آنطور که به تازگی اعلام شده است کمپانی ولوو تراکس قرار است به زودی کشندههای سنگینی روانه بازار کند که با گاز مایع طبیعی (LNG) یا بیوگاز کار میکنند و با استاندارد آلایندگی یورو ۶ مطابقت دارند.
این کشندههای گازسوز از عملکرد، توان و مصرف سوختی مشابه با مدلهای دیزلی ولوو برخوردار خواهند بود. علاوه بر این، بسته به نوع سوختی که مصرف میکنند، میزان تولید گاز آلاینده CO2 آنها بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد از مدلهای مشابه دیزلی کمتر است.
کشندههای جدید ولوو FH LNG و ولوو FM LNG با توانهای ۴۲۰ یا ۴۶۰ اسببخار تولید خواهند شد و میتوانند در مسافتهای طولانی به حمل بارهای سنگین بپردازند.
به جای استفاده از پیشرانه سیکل اتو (Otto) که استفاده از آن در وسایل نقلیه گازسوز متداول است، کشندههای ولوو FH LNG و ولوو FM LNG از پیشرانههای گازسوزی استفاده میکنند که به تکنولوژی سیکل دیزل مجهز است. این بدان معناست که این پیشرانهها میتوانند از توان و عملکردی مشابه همتایان دیزلیشان برخوردار باشند. پیشرانه ۴۶۰ اسببخاری قادر است حداکثر ۲۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند، در حالی که نسخه ۴۲۰ اسببخاری ۲۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار راننده قرار میدهد. این میزان از نیرو و گشتاور دقیقاً با نیرو و گشتاور پیشرانههای دیزلی مشابه است ولی میزان مصرف سوخت بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کمتر از مصرف پیشرانههای گازسوز معمولی است.
سوخت مصرفی این کشندههای گازسوز ولوو ، گاز طبیعی به شکل LNG یا بیوگاز است که به اسم bio-LNG نیز شناخته میشود. هر دو سوخت حاوی متان هستند و میزان تولید گازهای آلاینده، اگر بیوگاز مورد استفاده قرار گیرد ۱۰۰% و چنانچه از گاز طبیعی استفاده شود ۲۰% کاهش پیدا میکند. (برای مطالعه مقاله انواع کشنده ها و کامیون ها کلیک کنید)
افزایش بُرد کشندههای گازسوز ولوو
باک آنها با گاز LNG با فشار ۴ تا ۱۰ بار و در دمای بین ۱۴۰- تا ۱۲۵- پر میشود و بزرگترین باکی که بر روی این کشندهها نصب میشود میتواند گاز کافی برای پیمودن مسافتی برابر با ۱۰۰۰ کیلومتر را در خودش ذخیره کند. جالب است بدانید پر کردن باک از گاز طبیعی به اندازه پر کردن یک باک از گازوئیل زمان میبرد و به زمان بیشتری احتیاج نیست.
البته در لحظه پاشش سوخت به داخل سیلندر و به منظور شروع احتراق گاز، مقدار بسیار کمی گازوئیل به درون آن تزریق میشود و اگر بخواهیم به هدف کاهش صد درصدی گاز CO2 دست پیدا کنیم، باید به جای استفاده این مقدار اندک از گازوئیل، از ترکیب روغن گیاهی هیدروژنه یا HVO با bio-LNG استفاده کرد. (برای مطالعه مقاله جدیدترین کامیون برقی ولوو کلیک کنید)
در حال حاضر، کمپانی ولوو تراکس در حال مشارکت با تأمین کنندگان گاز است تا زیرساختهای لازم برای عرضه LNG در اروپا توسعه پیدا کند. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نیز از برنامه توسعه شبکههای زیرساختی استقبال و حمایت کردهاند.
فروش کشندههای گازسوز ولوو FM LNG و ولوو FH LNG در اروپا از بهار سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.