چهار هزار تومان بود در حالی که هم اکنون این لاستیک با دلار ۱۵ هزار تومانی به رانندگان فروخته می شود و نظارتی هم وجود ندارد.

او به مشکل دیگری که رانندگان ساوجی همچنان با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره کرد و گفت: نسبت به قطع دست واسطه ها و دلالان که خواسته رانندگان در اعتصاب گذشته بود نیز متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

ثانی خانی تاکید کرد: مشکلات متعدد کامیون داران و نیز دلالی در بخش بار و فعالیت واسطه ها موجب شده است که بالغ بر ۸۰ درصد کامیون داران ساوجی امروز دست از کار بکشند.

 

آسان بار-آسان پدیا-گرانی لاستیک عامل اصلی اعتصابات کامیون داران

 

 

با گذشت چهار ماه از آخرین اعتراض و تجمع رانندگان حمل و نقل جاده ای در خصوص مشکلات و معضلات و مطالبات خود متاسفانه تاکنون نه تنها مشکلات رفع نشده بلکه امروزه با کمبود و گرانی بیش از حد و غیرقابل قبول لاستیک، لوازم یدکی، روغن و … روبرو شده ایم که تاب و توان رانندگان و مالکان را برای ارائه خدمات به مردم گرفته است و توقف کار این ناوگان از اراده رانندگان و مالکان خارج شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ساوه ابراهیم راهداری نیز در این باره گفت: رسیدگی به مشکل گرانی لاستیک، لوازم یدکی و قطعات از جمله مطالبات رانندگان است که پیگیر حل مشکلات و خواسته های آنان هستیم.