زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اهمیت تولید کامیون در کشور

در وضعیتی که شرکت‌های بزرگی مثل بنز و رنو که بخش عمده‌ای از خودروهای تجاری جهان را در اختیار دارند از همکاری با ایران خودداری می‌کنند، ساخت کامیون در کشور ۴۰% صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

احمدرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:

امروز نیاز است که از ظرفیت و پتانسیل‌هایی که در کشور ایجاد شده است استفاده کنیم و به علاوه شرایط صادرات کامیون‌های تولیدی به خارج از ایران را نیز فراهم کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در شرایط پیش از تحریم دولت به واسطه امیدواری‌هایی که پیدا کرده بود و گمان داشت به راحتی می‌تواند ارتباطات اقتصادی را فراهم کند و به همین دلیل تولید کامیون در کشور متوقف نخواهد شد برخی اقدامات را انجام داد، افزود:

در شرایط یاد شده شرکت نفت و گروه‌‍‌های خودروساز به امید همکاری نزدیک با خودروسازان اروپایی اقدام به قطع همکاری با طرف‌های تجاری چینی کردند و شرکت‌های اروپایی نیز تحت اولین فشارهای آمریکا بدون تحمل کم‌ترین فشار اقتصادی، صنایع و خودروسازی ایران را رها کرده و از ایران خارج شدند.

علیرضا بیگی به موضوع خروج بخش زیادی از اطلاعات صنعت خودرو ایران توسط شرکای تجاری اروپایی، پرداخت و گفت:

مصادیق یاد شده قطعاً در بخش تولید خودروهای تجاری و کامیون نیز اثر بخشی زیادی داشته و لزوماً ما باید بر ظرفیت‌هایی که از قبل در کشور ایجاد شده سرمایه‌گذاری کنیم و از آن برای نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده‌ای به طور خاص استفاده کنیم.

*در مورد کامیون‌های برقی ولوو بیشتر بدانید

به گفته وی، امروزه کشور چین توانسته تکنولوژی تولید کامیون ولوو را در اختیار بگیرد و ما نیز در همکاری با این کشور قادر هستیم ادامه کار تولید کامیون را داشته باشیم و همین‌طور در آذربایجان‌شرقی از قبل تکنولوژی «کامیون کاماز» روسی به کشور وارد شده که باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد. زیرا بخش عمده تکنولوژی کاماز قرابت زیادی با کامیون مرسدس آلمان دارد که می‌تواند همراه خوبی برای بهسازی ناوگان حمل و نقل بار در ایران باشد.

*در مورد تاثیر تحریم‌ها در کاهش فعالیت بنادر و بارگیری بخوانید

سیستم بانکی باید تسهیلاتی را برای تجاری سازی ناوگان‌های ایرانی فراهم کند

علیرضا بیگی به ضرورت دستیابی به خودکفایی در بخش ساخت کامیون و ناوگان تجاری بدون توجه به شرایط سخت تحریم در کشور، اشاره داشت و تصریح کرد: هم‌زمان با این تلاش باید سیستم بانکی تسهیلاتی را برای فراهم کردن زمینه نوسازی ناوگان تجاری در کشور را فراهم آورد.


منبع: تین نیوز