زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کامیون به فرانسوی (Camion )یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به‌صورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیش‌تر برای حمل کالا و مواد سنگین استفاده می‌شود و به‌ عنوان ماشین آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شود. کامیون‌ها ظرفیت حمل ۶۶ تن بار یا بیشتر را دارند.

ملاک‌های دسته بندی انواع کامیون

کامیون‌ها trucks یا تریلی/کشنده‌ها از ماشین‌آلات سنگین به حساب می‌آیند که کار عمده حمل و نقل و جابه جایی را به عهده آن‌هاست. کامیون‌ها برطبق قدرت، نوع چرخ، حجم میزان بار قابل حمل، روش‌‍‌های تخیله بار و… تقسیم بندی می‌شوند. در اصل اسم انواع کامیون هم براساس همین معیارها انتخاب می‌شود.

گیف موشن راننده

روش دسته بندی انواع ماشین سنگین

برای دسته بندی انواع ماشین‌های سنگین معیارهای زیادی وجود دارد که می‌شود برطبق این فاکتورها دسته بندی انواع کامیون کمپرسی را انجام داد. یکی از این طبقه‌بندی‌های مهم عبارت است از:

  • از لحاظ تراکتور و مخزن: تمام تریلر، نیمه تریلر و شاسی یکپارچه
  • از لحاظ الگوهای تخلیه بار: تخلیه از زیر، تخلیه از عقب، تخلیه از جلو، تخلیه از پهلو
  • از لحاظ بهره‌برداری از شبکه راه‌ها: خارج جاده‌ای، جاده‌ای
  • از لحاظ نوع چرخ‌ها: چرخ زنجیری، چرخ لاستیکی
  • از لحاظ ظرفیت انواع کامیون‌ها: ظرفیت حجمی (به مترمکعب)، خط تراز آب، ظرفیت وزنی (به تن)، ظرفیت کوت شده (انباشت شده)

انواع کامیون در ایران شامل انواع کامیون کمپرسی و همین طور انواع مختلفی از کامیون‌های باری مخزنی می‌شود که هر یک با توجه به معیارهای گفته شده کارکرد متنوعی دارند که در ادامه به توصیف هر کدام از این عناوین می‌پردازیم. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد ما در این مطلب می‌خواهیم انواع کامیون و سایر ماشین‌های باربری را به شما معرفی کنیم. اگر علافمند به این حوضه می باشید پیشنهاد میکنیم مقاله ” تاریخچه بنز ” را نیز مطالعه نمایید.

خاور یا کامیونت

آشنایی با انواع خاور یا کامیونت

کامیون‌های کوچک باری که اغلب برای بارهایی به میانگین وزن ۳ تا ۶ تن در صنعت حمل و نقل و بارنامه سراسری استفاده می‌شوند. خاورها دارای انواع بسیار گوناگونی هستند که شامل کامیون‌های باری مخزنی، هیوندا، مسقف و روباز، ایسوزو، ۹۱۱ و.. اشاره داشت. این دسته از کامیونت‌ها اغلب نیازمند گواهینامه پایه دو هستند.

خودروی ون مخصوص باربری

دارای یک اتاق راننده و یک اتاق بار با دو محفظه جداگانه است که بر روی یک شاسی بنا شده است. مجموعه وزن کابین و ظرفیت حمل بار هم از ۳.۵ تن تا ۵ تن متغیر است و مخصوص حمل بار است.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

لوری

اتاق بار و اتاق راننده به صورت دو محفظه جداگانه بر روی یک شاسی سوار است و در کل وزنی برابر با ظرفیت حمل بار ۵ تا ۶ تنی دارد که یک نوع وسیله نقلیه موتوری به حساب می‌آید.

کامیون تک محور

کامیون تک محور از انواع کامیون

این کامیون‌ها در بخش انتهای خود تنها یک محور دارند. آن‌ها توانایی حمل بار تا ظرفیت ۱۰ تن را هم دارا هستند. نام‌های دیگر کامیون تک محور عبارت است از کامیون ۶ چرخ، کامیون تک، کامیون ۱۰ تنی. طول اتاق کامیون تک هم عبارت است از ۵.۷ متر تا ۶ متر.

کامیون جفت محور

کامیون جفت محور از انواع کامیون

در قسمت انتهایی خود دارای دو محورند که به کامیون جفت هم شهرت دارند. ظرفیت حمل بار این کامیون‌ها تا ۱۵ تن هم به حساب می‌آید. طول فضای بار اغلب حدود ۷ متر است و نام‌های دیگر این کامیون عبارت است از کامیون ۱۰ چرخ، کامیون جفت، کامیون ۱۵ تنی.

بوژی

بوژی از انواع کامیون در ایران

بوژی یا هزار چرخ در واقع ارابه‌های واگنی دارای محورهای مناسبی هستند که برای حمل و نقل‌های فوق سنگین برای کاهش بار بر روی جاده، راه‌آهن و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله ” بوژی چیست؟ ” را مطالعه نمایید. همجنین برای آشنایی با قدرتمند ترین بوژی کش ها میتوانید مقاله ” قدرتمندترین و بزرگترین بوژی کش دنیا ” را مطالعه نمایید.

کامیون اطاق‌دار

کامیون اطاق‌دار از انواع کامیون

کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد.

کامیون لبه‌دار

کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن ازکف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد.

کامیون تیغه‌دار

کامیون تیغه دار از انواع کامیون

کامیونی که قسمت بار آن به وسیله تیغه‌ای طولی به دونیمه مساوی تقسیم شده باشد.

کامیون کفی

کامیونی که قسمت بار آن دیواره نداشته باشد. این نوع کامیون در بیشتر موارد برای حمل دستگاه‌های راهسازی و خودروهای سنگین استفاده می‌شود

کامیون سقف‌دار (مسقف)

کامیونی که قسمت بارآن به صورت محفظه سرپوشیده ساخته شده‌است.

کامیون یخچال‌دار

کامیون یخچال‌دار از انواع کامیون

کامیون سقف داری که قسمت بار آن دارای تجهیزات سردکننده باشد.

کامیون تانکر (باری مخزنی)

کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته وبرای حمل انواع مایعات ساخته شده‌است.

کامیون بونکر

کامیون بونکر

کامیونی که قسمت بارآن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع جامدات شکل‌پذیر (فله) مانند سیمان که در ساخت بتون کاربرد دارد ساخته‌شده است.

کامیون مخلوط‌‌‌ کن (میکسر)

کامیون مخلوط‌‌‌ کن (میکسر)

کامیونی که قسمت بار آن به‌ صورت مخزن بسته و دارای دستگاه مخلوط‌کن باشد. این نوع کامیون برای مخلوط و میکس کردن مواد تشکیل‌دهنده بتون و حمل آن به محل مصرف استفاده می‌شود. این کامیون دارای یک مخزن گردان است تا بتون تا رسیدن به مقصد سفت و خشک نشود.

کامیون کمپرسی

کامیون اتاق‌داری که تخلیه بار آن به‌وسیله دستگاه کمپرس انجام می‌شود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

کشنده

وسیله نقلیه ایست که یدک یا نیمه یدک را به دنبال خود کشیده و به حرکت درمی‌آورد. از کامیون‌های کشنده برای حمل انواع کانتینر، کفی، کانکس و غیره استفاده می‌شود. (برای مطالعه مقاله انواع کشنده های گازسوز کلیک کنید)

وانت بار

آشنایی با انواع وانت بار

جز کامیون‌ها نیست اما به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده صنعت حمل و نقل بایستی تا در فهرست انواع کامیون ما قرار بگیرد. وانت بارها به دلیل کوچک بودن و محیط کافی برای نقل و انتقال انواع بار درون شهری بیشتر مورد استفاده بخش‌های جزئی صنعت و حمل و نقل شهری هستند.

وانت نیسان

این نوع وانت با شاسی قوی‌تر توانایی حمل دو تن بار را دارد. پس برای حمل و نقل‌های با وزن بیشتر، از این ماشین مخصوصاً نوع زامیاد نیسان استفاده می‌شود.

“و در آخر یادتان نرود که راننده یک قهرمان است”

برخی از سوالات متداول

معیار اسم انواع کامیون چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

برای انتخاب نام مناسب و دسته‌بندی وسایل نقلیه سنگین باید فاکتورهای متعددی نظیر قدرت، نوع چرخ، حجم میزان بار قابل حمل، روش‌‍‌های تخلیه بار را در نظر گرفت و بعد نام‌گذاری را انجام داد.

انواع کامیون در ایران برای حمل بار و استفاده در صنعت حمل و نقل کدام است و بیشترین استفاده در صنعت حمل و نقل از کدام نوع کامیون است؟

در ایران از همه نوع کامیون و کامیونت در صنعت حمل و نقل استفاده می‌شود که شاید معروف‌ترین برندهایی کامیون در ایران عبارتند از مک، مایلر، اسکانیا، ایویکو و…

تفاوت بین کامیون تک محور و جفت در چیست؟

کامیون‌های دو محور یا جفت در قسمت انتهایی خود دارای دو محور هستند و این در حالی است که کامیون‌های تک یک محور دارند. کامیون‌های دو محوره توانایی حمل بار با ظرفیت بیشتری دارند و کامیون‌های تک محور ظرفیت کمتری برای حمل بار به نسبت کامیون جفت دارد.