زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گفته مدیر کریدورهای بین المللی ترانزیت وزارت راه وشهرسازی،  به جای افزایش عوارض ترانزیت و افزایش محدودیت‌ها باید به تشویق و آسان سازی مراحل ترانزیت دست زد تا درهای ترانزیت روز به روز به روی منطقه بیشتر باز شود.

 

به گزارش آسان پدیا، امین ترفع با بیان‌ این‌که در کشور ما طی سال‌های گذشته نگرش نادرستی در مورد تعریف ترانزیت وجود داشت، گفت: در تعریف ترانزیت نیز نقص و خطا وجود داشت و از یک سو از موضوع ترانزیت انرژی غفلت شد و از سوی دیگر تعریف ترانزیت فقط مختص به ورود کالا از یکی از مرزها و خروج کالا از مرز دیگر بود.

 ترانزیت موفق‌تر، با افزایش مشوق‌ها به جای افزایش عوارض

 

 

مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت گفت: البته در این بخش نیز به اندازه کافی موفق و کارا عمل نشده چرا که ترانزیت، میوه هماهنگی میان بخش‌های حمل‌ونقلی و نظارتی است اما متاسفانه به جهت منافع متعارض و متضادی که در بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی و نظارتی وجود داشت عملاً بخش بزرگی از زمان، صرف مدیریت این تعارض‌ها و کاهش تنش‌ها شده و می‌شود.

 

 ترانزیت موفق‌تر، با افزایش مشوق‌ها به جای افزایش عوارض

 

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر امروز وضعیت ژئوپلتیک کشورمان در منطقه مورد بازبینی و عارضه‌یابی قرار گیرد کاملاً مشخص می‌شود که به اندازه کافی از مزیت ژئوپلتیکی کشور که بسیار مهم و منحصر به فرد بوده، در بحث حمل‌ونقل استفاده نشده است. مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: در کشور ما معمولا در رقابت با کشورهای منطقه عوارض به خصوص عوارض جاده‌ای افزایش یافته و ما با برخی کشورها در افزایش عوارض جاده‌ای رقابت داریم در حالی‌که می‌توان به جای رقابت در افزایش عوارض به رقابت در افزایش مشوق‌ها با دیگر کشورها پرداخت.( در مورد تصرف جاده‌های ترانزیتی با حاشیه نشینی، بخوانید)

ترفع تاکید کرد: چرا باید در این زمینه محدودکننده عمل کرد در حالی‌که می‌توان با گشاده‌دستی در رقابت با دیگر کشورها، درهای کشور را بر روی ترانزیت منطقه باز کرد.