زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تاریخچه تاسیس شرکت بنز

کامیون بنز مدل ۲۶۲۴ از سری L (ال) مدت مدیدی است که در ایران تولید و عرضه می‌گردد. این کامیون در بین مردم به اسم “خاور” مشهور شده است. البته در بین فعالان صنعت حمل و نقل این ماشین سنگین بنز و به اسم بنز مایلر شناخته می‌شود. تاریخچه بنز می‌گوید که این ماشین برای نخستین بار اواخر قرن نوزدهم میلادی بود که در کشور آلمان به تولید انبوه رسید و بعد از آن‌که استقبال داخلی فراوانی از این ماشین سنگین بنز به عمل آمد، به صادرات بین‌المللی رسید.

شرکت بنزِ آلمان از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در زمینه طراحی و ساخت انواع ماشین‌های سنگین برای حمل‌ونقل اعم از اتوبوس، کامیون و همچنین خودروهای سبک است که بیش از یک قرن و نیم از تولید اولین خودرو این شرکت می‌گذرد.

یکی از کشورهایی که در آن کامیون بنز مایلر اهمیت فراوانی پیدا کرد ایران بود. این محبوبیت منجر به این شد که ایران خودرو دیزل که در سال‌های دور با عنوان خاور فعالیت می‌کرد، تولید کامیون بنز مایلر را در سال ۱۳۳۸ کلید بزند. تعمیرات راحت و آسان و دسترسی کامل به لوازم یدکی این محصول منجر به ادامه‌دار شدن محبوبیت مایلر بنز تا به امروز در ایران شده است.

کامیون بنز مایلر

از آن جایی که آلمان به دنبال این بود که به کمک کمپانی بنز بتواند در اواخر قرن نوزده به انواع و اقسام ویژه‌ای از وسایل حمل و نقل جاده‌ای دست پیدا کند، خودرو بنز مایلر این رؤیا آلمان را تحقق می‌بخشید. توان کششی این محصول چیزی حدود ۷.۴ تا ۱۸ تن بود که یک انقلاب در صنعت حمل و نقل به حساب می‌آمد.

شرکت بنز در کشور آلمان در سال ۱۳۰۵ توسط کارل بنز و گاتلیب دالیمر بنیان‌گذاری شد. بنیان‌گذاران این شرکت همچون شرکت اسکانیا در آن زمان توانستند خودرو طراحی‌شده‌ای را که از چند سال قبل روی آن کار کرده بودند را روانه بازار کنند. تاکنون محصولات تولیدی این شرکت جزء پر طرفدارترین محصولات تولیدی در شرکت‌های خودرو سازی جهان بوده است. این شرکت با گذر زمان و ارائه طرح‌های بیشتر، رفته رفته گسترش یافت و امروزه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید خودرو در سراسر جهان است.

اولین سری محصولات مرسدس بنز با عنوان مایلر با استقبال بسیار گسترده‌ای رو به رو شد که مسیر را برای ادامه کار در این زمینه هموار کرد. تولید بنز مایلر از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۵ آن‌قدر پر رونق بود که آلمان به برترین صنعت تولید خودرو سنگین مشهور شده بود. اولین سری از انواع کامیون بنز تحت عنوان «سری ال» در آلمان وارد جریان صادرات بین‌المللی شد.

گیف موشن راننده

این سری ال خیلی سریع به کمک ارسال بار از طریق بارنامه سراسری در ایران و آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش پیدا کرد و به همین خاطر شرکت ایران خودرو دو مدل از انواع کامیون بنز یعنی ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ که به عنوان مایلر شناخته می‌شد را تحت لیسانس مرسدس بنز تولید نمود. در این زمان چون ایران خودرو با نام خاور فعالیت می‌کرد، باعث شد که کامیون‌های بنز در ایران با نام خاور مشهور شود.

بنز مایلر چیست و چرا محبوب است؟

برای این‌ که بدانیم مایلر چیست باید بگوییم که بنز سری ال ۲۶۲۴ که با تکنولوژی قرن بیستی ساخته شد استاندارد بسیار پایینی از نظر محیط زیستی دارد (یورو۲) و تنها به دلیل اینکه لوازم یدکی آن به راحتی در بازار وجود دارد، طرفدار زیادی برای خودش جمع و جور کرده است. همچنین تسلط تعمیرکاران به روی مایلر باعث شده که محبوبیت این ماشین سنگین بنز چند برابر شود.

انواع بنز مایلر

 

مشخصات مهم بنز مایلر

برای بررسی این مدل از کامیون‌های بنز ۲۶۲۴ خوب است که مشخصات فنی را بادقت مورد بررسی قرار دهیم. مشخصات فنی کمک می‌کند تا بتوانیم قدرت این مایلر قدیمی و شناخته‌شده کمپانی بنز را که از اواخر قرن نوزدهم میلادی تاکنون یکی از معروف‌ترین و شناخنه‌شده‌ترین خودروهای سنگین به حساب می‌آید، را با سایر تولیدات در زمینه خودروسازی سنگین مقایسه کنیم و در نتیجه شناخت بیشتری نسبت به مزایای هریک داشته باشیم؛ این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • موتور: کامیون مایلر مدل OM355 با قدرتی برابر با ۶/۲۲۲ اسب بخار و همین طور ۲ هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه. حداکثر گشتاور موتور ۸۲۰ نیوتن متر، به همراه ۶ سیلندر با آرایش خطی، حجم سیلندرها ۱۱.۵۸۰.۰۰۰ سی سی با نسبت تراکم ۱۷ روی ۱ است. محیط از استاندارد زیست محیطی یورو ۲ برخوردار است.
  • گیربکس: مدل ۱۵۱ – ۱۶S ZF از نوع سنکرونیزه دستی است و دارای دنده‌های بنز مایلر ۲+۱۶ عدد است
  • کلاچ: مدل GF380تک صفحه‌ای
  • محورها و فرمان: محور جلو به شکل تیری ثابت و صلب با مقطع I شکل است و محور عقب هم متحرک و به همراه چرخ دنده کاهنده‌ای است. نسبت تبدیل اکسل عقبی معادل ۵.۹۲ و فرمان هیدرولیکی قابل تنظیم هم دارد.
  • سیستم تعلیق: تعلیق عقب از راه فنر تخت، تعلیق محور جلو از طریق کمک فنر تخت و هیدرولیکی تلسکوپی انجام می‌شود.
  • سیستم برق: دو عدد باتری ۱۲ ولت با امپر ۱۲۰ ساعت. دینام ماشین ۲۸ ولت و ۳۵ آمپر است و استارت آن هم ۲۴ ولت و ۵/۴ کیلووات است. برق مصرفی هم ۲۴ ولت تخمین زده شده است.
  • سایز و ابعاد چرخ‌ها: رینگ ۲۴-۵۰/۸ و تایر ۲۴-۰۰/۱۲
  • مخزن سوخت: مخزنی باظرفیت ۲۰۰ لیتر گازوئیل
  • سیستم ترمز مایلر: سیستم پنوماتیک دومداره مستقل به همراه تقویت کننده دارای ABS در کنار ترمزهای کاسه‌ای جلو و عقب
  • امکانات و تجهیزات اتاق: کمربند ایمنی، بخاری و سیستم گرمایشی ، آینه‌های خارجی و داخلی، رادیو، آفتاب‌گیر و پخش کاست خور.
  • وزن کامیون: ۸ هزار ۹۲۰ کیلوگرم و با بار مجاز محور جلو و عقب که عبارت است از ۷ هزار ۱۳۰۰۰ ×۲ کیلوگرم با وزن ناخالص مجاز: ۲۶ هزار کیلوگرم.
  • ویژگی‌های حرکتی: حداکثر شیبی که برای بالارفتن مایلرها در نظر گرفته شده است، شیب ۳۵ درصد است که باید با سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت طی شود. حداکثر سرعت مجاز هم برای این کامیون بنز توسط راهنمایی و رانندگی با تابلوهای جاده‌ای وضع شده است.
  • آپشن‌های استاندارد (تجهیزات): گاردهای عقب و جلو ریلی، سیستم بخاری و کولر، جک مخصوص بالابر، شیلنگ باد، قفل عرضی دیفرانسیل، زاپاس بند، جعبه کمک‌های اولیه، مثلث احتیاط، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار

کاربر گرامی در صورتی که علاقمند هستید برای تسهیل روند کاری خود با سیستم بارنامه بطور دقیق آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مقاله ” بارنامه هوشمند چیست ” را مطالعه نمایید . 

فروش چشم‌گیر کامیون بنز مایلر در عربستان و آفریقا

بنز مایلر

در سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۷۴ خط تولید شرکت بنز  پیشرفت فوق‌العاده‌ای در زمینه طراحی و تولید کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین داشت. در این سال‌ها کامیون های سری اِل شرکت بنز که در ایران به بنزمایلر معروف شدند؛ بسیار فروش رفتند… به طوری که با تولید این خودروهای باری خط حمل‌ونقل جهانی پیشرفت چشمگیری داشت. در آن زمان کشورهای عربستان و آفریقا بزرگ‌ترین خریداران کامیون‌های شرکت بنز بوده‌اند. اولین کامیون شرکت بنز برای مصارف داخلی آلمان ساخته و به کار گرفته شد اما با وجود کاربردهای مثبت این خودرو کماکان مرسدس مایلر صادرات موفقی داشته و خط تولید آن روز به روز پیشرفت کرده است.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

چرا کامیون بنز مایلر همچنان در ایران محبوبیت خود را حفظ کرده است؟

کمپرسی بنز در حالی بین رقبای تازه‌وارد چینی و کره‌ای دیده می‌شود که طبق اعلام مدیر عامل اتفاقاً سال گذشته فروش خوبی را هم تجربه کرده است.  سهولت درپیدا کردن لوازم یدکی کامیون بنز، این ماشین محبوب ایرانیان را به یک همسفر قدیمی در جاده ها تبدیل کرده است.

کامیون مرسدس بنز آکتروس

کامیون مرسدس بنز آکتروس

مرسدس بنز آکتروس ( به انگلیسی : Mercedes Benz Actros ) یک کامیون سنگین ساخت شرکت دایملر تراکس آلمان است که از ۱۳۷۴ تولید آن آغاز شده است. تاکنون ۴ نسل مختلف از آکتروس تولید شده اند. این کامیون جهت حمل بارهای سنگین، حمل بار برای مسافت های طولانی ، بارنامه حمل مرکب و همچنین مقاصد عمرانی و ساخت و ساز استفاده می شود. نسل ها و فیس لیفت های مختلف آکتروس با کد MP x (حرف x نشان از نسل کامیون) نشان داده می شوند.

برای آشنایی بیشتر با سامانه بارنامه الکترونیکی میتوانید مقاله ” بارنامه الکترونیکی ” را مطالعه نمایید تا با این سیتم یکپارچه و کارآمد آشنا شوید.

برخی از سوالات متداول

آیا کامیون‌های مایلر برای محیط زیست مناسب است؟

کامیون‌های مایلر به دلیل این که تحت لیسانس یورو ۲ اروپا هستند، برای محیط زیست مناسب نیستند.

مایلرها در ایران چند نوع داشتند؟

کمپانی خاور، دو مدل از انواع کامیون بنز یعنی ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ که به عنوان مایلر شناخته می‌شد را تحت لیسانس مرسدس بنز تولید نمود.

مایلر معروف مرسدس بنز کدام نوع اصلی است؟

بنز سری ال ۲۶۲۴ که با تکنولوژی قرن بیستی که بهترین برند کامیون‌های سنگین برای حمل و نقل سنگین جاده‌ای به حساب می‌آمد.