زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در ابتدا به کلیات بخش حمل‌ونقل باید اشاره کرد که بخش حمل‌ونقل در اقتصاد هر کشور اهمیت خاص خود را دارد که با گستردگی فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تولید ملی نیاز به توسعه و بهبود شبکه‌های حمل‌ونقل به‌خوبی حس می‌شود.

بخش حمل و نقل به دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود و پیشرفت و توسعه آن نقش مهمی در ایجاد تحول در سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تولیدی ایفا می‌کند تا جایی که امروزه بیشتر صاحب‌نظران عرصه‌ی اقتصادی، رشد و توسعه همه‌جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل‌ونقل می‌دانند و این صنعت را به‌عنوان محور فعالیت‌های اساسی و زیر بنایی و لازمه تحول به‌حساب می‌آورند. علاوه بر آن سهم حمل‌ونقل در اقتصاد ملی نیز انکارناپذیر است، زیرا که هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم ۵.۱ الی ۲ واحد رشد در بخش حمل‌ونقل است.

بخش حمل‌ونقل زمینی با دارا بودن آمار سالیانه جابه‌جایی قابل‌توجهی از کالا، درصد زیادی از اقتصاد را بر دوش دارد؛ که همین دلیل محکمی است تا دولت به این بخش توجه و بهای بیشتری بدهد.(آیا می دانید که حمل و نقل جاده ای چه تاثیری بر اقتصاد کشور میگذارد؟ برای مطالعه کلیک کنید)

 

رشد 38% میزان جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی

 

نیاز جابه‌جایی انسان و کالا از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر موجب به وجود آمدن صنعت حمل‌ونقل شده است. انسان همواره در پی یافتن آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای جابه‌جا کردن خود و یا کالا بوده است،در این راستا آسان بار که محبوب ترین و تخصصی ترین سامانه هوشمند اعلام بار است که با ساخت اپلیکیشن برای رانندگان و شرکت های حمل و نقل کمک بزرگی به ساده سازی فرآیندهای پیچیده اعلام بار و حمل بار کرده است.

در بین روش‌های مختلف حمل‌ونقل، جابه‌جایی کالا از طریق جاده معمول‌تر است. به صورتی که حمل و نقل بخش‌های مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می‌کند. حمل‌ونقل واسطه‌ای میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است. همچنین حمل‌ونقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی مؤثر دارد. بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر می‌رسد. در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل‌ونقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه‌شده را انکار کرد.

صنعت حمل‌ونقل در ایران نیز طی دوران مختلف، با توجه به موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی محسوب شده است. البته با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حاکم بر کشور باید مدیریت مناسب‌تری در این بخش صورت گیرد.

بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با آمار سالیانه ۶۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا و ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا نقش مهمی را در حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی دارا است.(برای مطالعه آزمون کسب مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی کلیک کنید)

اما نکته مهم تقاضا است که باعث ایجاد حس نیاز برای جابه‌جایی می‌شود. تقاضا به معنی خواست و توانایی یک فرد، برای دریافت کالا یا خدمات اطلاق می‌گردد؛ اما تقاضای بازار به این معنی است که مقداری از یک کالای اقتصادی که بر اساس قیمت معین خریداری می‌شود و به این عنوان نامیده می‌شود. همین میزان تقاضا مقدار جابه‌جایی کالا و حمل‌ونقل را تعیین می‌کند.

رشد 38% میزان جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی

 

به‌طور مثال، رئیس اداره حمل‌ونقل کالای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت:  میزان جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی در این مدت ۲۹% و سفرهای کامیونی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸% رشد داشته است.

به نقل از روابط عمومی اداره رشد ۳۸% میزان جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبیکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، هادی حیدری افزود: در این مدت، بیش از ۵۴۳ هزار و ۶۸۳ تن کالا از طریق بیش از ۳۳ هزار و ۳۰۳ سفر کامیون و وانت‌بار در سطح استان به مقاصد درون و برون استان جابه‌جاشده است.

وی افزود: عمده جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی به ترتیب، انواع سیمان کیسه‌ای، زغال‌سنگ، سنگ‌بری، انواع کاشی و خاک معدنی است.

در حال حاضر تعداد ۸۵۴۶ نفر راننده جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی از ۴۶۰۱ دستگاه انواع کامیونت، کامیون، تریلی و وانت‌بار فعالیت می‌کنند.

 

رئیس اداره حمل‌ونقل جا به جایی کالا در استان خراسان جنوبی گفت: عمر متوسط ناوگان حمل‌ونقل کالای استان را ۹/۱۲ سال عنوان کرد که نسبت به ناوگان حمل‌ونقل کالای کشور جوان‌تر است. همچنین عمر متوسط ناوگان وانت‌بار ۷/۷ سال است که نسبت به عمر ناوگان وانت‌بار کشور جوان‌تر بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

با توجه به این موارد که به آن‌ها اشاره شد، دولت‌ها می‌توانند با صرف زمان و پیگیری مناسب مطالبات رانندگان به سیستم حمل‌ونقلی کشور کمک کنند چراکه اقتصاد هر کشور درگرو پیشرفت بخش‌های مختلف آن است. برآورد میزان تقاضا و حجم نیاز بازار می‌تواند مقدار جابه‌جایی کالا را مدیریت کند.

جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره‌مند بوده و با گسترش شبکه حمل‌ونقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می‌تواند از این مزایا در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند. در کل ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج‌فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

منبع: تین نیوز

برای دانلود اپلیکیشن رانندگان و شرکت های حمل و نقل آسان بار کلیک کنید