زمان مطالعه: < 1 دقیقه

روز گذشته وزارت خارجه ترکیه طی خبری اعلام کرد که تا اطلاع ثانویه کامیون های ایرانی نمی توانند وارد مرز ترکیه شوند. بنابراین بر اساس این اطلاعیه عملا کامیون داران حق استفاده از جاده ترانزیت ایران و ترکیه را نخواهند داشت. مرز ترکیه و استفاده از جاده ترانزیت آن یکی از ساده ترین راه های زمینی برای اتصال به اروپا محسوب می شود که با این اقدام ترکیه عملا ترانزیت زمینی ایران به اروپا تا حد زیادی از دسترس خارج می شود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

این اقدام ترکیه در پی اقدام تهران در ممنوعیت ورود کامیون های ترکیه به داخل کشور محسوب می شود. هفته گذشته وزارت خارجه ایران اعلام کرد که بر اساس دلایل متعددی تا اطلاع ثانویه کامیون داران ترکیه حق ورود به ایران را ندارند.

این اقدامات در پی تنش های سیاسی هفته های گذشته و همچنین برگزاری رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در نزدیکی خط مرزی ایران ( ۱۰ کیلومتری رود ارس ) انجام شده است.

به نظر می رسد تهران قصد داشت با بستن راه تجاری ترکیه عملا این کشور را از نظر اقتصادی وادار به عقب نشینی کند، اما ظاهرا ترکیه نه تنها عقب نشینی نکرد، بلکه در اقدامی متقابل مرزهای خود را بر روی صادرات زمینی ایران بست.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که عمده صادرات ایران از طریق مرزهای خاکی و از طریق کشورهای همسایه صورت می گیرد. از این رو احتمالا این ایران است که با بسته شدن مرزهای ترکیه به عنوان اصلی ترین دروازه زمینی ورود به اروپا ضرر خواهد کرد.

منبع : قطره