زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مشکل ما در اجرای مصوبات حمل و نقل است نه خود مصوبات!

 

با توجه به تجزیه تحلیل های صورت گرفته، بخش حمل و نقل ریلی کشورمان دچار کمبودها زیادی است و دولت یازدهم به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته است این بخش از حمل و نقل کشور را توسعه دهد. از سوی دیگر برجام منجر به حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور شده که شاید فرصت مناسبی را برای جبران این مشکلات بوجود آورده است. با آسان بار همراه باشید تا مروری بر گفتگوی یکی از کارشناسان راه آهن داشته باشیم.

علیرضا سیدوکیلی یکی از کارشناسان راه آهن در گفتگویی اذعان داشت: در حال حاضر و با توجه به مصوبات برنامه ششم توسعه، فرصت بسیار مناسبی پیش روی بخش ریلی کشور وجود دارد. البته مشکلات عمده ما معمولا در اجرا و عملیاتی کردن مصوبات است نه خود مصوبات! ما در سالهای گذشته قوانین و مصوبات خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی داشتیم اما همیشه در پیاده سازی و اجرای آنها عقب می افتیم.
این کارشناس در ادامه گفت: حمل و نقل ریلی در بیشتر کشورهای دنیا به صورت دولتی انجام میشود. در حال حاضر و با توجه تاکید دولت بر جذب سرمایه گذاری خارجی، باز هم به دلیل ضمانت دولت سرمایه گذاری متعلق به دولت خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشیم سرمایه گذاری در بخش هایی مانند حمل و نقل ریلی صرفا سودآوری اقتصادی دارند. یعنی باید با دیدگاه اقتصادی به آنها نگاه کرد نه مالی. بنابراین این بخش از سودآوری مالی بالایی برخوردار نیست بلکه جذابیت آن در کنار سایر کسب و کارها معنا پیدا میکند و منجر به سودآوری و رونق کسب و کارهای مرتبط خواهد شد.
سیدوکیلی در ادامه به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: یکی از موارد کسب و کارهای مرتبط با حمل و نقل ریلی، صنایع معدنی میباشد که در حال حاضر نیز با حجم زیادی از بار و درخواست مواجهند. به همین دلیل مشاهده میکنید شرکت های بزرگ معدنی وارد کسب و کار ریلی میشوند تا با ورود خود هزینه های میان مدت خود را کاهش دهند.
این کارشناس در انتها به صرفه مقیاس اشاره کرد و اظهار داشت: البته ما باید به صرفه مقیاس ریلی نیز توجه کنیم. در حال حاضر ۴۰ شرکت ریلی صاحب واگن (نه کل ناوگان) در کشور وجود دارند که عملکرد مناسبی هم ندارند. با توجه به این تعداد، ورود به بخش کسب و کار ریلی دارای صرفه مقیاس نیست. هرچقدر تجزیه این حوزه به کسب و کارهای کوچک افزایش یابد، جذابیت آن در میان مدت نیز کاهش میبابد. حال در نظر بگیرید که حمایت های دولتی نیز از این بخش برداشته شود، در این وضعیت تنها گزینه مناسب ادغام کسب و کارهای کوچک خواهد بود.