زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مسلما وقتی در مورد حمل و نقل زمینی صحبت می کنیم بسیاری از ما از معنای کلی این کلمه آشنایی داریم و تصوری خاصی را در مورد این کلمه در ذهن داریم. حقیقت آن است که یکی از قدیمی ترین و اولیه ترین روش هایی که در حمل نقل وجود داشته است، حمل و نقل زمینی است.

با وجود اینکه امروزه روش های مختلفی در حمل و نقل بوجود آمده است، اما هنوز هم حمل و نقل زمینی به دلایل مزایای نسبتا زیادی که دارد، بیشترین کاربرد را در جوامع مختلف دارد. حمل و نقل زمینی داخلی و خارجی کاربرد های مختلفی برای افراد و موسسات دارد و همین موضوع باعث شده است تا کسب درآمد بسیاری از افراد به این روش حمل و نقل وابسته باشد. پس کاملا طبیعی است که مشتریان حمل و نقل زمینی دارای طیف بسیار گسترده ای باشند و گروه های مختلفی را شامل شوند.

حمل و نقل زمینی چیست؟

شاید هنگامی که در مورد حمل و نقل زمینی صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهن افراد میرسد آن باشد که اصلا این روش از نقل و انتقالات بیشتر مربوط به جابجایی مسافران و انسان ها است، اما شما باید این موضوع را بدانید که حمل و نقل زمینی روشی برای نقل و انتقال انسان ها و کالا ها است و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود دارد. بسیاری از کالاهای بازرگانی و لوازم تجاری باید از طریق لوازم حمل و نقل زمینی جابه جا شوند و به مسافت های مختلفی فرستاده شوند.

یکی از سوالات بسیار مهمی که اکنون ممکن است در ذهن شما ایجاد شود و باعث ایجاد چالش ذهنی برای شما شوند آن است که اصلا با وجود اینکه امروزه روش های مختلفی برای حمل و نقل کالا وجود دارد، چرا باید از روش حمل و نقل زمینی استفاده کنیم؟ در نگاه اول افراد با خود فکر میکنند که شاید استفاده از روش های دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی و استفاده از بارنامه حمل مرکب بسیار بهتر از حمل و نقل زمینی باشد اما پس چرا هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از روش حمل و نقل جاده ای استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع حمل و نقل زمینی کالا

همانطور که اشاره کردیم، با استفاده از حمل و نقل زمینی می توان هم افراد و مسافران مختلف را جابجا کرد و هم می توان کالاهای مختلف را به مسیر های دور و نزدیک ارسال کرد. همه ما به خوبی می دانیم که هر روشی برای حمل و نقل دارای مزایای و معایبی است و نمی توان به طور کلی ادعا کرد که روش حمل و نقل زمینی یا هوایی به تنهایی دارای مزایای کامل است و دارای هیچگونه مضرات و معایبی نیست.

مسئله مهمی که باعث شده است امروزه روش حمل و نقل زمینی در میان بسیاری از مردم جهان دارای محبوبیت بسیار زیادی باشد و با وجود ارائه روش های جدیدتر حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی هنوز هم جایگاه خود را حفظ کند آن می باشد که مزایای این روش در مقایسه با معایب آن بسیار کمتر است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب حمل و نقل زمینی به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا تمام مطالب مورد نیازتان را در اختیارتان قرار دهیم.

در تعریف حمل و نقل زمینی می توان گفت که این روش یکی از بهترین روش ها برای حمل و نقل به حساب می اید که بسیار دارای هزینه مناسبی است و معمولا وقتی از این روش برای حمل و نقل کالا استفاده می شود که افراد دارای محدودیت زمان نباشند. بنابراین کاملا واضح است که یکی از معایب روش حمل و نقل زمینی آن می باشد که زمان بر است. اما بزرگترین مزیت آن نیز ارزان قیمت بودن آن است. بنابراین کسانی که در مضیقه زمان نیستند می توانند با استفاده از حمل و نقل زمینی در هزینه های صرفه جویی کنند.

انواع حمل و نقل زمینی کالا

اگر بخواهیم حمل و نقل زمینی را در دسته بندی های مختلفی تقسیم کنیم باید بگوییم که ملاک های مختلفی برای چنین تقسیم بندی هایی وجود دارد اما اصلی ترین و رایج ترین دسته بندی که می توان در رابطه با موضوع حمل و نقل زمینی به ان اشاره کنیم، خارجی بودن یا داخلی بودن این روش حمل و نقل است.

گیف موشن راننده

امروزه حمل و نقل زمینی علاوه بر آنکه در داخل کشور دارای کاربرد بسیار زیادی است، یکی از روش های جابجایی کالا به صورت بین المللی است. در حالت کلی می توان گفت برای حمل و نقل زمینی کالاهای مختلف توسط ماشین های سنگین باربری حدود ۳ الی ۱۰ روز زمان لازم است.

در حال حاضر از روش حمل و نقل زمینی به صورت بین المللی در کشور های مختلفی استفاده می شود و دارای قوانینی از قبیل احراز هویت برای ثبت بار است اما توجه داشته باشید که اگر مسافت میان کشور ها بسیار زیاد باشد و امکان فاسد شدن کالا یا از بین رفتن آن وجود داشته باشد، یا آنکه میان کشور فرستنده و گیرنده راه های آبی وجود داشته باشد، بهتر است به جای استفاده از روش حمل و نقل زمینی به سراغ روش های حمل و نقل دیگری مانند: هوایی، دریایی و …. رفت.

حمل و نقل زمینی و کامیونی

ماشین هایی که برای حمل و نقل زمینی کالا از آنها استفاده می شود، با توجه به نوع کالا و حجم آن دارای انواع مختلفی است و نمی توان ادعا کرد که همه آنها یکسان است. از رایج ترین ماشین هایی که امروزه از آنها برای حمل و نقل کالاهای مختلف استفاده می شود کامیون، تریلی، خاور و…. است که برای آشنایی بیشتر با انواع آن می توانید مقاله ” آشنایی کامل با انواع کامیون ” را مطالعه نمایید.

توجه داشته باشید که حمل و نقل ریلی نیز جز یکی از مهم ترین مصادیق حمل و نقل زمینی است و بسیاری از کشور ها و تاجران ترجیح می دهند که از این روش برای صادرات و واردات کالاهای مختلف استفاده کنند. یکی از اصطلاحاتی که شاید در رابطه با این روش حمل و نقل زمینی به گوش شما خورده باشد، ترانزیت ریلی است. از این اصطلاح معمولا در مواقعی استفاده می شود که برای جابجایی کالاهای مختلف از خطوط ریلی و قطارها استفاده شود.

حمل و نقل ریلی

ناگفته نماند که ترانزیت ریلی به خصوص در مواقعی که مبحث تجارت بین الملل بوجود می آید، دارای شرایط نسبتا خاص و متفاوتی می گردد. از اساسی ترین شرایطی که در رابطه با این موضوع می توان به آن اشاره کرد، بارنامه هوشمند و انعقاد قرارداد قانونی است.

از طرفی دیگر باید دقت داشته باشید که برای ترانزیت ریلی بین المللی باید حتما راه آهن بین المللی میان کشور مبدا و مقصد وجود داشته باشد. پس از الزامات حمل و نقل زمینی ریلی می توان به نمایندگی های مجاز، بارنامه، مشتریف بلیط و… اشاره کرد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر، می توان گفت که کشورهایی مانند چین، روسیه، امریکا و….. بیشتر از دیگر کشور ها از روش ترانزیت ریلی برای جابجایی کالاها و محموله های تجاری استفاده می کنند و از مزایای آن بهره مند می شوند. از اساسی ترین مزایای حمل و نقل بین المللی ریلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مصرف سوخت به میزان کمتر
  2. سطح آلودگی کمتر
  3. ایمنی بالاتر
  4. درگیری کمتر نیروی انسانی
  5. میزان حوادث کمتر
  6. کیفیت بالای حمل

الزامات حمل و نقل زمینی چیست ؟

یکی دیگر از اساسی ترین موضوعاتی که باید در رابطه با روش حمل و نقل زمینی در رابطه با آن صحبت کنیم و آن را به دقت مورد بررسی قرار دهیم، الزامات مربوط به این نوع حمل و نقل است. حمل و نقل زمینی کالا نیز مانند بسیاری دیگر از مباحث دیگر دارای الزمات بسیار مهمی میباشد که افراد باید قبل از استفاده از این روش، آگاهی های لازم را در رابطه با این موضوعات بدست آورند تا میزان ضرر و زیان و خسارت های احتمالی آنان در آینده کاهش پیدا کند و بتوانند میزان سود دهی خود را افزایش دهند.

الزامات حمل و نقل زمینی

یکی از اولیه ترین و اساسی ترین الزاماتی که می توان در رابطه با حمل و نقل زمینی آن را معرفی کنیم، بارنامه الکترونیکی است. در بارنامه باید تمامی مشخصات زیر به طور کامل قید شود تا این برگه دارای اعتبار قانونی باشد و سندیت پیدا کند:

  • اندازه و وزن محموله
  • نوع کالای ارسالی
  • نرخ کرایه حمل و نقل محموله
  • نشانی و مشخصات ارسال کننده بار
  • نشانی و مشخصات سفارش دهنده بار
  • نقطه مبدا ارسال محموله

رانندگانی که وظیفه جابجایی کالا ها در حمل و نقل زمینی بر عهده دارند باید دارای تخصص و مهارت کافی در این زمینه باشند و مدارک شناسایی خود را نیز به همراه بارنامه همراه داشته باشند تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. این رانندگان باید علاوه بر مدارک شناسایی خود و بارنامه، مدارک تخصصی خود مانند گواهینامه را نیز داشته باشند، در غیر این صورت عواقبی مانند جریمه نقدی و توقف وسیله نقلیه در میان راه توسط پلیس و دیگر مراجع قانونی وجود دارد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

معمولا شرکت های حمل و نقل معتبر، تمامی ماشین هایی را که برای حمل و نقل زمینی از آنها استفاده می کنند، مورد بررسی تخصصی قرار می دهند و از جهات مختلفی مانند کارت معاینه فنی، لاستیک‌های آج‌دار و… آنها را مورد سنجش قرار می دهند تا میزان آسیب و خسارت احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهند.