زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کمپانی کنورث به تازگی از جدیدترین نوآوری سبزش رونمایی کرده است. کشنده سنگین ZECT (یا   Zero Emissions Cargo Transport) با سوخت هیدروژن در کنار نیروی برق یک باتری کار می‌کند و با بار کامل می‌تواند حدود ۱۶۰ کیلومتر راه بپیماید، البته کمپانی کنورث در نظر دارد در آینده با افزایش دادن ظرفیت مخزن هیدروژن، این مسافت را افزایش دهد.

 

این کشنده هیچ گونه آلایندگی تولید نمی‌کند و فقط هنگامی که سوخت هیدروژنی در حال شارژ کردن باتری‌ها است مقدار کمی بخار آب تولید می‌شود که آن هم آلاینده نیست. به جز صدای فن‌های خنک کننده و کمپرسور باد نیز هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد. این کشنده برای استفاده در مناطق شهری به ویژه در مناطقی که کیفیت هوا اهمیت زیادی دارد، بسیار مناسب است. گفتنی است کنورث ZECT در اواخر ماه مارس توسط شرکت TTSI که در زمینه تخلیه و بارگیری بنادر فعالیت می‌کند، در بنادر لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ به کار گرفته خواهد شد.

 

 

 

کنورث ZECT
کشنده سنگین کنورث ZECT

 

 

برایان لیندگرن می‌گوید: «ما چهار تا شش هفته دیگر آزمایش خواهیم کرد سپس کشنده را به لس‌آنجلس خواهیم برد. امیدواریم ZECT تا آن زمان به اندازه کافی آماده شده باشد که در بتواند در دنیای واقعی بارگیری کرده و آن را حمل کند.»

سرمایه‌گذاری برای ارتقاء و توسعه کشنده کنورث ZECT را چند موسسه تأمین کرده‌اند که در زمینه کاهش مصرف انرژی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند( برای مطالعه مقاله نیسان و تولید صفحات خورشیدی کلیک کنید)  . مرکز حمل و نقل و محیط‌زیست نیز از کمپانی کنورث دعوت کرده است تا این پروژه را کامل کند. شرکت‌های BAE Systems (تولید کننده اتوبوس‌های هیبریدی) و Ballard Power Systems (تولید کننده سلول‌ سوخت هیدروژنی)  نیز در زمینه تولید پیشرانه این کشنده مشارکت داشته‌اند.

 

کنورث ZECT
کشنده سنگین کنورث ZECT

البته پیشرانه‌ای که روی کشنده کنورث ZECT نصب شده برای انجام عملیات در مسافت‌های کوتاه ساخته شده است و می‌تواند در باراندازها بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر راه بپیماید، به همین خاطر، باک هیدروژن آن نسبتاً کوچک است و باتری‌ها هم فقط می‌توانند آن را به سرعت ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. البته به گفته کارشناسان کمپانی سازنده، این کشنده می‌تواند با سرعت بیشتری نیز حرکت کند ولی سرعت آن در مرحله آزمایشی تا حدودی محدود شده است. پیشرانه نیز حدود ۵۶۵ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند ولی در مرحله آزمایشی از توان موتور کاسته شده و به ۴۰۲  اسب‌بخار رسیده است.

 

 

سیستم سوخت هیدروژنی حدود ۱۱۳ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند ولی برای پیش بردن یک کشنده ۸۰۰۰۰ پوندی با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت، به نیرویی حدود ۱۶۷ اسب‌بخار نیاز است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کشنده کنورث ZECT  برای حرکت در بزرگراه ساخته نشده است. البته این به هیچ عنوان بدان معنا نیست که عملکرد پایین است.

پیشرانه این کشنده توسط شش باک هیدروژن فشرده تغذیه می‌شود که هر کدام حاوی ۵ کیلوگرم هیدروژن فشرده هستند. آن طور که کارشناسان کمپانی سازنده می‌گویند، هر یک کیلوگرم هیدورژن معادل یک کیلوگرم گازوئیل انرژی تولید می‌کند، دامنه پیمایش این کشنده نیز به خاطر محدود بودن ظرفیت هیدروژن محدود شده است، نیروی باتری نیز فقط می‌تواند کشنده را حدود ۱۱۲ کیلومتر به جلو ببرد.

سیستم پیشرانه از هیدروژن برای تولید برق و شارژ کردن باتری استفاده می‌کند. در این مرحله سلول سوخت هیدروژنی وارد عمل شده و نیروی مورد نیاز برای شارژ کردن باتری را تأمین می‌کند. البته سلول سوختی به صورت تمام وقت کار نمی‌کند و وقتی هیدورژن تمام شود، کشنده دیگر قادر به شارژ کردن باتری نخواهد بود.

 

آلایندگی صفر یا نزدیک به صفر

کشنده کنورث ZECT اسم این بازی را آلایندگی صفر گذاشته است. یک باتری الکتریکی که توسط سوخت طبیعی شارژ می‌شود، می‌تواند شما را به آلایندگی صفر نزدیک کند ولی هدف نهایی این نیست.

برایان لیندگرن می‌گوید: «تنها راه رسیدن به آلایندگی صفر استفاده از باتری و سلول سوخت هیدروژنی است. از نظر ما استفاده از باتری الکتریکی برای کامیون‌های سنگین با چالش‌هایی روبروست. باتری‌ها سنگین و گران‌قیمت هستند و شارژ کردن آن‌ها زمان‌بر و وقتگیر است. البته کنورث ZECT نسبتی مناسب بین ظرفیت باتری، وزن و زمان شارژ آن را وعده می‌دهد. هزینه کل سیستم نیز معقولانه به نظر می‌رسد. در مجموع می‌توان گفت این کشنده با نیاز صنعت حمل و نقل به یک کشنده توانمند مطابقت دارد.»

 

کنورث ZECT
کشنده سنگین کنورث ZECT

خوشبختانه کارشناسان فرصت این را به دست آورده‌اند که با کنورث ZECT رانندگی کنند. این کشنده کاملاً بی‌صداست و به جز صدای فن‌های خنک کننده، کمپرسورهای باد و چند پمپ صدایی به گوش نمی‌رسد. البته تعویض دنده نیز صدایی جزئی دارد. گشتاور هنگام شروع حرکت مناسب است. کشنده مورد آزمایش باری به وزن ۳۶۰۰۰ کیلوگرم را حمل می‌کرد و در شروع حرکت این وزن بسیار سبک‌تر احساس می‌شد. وقتی چنان گشتاور بالایی در اختیارتان باشد، به هیچ عنوان وزن بالای بار را احساس نخواهید کرد. در واقع می‌توان گفت به جز صدای بسیار کم موتور و گشتاور بسیار بالای آن، هیچ تفاوت اساسی بین این کشنده و یک کشنده دیزلی ۵۰۰ اسب‌بخاری وجود ندارد.

گیربکس کشنده کنورث ZECT، یک گیربکس ۱۸ سرعته دو وضعیته Eaton است که تعویض دنده‌هایی نرم و بجا دارد. وقتی این کشنده به صورت رسمی در ماه مارس شروع به کار کند بسیاری از منتقدان را سرجای‌شان خواهد نشاند و لبخند به چهره رانندگان خواهد آورد. به طور قطع، رانندگان انتظار چنین عملکرد بالایی را از یک کشنده برقی ندارند.