زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تریلی کمرشکن از انواع ماشین های باربری فوق سنگین محسوب می شود که معمولا کمتر در جاده ها و مسیرهای معمولی می توانیم آن را ببینیم. این تریلی ها بر اساس وزن باری که منتقل می کنند به انواع مختلف تقسیم می شوند و ختی توانایی حمل بار تراقیکی را دارند. در ادامه قصد داریم بدانیم تریلی کمرشکن چیست و حمل بار با تریلی کمرشکن چه ویژگی هایی دارد؟ با ما همراه باشید.

تریلی کمرشکن چیست؟

حمل و نقل و انتقال بار از مهمترین پایه های اقتصاد محسوب می شود. بنابراین تمامی اسباب و وسایل حمل و نقل و انتقال بار را می توان از مهمترین ابزارهای اقتصادی در تمام دنیا دانست. در واقع اقتصاد زمانی به درستی مدیریت می شود که سامانه حمل و نقل و انتقال بار به درستی جریان داشته باشد.

حمل بار از چهار مسیر حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی امکان پذیر است. حال بسته به این که حمل بار از کدام مسیر باشد، لوازم و وسایل حمل و نقل متفاوت است. نکته مهمی که باید بدانید این است که مسیر زمینی به سبب ارازن و در دسترس بودن بیشترین تنوع ماشین آلات را دارد. به عبارت ساده تر انتخاب وسیله حمل و نقلی بر اساس نوع بار، مسیر و هزینه انجام شده می تواند کاملا متنوع باشد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

یکی از انواع این وسایل را تریلی کمرشکن می دانند. تریلی کمرشکن از دو بخش تراکتور و تریلی تشکیل شده است. بخش جلویی که شامل کابین راننده و اتصالات اصلی است را تراکتور و بخش پشتی که بار بر روی آن قرار می گیرد را تریلی می گویند. ویژگی ممتاز تریلی کمرشکن حرکت هر چهار چرخ قسمت جلویی ( تراکتور ) است. به عبارت ساده تر قسمت کابین و جلویی تریلی کمرشکن امکان حرکتی بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع وسایل نقلیه دارد.

آشنایی با تریلی کمرشکن

راننده به واسطه حرکت مجزا هر چهار چرخ این قابلیت را دارد که در موقعیت های مختلف تریلی کمرشکن را براند. از این رو در معادن، مسیر های صعب العبور و … معمولا برای انتقال بار از انواع کمرشکن ها استفاده می شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این تریلی ها معمولا در اندازه بسیار بزرگ و فوق سنگین طراحی و تولید شده اند. از این رو کاملا طبیعی است که سرعت کمتری داشته باشند. بنابراین چه از نظر عقلی و چه از نظر قانونی منطقی نیست که شما این نوع تریلی ها را در جاده های عادی و معمولی ببینید. همچنین گفته شد این تریلی ها معمولا در مناطق صعب العبور مانند معادن و برای حمل بارهای فوق سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس فاکتورهای مختلف تریلی کمرشکن انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی انواع این تریلی ها خواهیم پرداخت. در صورتی که علاقمند هستید با سایر کامیون ها آشنا شوید می توانید مقاله ” آشنایی با انواع کامیون، تریلی و کمپرسی ” را مطالعه نمایید.

انواع تریلی کمرشکن

همانطور که گفته شد تریلی کمرشکن بر اساس فاکتورهای مختلف به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین فاکتور در این تقسیم نوع و وزن حمل بار با تریلی کمرشکن است. بر اساس این که بار تا چه اندازه سنگین و یا حجیم است سعی شده است که تریلی کمرشکن متناسبی طراحی و تولید شود. این فاکتورها باعث شده است که انواع تریلی کمرشکن از چند نظر با یکدیگر متفاوت باشند:

  • تعداد محور
  • طول کل – شامل طوب کابین و طول کف بارگیر
  • عرض کل
  • وزن
  • تعداد لاستیک
  • سایز لاستیک

مسئله ای که کاملا مشخص است این است که بر اساس میزان وزن بار و افزایش آن انتظار می رود که از تریلی کمرشکن با طول بیشتر و تعداد چرخ های بالاتر استفاده شود. توجه داشته باشید که هرچه طول کف بارگیر بیشتر می شود وزن بار تقسیم می شود و عملا فشار کمتری به بخش جلویی تریلی – موتور – وارد می شود.

از طرف دیگر بخش بزرگی از نیروی وزن را چرخ ها تحمل می کنند. بنابراین با افزایش وزن بار، تعداد چرخ های حمل کننده کف بارگیر بیشتر می شود و همچنین از نظر سایز نیز کمی عریض تر می شوند. با عریض تر شدن لاستیک ها عملا تحمل فشار آن ها بیشتر می شود و احتمال پارگی یا ترکیدگی تقریبا از بین می رود.

بر اساس این توضیحات می توان به انواع مختلفی از تریلی کمرشکن رسید. بر این اساس به جدول زیر توجه داشته باشید:

نوع کمرشکن طول کل سانتی متر طول کف بارگیر  سانتی متر عرض سانتی متر وزن خالص تن سایز لاستیک سانتی متر تعداد لاستیک
۲ محور ۱۲۰۰ ۸۵۰ ۲۶۰ ۶ ۲۰ در ۹۰ ۸
۳ محور ۱۴۰۰ ۱۰۰۰ ۳۰۰ ۱۱ ۲۰ در ۱۰۰۰ ۱۲
۱۱ محور ۱۹۰۰ ۱۳۰۰ ۳۱۰ ۱۷ ۲۰ در ۱۱۰۰ ۱۶
۴ محور (۳۲ چرخ) ۱۵۵۰ ۱۰۸۰ ۳۴۰ ۱۷ ۲۰ در ۱۱۰۰ ۳۲

تفاوت تریلی و کمرشکن

تریلی و انواع کمرشکن چیست از نظر ظاهری و ساختاری تفاوت ها شباهت های مختلفی با یکدیگر دارند. در واقع آن چیزی که ما غالبا در جاده ها و مسیرهای حمل و نقلی می بینیم، تریلی – یا همان تریلی خشک – است. همانطور که گفته شد بزرگی کمرشکن چیست و ساختار خاص آن عملا باعث شده است که این نوع تریلی ها کمتر در جاده های مواصلاتی وجود داشته باشند و عمدتا در جاده های صعب العبور یا خاص از آن ها استفاده می شود. بگذارید کمی تخصصی تر در این باره توضیح دهیم. به طور کلی در دنیا دو نوع تریلی به نام ها تریلی خشک و تریلی کمرشکن وجود دارد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

در ایران به تریلی خشک همان تریلی گفته می شود همانند تریلی کنورث. بر اساس همین نامگذاری می توان به برخی از تفاوت های میان تریلی و تریلی کمرشکن رسید. اولین تفاوت در ساختار طراحی و کلی آن هاست. همانطور که گفته شد تریلی کمرشکن به نحوی طراحی شده است که چهار چرخ بخش کابین ( تراکتور ) قابل حرکت باشند. این قابلیت باعث شده است که عملا کنترل بسیار بالایی در رانندگی این تریلی ها داشته باشد. در واقع نوع رانندگی و کنترل انواع تریلی کمرشکن چیزی شبیه به ماشین های آفرود است.

بنابراین در محیط های سنگلاخی یا صعب العبور و … معمولا از تریلی کمرشکن استفاده می شود. اما همانطور که گفته شد این تریلی ها سرعت بسیار کم و طول بالایی دارند. در واقع طول برخی از انواع تریلی کمرشکن به بیش از ۱۰ متر می رسد. به عبارت ساده تر طول یک تریلی کمرشکن بیشتر از طول مجموع ۵ ماشین سواری است. از این رو معمولا در جاده ها اجازه تردد ندارند. زیرا سرعت کم و طول زیاد آن ها و همچنین سنگینی باری که حمل می کنند می تواند برای سایر رانندگان و وسایل نقلیه خطرناک باشد.

اما انواع تریلی خشک برای باربری در جاده های معمولی و عادی بهینه سازی شده است. این تریلی ها دارای فرمان ها هیدرولیک هستند که گردش را برای راننده ساده تر کرده، اما از حرکت مجزای چرخ ها در این تریلی ها خبری نیست. این تریلی ها معمولا طول کمتری نسبت به تریلی کمرشکن دارند و معمولا به اندازه دو یا سه برابر یک ماشین سواری طول دارند.

آن چیزی که ما به عنوان تریلی در جاده ها می بینیم در واقع همان تریلی خشک است. نکته جالبی که باید به آن توجه داشت این است که معمولا به خاطر ویژگی های گفته شده تریلی کمرشکن اجازه تردد در جاده را ندارد. از این رو برای استفاده از این تریلی ها در پروژه هایی مانند معادن و … معمولا قطعات تریلی کمرشکن را از یکدیگر جدا می کنند و با استفاده از تریلی های خشک آن ها را به محل پروژه می برند. در برخی از کشورها برای انتقال همین قطعات – به علت OVERSIZE بودن – عملا محدودیت هایی وجود دارد و امکان انتقال آن ها بیشتر از هزار کیلومتر وجود ندارد.

تریلی کمرشکن

اما از نظر ظاهری می توان شباهت هایی را بین تریلر کفی و تریلی کمرشکن پیدا کرد به هر حال هر دو این تریلی ها قابلیت جداسازی قسمت کفی بارگیر از قسمت تراکتور یا کابین را دارند. این ویژگی است که به تریلی ها این امکان را می دهد تا بتوانند در موقعیت های مختلف و بر اساس بارهای مختلف کفی بارگیر مناسبی را انتخاب و متصل کنند. این ها مهمترین مواردی بود که باید در مورد تریلی کمرشکن و شباهت ها و تفاوت های آن با تریلی های خشک می دانستید.

قابل شما خوانندگان عزیز جهت مطالعه مقالات بیشتر می توانید مقالات ” آشنایی ۰ تا ۱۰۰ اولین شرکت بزرگ مقیاس هوشمند ” و ” شرکت حمل و نقل سراسری چیست؟ ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

تریلی کمرشکن چیست؟

یکی از انواع تریلی ها و ماشین های حمل بار محسوب می شود که به سبب ویژگی ها خاص ساختاری برای مناطق صعب العبور و بارهای فوق سنگین بسیار کارآمد است. این تریلی ها به سبب امکان استفاده از چهار چرخ کابین به صورت مجزا کنترل بالایی به راننده در هدایت می دهند. از این رو می توان کنترل تریلی کمرشکن را در سطح خودروهای آفرود دانست.

میزان حمل بار با تریلی کمرشکن چقدر است؟

بر اساس نوع تریلی کمرشکن و طول کفی بار و … میزان تناژ حمل بار متفاوت است. در بیشترین حالت تناژ که توسط چهار محور – ۳۲ چرخ – حمل می شود، امکان حمل و نقل نزدیک به ۱۰۰ تن بار وجود دارد. این موضوع به خوبی نشان می دهد که تریلی کمرشکن برای انتقال بارهایی با چه تناژ بالایی طراحی و تولید شده اند.

شرکت های تولید کننده تریلی کمرشکن کدام ها هستند؟

شرکت های جهانی و معتبری مانند کاترپیلار، ترکس، ولوو، کوماتسو و … اقدام به طراحی و تولید انواع تریلی کمرشکن می کنند.