زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خیلی‌ها به بهانه گرفتاری‌های شغلی و کمبود وقت، قید ورزش را می‌زنند، درحالی‌که متناسب با بیشتر شغل‌ها ورزش‌هایی هم وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش تحرکمان شود…

این «ورزش» مختص رانندگان است و برای انجام آن‌ها هیچ نیازی به مراجعه به باشگاه یا حتی رفتن به پارک نیست و هر راننده‌ای می‌تواند آن‌ها را به‌آسانی انجام دهد تا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی دچار نشود. واقعیت این است که بیشتر رانندگان به دلیل کم‌تحرکی، دچار مشکلات اسکلتی مانند قوز، شانه افتاده، سر روبه‌جلو و گودی کمر می‌شوند و از مشکلاتی نظیر درد زانو و درد گردن رنج می‌برند اما با انجام این تمرین‌ها می‌توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. البته این ورزش‌ها بیشتر جنبه پیشگیری دارد و به‌هیچ‌وجه اهداف اصلاحی و درمانی را دنبال نمی‌کند. ازاین‌رو ضروری است رانندگانی که دچار درد‌های مفصلی و استخوانی هستند، پیش از انجام این حرکت‌ها، با پزشکشان مشورت کنند.

ورزش-رانندگان

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

۱. رو به اتومبیل بایستید. دست‌ها را به‌اندازه عرض شانه بازکنید و روی اتومبیل (گلگیر) قرار دهید. پاها را به حالت جفت به‌اندازه‌ای از اتومبیل فاصله دهید که بدن به‌صورت مایل نسبت به زمین قرار گیرد؛ مانند حرکت شنا باخم کردن آرنج، بدن را یکپارچه تا زمان احساس کامل فشار و کشش روی عضلات سینه به سمت جلو حرکت دهید و دوباره به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را ۳ دوره با ۳ بار حرکت انجام دهید و بین هر دوره، حدود ۳۰ ثانیه استراحت کنید. فشار وارده به عضلات سینه، کتف و شانه باعث جلوگیری یا بهبود قوز (گوژپشتی) و افتادگی شانه خواهد شد.

 

۲. پاها را به‌اندازه عرض شانه بازکنید، روبروی اتومبیل بایستید و از آن به‌عنوان تکیه‌گاه برای تعادل بیشتر استفاده کنید. پا را از زمین بلند کنید و یک‌بار از جلو و یک‌بار از عقب، پای ثابت را به‌صورت پاندولی (آونگی) عبور دهید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید و با پای دیگر نیز آن را انجام دهید. تکرار این حرکت برای رفع دردهای عضلات پشت ران، سیاتیک و قسمت پایینی کمر پیشنهاد می‌شود و انجام آن باعث تقویت عضلات ناحیه کمری، سرینی و عضله چهار سر ران می‌شود.

 

۳. هر دو پا را کنار هم قرار دهید و برای بهبود درد ناحیه عضلات پشت ساق (دوقلو) به‌آرامی روی پاشنه بروید و وزن بدن و مرکز فشار را از ناحیه کف پا به پاشنه انتقال دهید و پنجه‌ها را از زمین بلند کنید. سپس حرکت عکس آن را انجام دهید. این حرکت باعث تقویت عضلات دوقلو (پشت ساق) و ران می‌شود و از واریس و آسیب‌های مچ پا جلوگیری می‌کند. مکث در هر حرکت باید ۵ تا ۷ ثانیه طول بکشد. حرکت را در ۳ دوره با ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار انجام دهید. ضمن اینکه می‌توانید از دست‌ها به‌عنوان تکیه‌گاه برای تعادل بیشتر استفاده کنید.

 

خلاصله ای از مقاله ی بالا به صورت صدا در اختیار شما قرار گرفته است:

[gm tag=14 module=jq-mplayer]