زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ظاهراً داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای رانندگان دشوار به نظر می‌رسد. شاید به راحتی بتوان برای توجیه خوردن غذاهای ناسالم بهانه‌هایی تراشید. در هر توقفگاهی فروشگاه‌های فست فود به چشم می‌خورند و رانندگان را در معرض بالا رفتن کلسترول، چاقی، کوتاهی عمر و عادت به غذاهای شور قرار می‌دهند.

البته همگی ما می‌دانیم به طور کلی که چه کارهایی باید انجام بدهیم. از خوردن چه غذایی دست بکشیم و شروع به خوردن چه غذایی بکنیم، ولی واقعیت این است که باید وقت بیشتری بگذاریم و به این موضوع دقیق‌تر نگاه کنیم. در ادامه مطلب به مواردی اشاره می‌شود که باید به طور خاص به آن‌ها توجه کنید و انجام‌شان بدهید.

چه چیزهایی را بخوریم و چه چیزهایی را حذف کنیم

-نوشابه و نوشیدنی‌های قندی (از جمله آب میوه‌ها) را کمتر بخورید

-آب بیشتری بنوشید

-فیبر بیشتری مصرف کنید

-از ادویه‌جات و دمنوش‌هایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند استفاده کنید

-به هیچ عنوان صبحانه را از دست ندهید

-در روز ۵ وعده یا بیشتر غذا بخورید

-وعده‌های غذای‌تان را کوچکتر کنید

-میوه و سبزی بیشتری بخورید

-گوشت‌های فرآوری شده را حذف کنید

توجه داشته باشید که رژیم غذایی یعنی غذاهایی که می‌خورید و به هیچ عنوان به معنی محدود کردن آن چه می‌خورید نیست. به این ترتیب، همه در رژیم هستند. آن چه که باید به آن توجه داشته باشد این است که باید یک رژیم خاص و هدفمند داشته باشید. اهداف شما می‌توانند موارد زیر باشند:

-کم کردن وزن

-کم کردن سایز لباس‌ها

-سلامتی عمومی

-برای درمان یک بیماری

-برای پیشگیری از یک بیماری (۵ بیماری خطرناک که رانندگان باید از آن‌ها آگاه باشند)

-برای برخورداری از سلامت بهتر در سالخوردگی

-برای کاهش هزینه‌های درمانی

البته اگر گاهگاهی هوس رفتن به فروشگاه‌های فست فود را کردید، با این که جاهای خوبی نیستند و اشکالی ندارد و حتی در آن‌جا هم می‌توان یک سالاد سالم یا مرغ سوخاری پیدا کرد که با رژیم غذایی شما سازگار باشد. بدترین کاری که در یک فست فود می‌توانید انجام بدهید سفارش دادن یک سیب زمینی سرخ شده بزرگ به همراه یک دابل برگر با پنیر اضافه است!

واقعیت این است که ۸۰% از ما به تغییر رژیم غذایی نیاز داریم. یک رژیم غذایی مناسب به همراه یک برنامه ورزشی خوب به شما کمک می‌کند چربی‌های شکم را آب کنید، انرژی بیشتری بگیرید، خواب بهتری داشته باشید و طول و کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهید.

یک رژیم غذایی خوب چیست و چگونه است؟

این پرسشی است که زیاد در جامعه مطرح می‌شود و ممکن است از افراد مختلف پاسخ‌های متفاوتی بشنوید. به طور کلی باید گفت برای ارتقاء سلامتی، یک رژیم غذایی خوب عبارت است از خوردن غذاهای حجیم و سالم به همراه مقدار کمی از چربی‌های ترانس. البته چربی‌های اشباع نشده برای سلامت شما مفید هستند به شرط آن که همراه با پروتئین، فیبر و مقدار زیادی آب مصرف بشوند.

چه چیزهای را بخوریم و چه چیزهایی را حذف کنیم؟

-مصرف ماهی تن، ساردین، حبوبات، سبزیجات، میوه، مغزها، غلات، بلغور جو و آب زیاد توصیه می‌شود

-از دارچین استفاده کنید

-از سیر در هر غذایی استفاده کنید

در هر روز ۶ وعده غذا بخورید. ساعت ۷ صبح، ۱۰ صبح، ۱۲، ۲ ، ۴ و ۷ بعد از ظهر. این یک برنامه غذایی کامل و بی عیب و نقص است ولی می‌توانید بنا به ساعات کاری خودتان، ساعت‌ها را قدری تغییر بدهید.

-اوقاتی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. تعداد وعده‌های غذایی‌تان را به هیچ عنوان به ۲ تا ۳ وعده در روز محدود نکنید. این کار سوخت و ساز بدن شما را کند کرده و به کاهش وزن نیز هیچ کمکی نمی‌کند.

وعده‌های کوچک و مکرر غذا، سوخت و ساز بدن را بالا نگه می‎دارد و به بدن کمک می‌کند غذا را بهتر هضم کند. خوردن صبحانه نیز بسیار واجب و ضروری است. وقتی از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید یک روز کاری را شروع کنید، باید کالری مورد نیاز در اختیار بدن قرار بگیرد. استفاده از یک مکمل مولتی ویتامین که موارد ضروری مانند سلنیوم، وانادیوم به بدن‌تان برساند را نیز فراموش نکنید.

-برنج سفید و سیب زمینی سفید را کنار بگذارید و برنج قهوه‌ای و سیب زمینی زرد را جایگزین کنید.

-نان سفید را کنار بگذارید و در عوض از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

-غذاهای سرخ شده را کنار بگذارید و در عوض از غذاهای کبابی و آبپز استفاده کنید.

-مصرف شکر را به هر شکل محدود کنید (به شکل آب میوه، نوشابه، آب نبات و شیرینی)

-نوشابه‌های انرژی زا مصرف نکنید و به جای آن از آب و قهوه استفاده کنید تا انرژی شما تأمین شود. توجه داشته باشید مصرف زیاد قهوه نیز می‌تواند مضر باشد، به ویژه وقتی که برای شیرین کردن آن از مقدار زیادی شکر استفاده کنید.

با خودتان قرار بگذارید که هیچ وقت غذاهای مضر را استفاده نمی‌کنید تا همیشه وزن مناسبی داشته و از فشار خون و کلسترول بالا هم در امان بمانید.